لحظات به یاد ماندنی تاریخ برای ایمنی خودروها

سیستم‌های ایمنی خودرو مانند دیگر تجهیزات آن، از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. شاید اهمیت این سیستم‌ها به سبب مرتبط بودن با جان انسان‌ها، پیشرفت چشم‌ گیرتری را موجب شده است.
لحظات به یاد ماندنی تاریخ برای ایمنی خودروها
۰۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۱ رنوپدیا

ایمنی خودرو شامل به کارگیری، مطالعه، طراحی و ساخت تجهیزات و همچنین تدوین مقررات برای به حداقل رساندن وقوع و پیامدهای تصادفات مربوط به وسایل نقلیه موتوری است. ایمنی ترافیک جاده به طور گسترده تر شامل طراحی جاده نیز است.

سیستم‌های ایمنی خودرو مانند دیگر تجهیزات آن، از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. شاید اهمیت این سیستم‌ها به سبب مرتبط بودن با جان انسان‌ها، پیشرفت چشم‌ گیرتری را موجب شده است.

ایمنی همواره یکی از مهمترین دغده های بشر بوده است؛ تفاوتی ندارد که در حال پیاده روی باشیم یا راندن یک خودرو. از زمان اختراع خودرو، خودروسازان همواره به دنبال کاهش میزان خسارات ناشی از حرکت خودروها در جاده ها بوده اند. سالها است که نوآوری و قانون های مختلف، ایمنی را بهبود می بخشند و تصادفات به تعداد کمتری رقم می خورد. چند تاریخ مهم در تاریخ ایمنی جاده ها وجود دارد که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

سال 1921: پشت سری روی خودروها نصب شد.

ایمنی خودرو

اولین گواهی اختراع استفاده از یک بالش پشت سری راننده در سال 1921 در کالیفرنیا آمریکا به ثبت رسید. استفاده از پشت سری در دهه 1990 میلادی به صورت عمومی برای صندلی های عقب خودروها نیز رواج پیدا کرد.

سال 1967: تست تنفس از رانندگان

دستگاه تست تنفس رانندگان

در این سال بود که برای اولین بار در طول تاریخ تست تنفس برای اطمینان از اینکه رانندگان در شرایط عادی هستند در کشور بلژیک معرفی شد.

سال 1969: افتتاح مرکز تحقیقاتی رنو و گروه PSA

ازمایشگاه رنو و پی اس ای

گروه خودروسازی رنو فرانسه با همکاری گروه PSA که مالک شرکت های خودروسازی پژو و سیتروئن است یک مرکز تحقیقاتی را برای مطالعه تصادفات، بیومکانیک و رفتار انسانی افتتاح کرد. این مرکز تحقیقات زیادی را برای شناسایی خطرات واقعی و بالقوه مرتبط با رانندگی را انجام داد تا راهکارهای مقابله با آن و همچنین نوآوری های نوین برای شکل دهی آینده حمل و نقل را به ثمر برساند. این برای اولین بار در اروپا بود که دو شرکت بزرگ خودروساز چنین همکاری بزرگی را در حوزه های مختلف تحقیقات ایمنی جاده ای انجام می دادند.

سال 1979: معرفی ایربگ

ایربگ

ایربگ یا همان کیسه هوا پس از آزمایش های فراوان در خودروهای امریکایی در دهه 70 میلادی به خودروهای اروپایی رسیدند. کیسه های هوا در ابتدا تنها برای رانندگان مورد استفاده قرار می گرفت اما با پیشرفت صنایع خودروسازی از کیسه هوا برای دیگر سرنشینان خودرو نیز استفاده شد. خودروهایی که امروزه در بازار کشورهای اروپایی به فروش می رسند بین 2 تا 9 ایربگ دارند.

سال 1995: تجهیز خودروهای به ISOFIX

قلاب ایزوفیکس

ایده قلاب ایزوفیکس روشی نوین برای افزایش ایمنی استقرار صندلی کودک روی صندلی های خودرو بود. ایزوفیکس نیاز استفاده از کمربند ایمنی برای نوزادان، که گاه برای آنها خطر آفرین بود را مرتفع ساخت.

سال 1996: معرفی ترمز اضطراری کمکی

استفاده از دستیار ترمز اضطراری (EBA) راهی برای کاهش فاصله توقف خودرو و همچنین کاهش میزان خسارت ناشی از تصادفات بود. استفاده از این فناوری در خودروهای اروپایی از سال 2009 اجباری شد.

سال 2004: معرفی ترمز ABS

ترمز ABS

سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS در سال 1978 معرفی شد و در ابتدا بر روی خودروهای مدل بالا مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از این فناوری به تدریج گسترش پیدا کرد تا بالاخره در سال 2004 استفاده از آن در تمام خودروهای مطابق قانون اجباری شد.

سال 2005: کمپین "رانندگی در حالت هوشیاری"

یکی از دلایل تصادفات در اروپا مربوط به رانندگی در حالت غیر هوشیاری است؛ به همین دلیل در سال 2005 کمپینی برای افزایش مسئولیت رانندگان برای عدم رانندگی در زمانی که هوشیاری کامل ندارند به راه افتاد.

سال 2011: باز هم ایمنی کودکان

ایمنی کودکان

در این سال قانونی وضع شد که به موجب آن هر وسیله نقلیه ای که پس از تصویب این قانون به فروش می رسید باید حداقل 2 صندلی مجهز به قلاب ایزوفیکس داشته باشند.

سال 2012: کنترل پایداری الکترونیکی

کنترل پایداری الکترونیکی

موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) که ایمنی خودروها را بررسی می کند، معیارهای اعطای 5 ستاره ایمنی آزمایش تصادف برای خودروها را سختگیرانه تر کرد. همچنین استفاده از برنامه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) خودرو برای تمام خودروهای تولید شده در اتحادیه اروپا مطابق قانون اجباری شد.

سال 2018: آماری طلایی برای خودروسازی

میزان وخامت تصادفاتی که در آن خودرو نقش داشت، در سال 2018 نسبت به خودروهای 20 سال قبل 30 درصد کاهش پیدا کرد. این اتفاق به دلیل استفاده از فناوری های نوین در خودروسازی و توجه به ایمنی خودروها رخ داده است.

سال 2020: ترمز اضطراری خودکار

طبق قوانین جدید مصوب در اتحادیه اروپا کلیه وسایل نقلیه از سال 2022 ملزم به استفاده از ترمز اضطراری خودکار خواهند بود. استفاده از این فناوری در خودروها منجر به کاهش 1000 نفر کشته در تصادفات خواهد بود.


کلید واژه ها: محصولات رنو ایمنی کنترل پایداری الکترونیکی