نوآوری آلپین در ساخت قطعات بدنه خودرو

آلپاین با این تغییر، مواد طبیعی و سبک وزنی را انتخاب کرده است که می تواند به صورت محلی، در نرماندی، نزدیک زادگاهش در دیپ، تهیه کند.
نوآوری آلپین در ساخت قطعات بدنه خودرو
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۶ اخبار رنو

شرکت خودروسازی آلپین وفادار به ذات خود برای مقابله با چالش کربن زدایی همچنان مسیرهای جدیدی را ایجاد می کند. این خودروساز برای مثال در استفاده از کتان به عنوان نمادی از مسئولیت پذیری در محیط زیست پیشگام است. به عنوان مثال، این ماده به جای فیبر کربن در قسمت های خاصی برای نمونه اولیه Alpine A110 E-ternité آن استفاده می شود.

آلپین با این تغییر، مواد طبیعی و سبک وزنی را انتخاب کرده است که می تواند به صورت محلی، در نرماندی، نزدیک زادگاهش در دیپ، تهیه کند. این پیشرفت زاییده فکر دو محقق پرشور است: فلورنت، رهبر طراحی لوازم جانبی خارجی، و دیوید، رئیس جریان کار بالادست، در مرکز نوآوری آلپین در لس اولیس. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این داستان موفقیت آمده است که از شما می خواهیم با ما همراه باشید.

برای آلپین، عملکرد به همان اندازه که به آزمایشگاه نوآوری آن مربوط می شود، به پیست نیز مربوط می شود. این شرکت در کاهش انتشار کربن برای محافظت از محیط زیست، در حالی که خودروهای خود را سبک‌تر می‌کند، و برای ماندن در رده های بالاتر از جنس کتان استفاده می‌کند. خودروی Alpine A110 E-ternité ، نمونه اولیه تمام برقی که در جولای 2022 رونمایی شد، نمونه کاملی است.

فلورنت، رهبر طراحی لوازم جانبی خارجی در Alpine درباره استفاده از کتان در این خودرو می گوید: انتقال از یک آلپین A110 با موتور احتراق داخلی معمولی به A110 E-ternité تمام برقی یک چالش تکنولوژیکی واقعی بود. اتخاذ رویکردی آگاهانه نسبت به محیط زیست، استفاده از کتان در یک وسیله نقلیه، یک فرصت واقعی است. سبک تر است و با آن، خودرو قطعات کمتری دارد. این یک پیشرفت تکنولوژیکی است به همان اندازه که یک مرحله اکولوژیکی است.

کتان درهای جدیدی را باز می کند

این نمونه اولیه A110 E-ternité یک آزمایشگاه روی چرخ برای آزمایش نوآوری هایی است که گاراژ رویایی آلپین را شکل می دهد. این مدل به اندازه هر مدل دیگری که Alpine را به یک افسانه تبدیل کرده است چابک است و از هر مدل برقی دیگر در بخش خود سبک تر است. وزن 1378 کیلوگرمی آن شامل 392 کیلوگرم باتری است که در مقایسه با A110  با موتور احتراق داخلی به 258 کیلوگرم محدود می شود. آسترهای روی کاپوت A110 E-ternité، سقف، شیشه عقب، پوسته صندلی و اسکید عقب از جنس کتان هستند. دو نفر پشت این قطعات بدنه کم کربن، دو محقق پرشور هستند: فلورنت و دیوید.

آنها تمام این قطعات را به خوبی تنظیم کردند تا با فناوری های جدید راه را برای آینده هموار کنند. کتان انتخاب واضحی برای آنها بود: طبیعی است، منبع زیستی است، و فرآیند تولید آن نسبت به کربن، گزینه ای برای کاهش وزن خودروهای اسپورت، انرژی کمتری دارد. چگالی کم (از این رو وزن سبک)، مقاومت و ویژگی های صوتی از ویژگی های اضافه شده است. علاوه بر این، کتان مورد استفاده در این قطعات از Terre de Lin می آید، تعاونی که 15 درصد کتانی های جهان را تامین می کند و در نزدیکی دیپ، زادگاه برند آلپین و خانه Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé  قرار دارد.

سفری از دانه کتان تا کاپوت خودرو

کتان برای رشد به دانه، خاک، آب و نور خورشید نیاز دارد. بنابراین سازگار با محیط زیست است. اما، قبل از اینکه کتان بافته شده به آزمایشگاه آلپاین برسد، شریک آن Terre de Lin آن را به روش‌های مختلفی پردازش می‌کند. بذرها را در اسفند و فروردین می کارند و بوته های کتان را در ابتدای تابستان از زمین می کشند. آنها در پنجره‌هایی در مزرعه‌ها قرار می‌گیرند که فرآیندی طبیعی است که الیاف کتان را از ساقه‌های چوبی آزاد می‌کند. این روند از 15 جولای تا 15 سپتامبر ادامه دارد. سپس کتان را در عدل های 250 کیلوگرمی که با طناب کتانی به هم بسته شده اند جمع می کنند.

سپس اسکچینگ می آید تا الیاف بلند را استخراج کند و شیف ها خرد می شوند. سپس کتان را شانه می‌کنند تا یکسان شود و به نخ کشیده می‌شود که به صورت عدل‌های 45 کیلوگرمی می‌پیچد و به کارخانه ریسندگی می‌فرستد و در آنجا به پارچه‌ای بافته می‌شود و سپس به آلپاین می‌فرستد. اما چگونه تار و پود کتان به پوشش کتان برای کاپوت، پوسته صندلی یا سقف تبدیل می شود؟

آزمایشگاه Alpine در Les Ulis، در جنوب غربی پاریس، پارچه خشک شده را دریافت می کند. بخش طراحی آلپاین تصمیم گرفت از یک الگوی دو محوره (45 درجه) ترکیب شده با نخ پنبه ای استفاده کند. پارچه به دست آمده 95% کتان و 5% پنبه است. سپس در رزین اپوکسی غوطه ور می شود و به 80% کتان و 20% رزین تبدیل می شود. پارچه بافته شده در قالب قرار می گیرد، جهت قطعه و تعداد چین ها به دقت بررسی می شود و سطح خارجی (مشاهده) در تماس با قالب قرار می گیرد. قسمت پوشیده شده و تحت خلاء عمل آوری شده است. سپس نمونه اولیه از قالب خارج می شود، با دست برش داده می شود و در مرکز ALP'INNOV مونتاژ می شود.

تحقیقات با محوریت عملکرد

خودروهای خلاقانه ای که آلپین می سازد برای عملکرد طراحی شده اند درست مانند قایق دوبدنه یا کاتاماران Roland Jourdain  که We Explore نام دارد، و در Route du Rhum 2022 دوم شد و بدنه ای از جنس  کتان دارد. اتفاقا Terre de Lin مواد خام را برای هر دو تامین می کند. فلورنت ادامه می‌دهد: «به مرور زمان، ما همچنین می‌خواهیم رزین اپوکسی را تعویض کنیم تا قطعه کاملاً کربن‌زدایی شود. او و دیوید به دنبال رزین هایی با منبع زیستی هستند که مشخصات آنها را برآورده کند. این تلاش بی‌وقفه برای بهبود اجزای کتانی نمونه‌ای از جدیت آلپین در مورد افزایش عملکرد است. یک کاپوت کربنی Alpine A110 R حدود 4 کیلوگرم و یک کاپوت آلومینیومی معمولی A110  حدود 7 کیلوگرم وزن دارد. با این حال، یک قطعه ساخته شده از کتان، امروز 20 درصد بیشتر از یک قطعه کربنی وزن دارد. با دانشی که در مورد کامپوزیت ها دارند، آنها می توانند تعداد زیادی توابع را ادغام کنند، از این رو جرم به دست آورده و تعداد قطعات را کاهش دهند.

فلورنت می گوید همه گزینه ها روی میز است. طراحی قالب های کتانی یکی از مواردی است که آنها به طور جدی به آن نگاه می کنند. با حرکت رو به جلو، می توانیم به تولید غیر مشخص قطعات کربن، شیشه یا کتانی با استفاده از همان قالب فکر کنیم. هنوز خیلی زود است که درباره یک خودروی تولید آلپاین کتانی صحبت کنیم – اما اولین روندها امیدوارکننده به نظر می رسند.

 


کلید واژه ها: کتان a110 Alpine A110 a110 e ternit eacute eacute کانسپت رنو محصولات رنو آلپین