چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کنید

روغن موتور مثل خون هر ماشینی است. موتور برای روانکاری اجزای متحرک خود و حفظ عملکرد روان آنها به روغن نیاز دارد.
چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کنید
۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۴ رنوکار

روغن موتور مثل خون هر ماشینی است. موتور برای روانکاری اجزای متحرک خود و حفظ عملکرد روان آنها به روغن نیاز دارد. در واقع، انواع موتورها برای عملکرد صحیح و روان به روغن نیاز دارند.

فرقی نمی کند که از موتور سیکلت، ژنراتور یا حتی ماشین چمن زنی استفاده می کنید. اگر موتور دارد، باید روغن کاری شود.

موتور پر از قطعاتی است که دائماً در حال حرکت و تماس با یکدیگر هستند. این تماس مداوم و اصطکاک قطعات با یکدیگر، گرما ایجاد می کند. موتور برای اینکه بتواند این گرما را جذب کند و از گرمای بیش از حد جلوگیری کند، نیاز به روغن دارد تا در میان این قسمت های متحرک جریان داشته باشد.

روغنی که در شرایط خوبی باشد وظیفه خود را به درستی انجام می دهد در حالی که روغن قدیمی نیازی به تعویض دارد. خوشبختانه، علائم تعویض روغن کارکرده به راحتی قابل تشخیص است.

اهمیت تعویض روغن موتور خودرو

بیایید در مورد اینکه چرا تعویض روغن بسیار مهم است صحبت کنیم. موتور خودروی شما دارای تعداد زیادی قطعات متحرک است و این قطعات باید به خوبی روغن کاری شوند تا همه چیز به خوبی کار کند. این دقیقا همان جایی است که روغن وارد می‌شود، زیرا به کاهش اصطکاک، سایش و خرابی کمک می‌کند و حتی به تمیز کردن و محافظت از موتور خودرو شما در برابر انواع انباشته شدن کثیفی ها کمک می‌کند.

با این حال روغن با گذشت زمان، شروع به آلوده شدن و از دست دادن خاصیت خود می کند و در انجام کار خود کمتر موثر می شود. روغن تازه، موتور خودرو شما را به‌ درستی روغن کاری می‌کند و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند، در حالی که عمر موتور خودرو شما را افزایش می‌دهد و به رسیدن به حداکثر مسافت پیموده شده کمک می‌کند.

روغن و فیلتر روغن موتور می بایست مطابق آنچه که کارخانه سازنده بر حسب کیلومتر کارکرد و زمان کارکرد، توصیه کرده است تعویض شود. کارخانه سازنده کلیه احتمالات و همه موارد مختلف را در نظر گرفته است ولی ممکن است شرایط کارکرد یک خودرو طوری باشد که لازم باشد علاوه بر کیلومتر کارکرد و زمان، روغن موتور را بصورت چشمی بازدید نمود. حرکت با سرعت بالا در اتوبان، رانندگی در ترافیک های سنگین شهری، عبور از سراشیبی ها و تحت بار بودن خودرو بواسطه سنگین بودن خودرو و غیره مثال هائی است که راننده را ملزم می نماید تا کیفیت روغن را بصورت تجربی کنترل نماید.

علائم خودرویی تعویض روغن آن به تاخیر افتاده است

علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد خودروی شما به تعویض روغن و احتمالاً تنظیم نیاز دارد.

هنگامی که خودروی خود را برای تعویض روغن می‌برید، سرویس‌دهنده تعویض روغن و فیلتر روغن را انجام می‌دهد، خودروی شما را از نظر نشتی و سایر مسائل قابل توجه بازرسی می‌کند و بر اساس ارزیابی خود توصیه‌های بیشتری ارائه می‌کند.

با این حال، برای شناسایی دقیق هر مشکل نباید تنها به خدمات دهندگان اکتفا کرد لذا توصیه می گردد به علائم خودرو در این خصوص دقت بیشتری شود.

در زیر تعدادی علامت اصلی وجود دارد که نشان می دهد ماشین شما نیاز به تعویض روغن و یا تنظیم موتور دارد. پس در ادامه با مجله رنو ایران همراه باشید.

سیاه یا کثیف بودن روغن

اگر تا به حال روغن موتور تمیز و جدید ندیده اید، باید بدانید که نوعی رنگ کهربایی روشن دارد. اما وقتی روغن در اثر تجمع ذرات باقیمانده در موتور، کهنه و کثیف می شود، به رنگ بسیار تیره و تقریبا سیاه تبدیل می شود.

بهتر است که وضعیت روغن موتور خودروی خود را به طور منظم بررسی کنید. به سادگی گیج روغن خود را بردارید و به رنگ روغن روی آن نگاه کنید. یا انتهای میله را روی دستمال کاغذی پاک کنید تا نتیجه دقیق تری به دست آورید. به لحاظ فنی روغنی با کیفیت است که بتواند کثیفی ها و دوده ها را جذب کرده و در خود نگهدارد بنابراین چنانچه رنگ روغن تیره می شود، نشانه این است که در ساخت آن، استانداردهای لازم رعایت شده است، وقتی رنگ روغن بیش از حد سیاه می شود، لازم است تا هرچه زودتر تعویض گردد.

صدای تقه یا ضربه زدن

روغن موتور بعد از مدتی کهنه و فرسوده می شود. به همین دلیل است که سازندگان خودرو توصیه می کنند روغن خود را در زمان مناسب تعویض کنید. اگر روغن در زمان و کیلومتر مناسب تعویض نشود، غلظ تر و کثیف تر شده و میزان کارآئی آن به شدت کاهش می یابد.

کثیف شدن روغن موجب می شود تا عملکرد آن کاهش یافته و روغن نتواند وظایف خود را بدرستی انجام دهد. در نتیجه، موتور خودرو شروع به سرو صدایی مانند کشیدن فلزات روی هم می کند، زیرا آنها به درستی روغن کاری نمی شوند. فوراً روغن را تعویض کنید زیرا اگر مشکل را نادیده بگیرید، ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود.

بوی روغن سوخته

اگر داخل کابین سرنشین و یا اتاق موتور خودرو بوی روغن سوخته می دهد، می توان نتیجه گرفت که ممکن است روغن در جایی نشت می کند و باعث می شود روغن روی قطعات داغ موتور چکه کند.

همچنین به این معنی است که احتمالاً روغن موتور شما کم است و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. فوراً نشت روغن را بررسی کنید و یا روغن خودروی خود را تعویض تعویض کنید.

دود اگزوز

اگر در یک محیط سرد زندگی می کنید، به دیدن بخاری که از لوله اگزوز خودروتان خارج می شود عادت کرده اید. با این حال، اگر واقعاً شروع به دیدن دود آبی یا خاکستری از اگزوز خود کردید، احتمالاً نشت روغن دارید.

این امر با بوی روغن سوخته همراه است و دود حاصل از نبود روغن کافی در موتور شما برای روغن کاری قطعات آن به دلیل نشتی است. بنابراین، نشت روغن را برطرف کنید و روغن را جایگزین کنید.

افزایش مصرف سوخت

اگر متوجه شدید مسافت پیموده شده بنزین شما مانند گذشته نیست، می تواند به این معنی باشد که تعویض روغن به تاخیر افتاده است. همانطور که روغن موتور کهنه می شود، به تدریج غلیظ می شود و در صورت عدم تعویض در نهایت به ماده ای تقریبا لجن مانندی تبدیل می شود. روغن غلیظ مقاومت بیشتری در برابر قطعات متحرک موتور شما ایجاد می کند که باعث می شود موتور سخت تر کار کند و سوخت بیشتری مصرف کند.

مسافت پیموده شده کمتر با یک بار سوخت گیری می تواند به دلایل دیگری نیز باشد، اما اگر روغن شما تیره و غلیظ تر از روغن جدید است، تعویض ساده روغن به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

معمولاً شما نمی‌توانید گرم شدن بیش از حد خودرو را با دیرکرد تعویض روغن مرتبط کنید، اما مطمئناً می‌تواند یک عامل تاثیرگذار برای این اتفاق باشد. اگر روغن کافی در موتور خود ندارید یا اگر روغن برای مدتی تعویض نشده باشد، در روانکاری اجزای موتور به خوبی کار نمی کند.

این امر باعث گرم شدن بیشتر موتور می شود. تعویض روغن با روغن جدید اغلب این مشکل خاص را برطرف می کند.

روشن شدن چراغ هشدار تعویض روغن

رایانه‌ها و حسگرهای موجود در وسایل نقلیه امروزی، تشخیص زودهنگام مشکل را قبل از بدتر شدن آن آسان‌تر می‌کنند. اگر متوجه شدید یک چراغ نشانگر روی داشبورد شما روشن می شود، از دفترچه راهنمای مالک خود استفاده کنید تا ببینید این چراغ به چه معناست.

چراغ "سرویس موتور" اغلب به این معنی است که شما باید روغن را بر اساس مسافت طی شده از زمان آخرین تعویض روغن تغییر دهید. سایر چراغ های هشدار در مورد انواع مشکلات مانند باتری، سوختن چراغ عقب، نقص گیربکس و غیره به شما هشدار می دهند.

توصیه های سازنده خودرو برای تعویض روغن

وقتی صحبت از تعویض روغن به میان می آید، رعایت توصیه های سازنده خودرو بسیار مهم است. به طور معمول، آنها فاصله تعویض روغن را بر حسب مسافت طی شده(کیلومتر کارکرد) یا ماه پیشنهاد می کنند.

عواملی مانند شرایط رانندگی و نوع موتور خودروی شما می تواند بر این توصیه ها تأثیر بگذارد.

برای یافتن دستورالعمل های خاص وسیله نقلیه خود، دفترچه راهنمای مالک را  بررسی کنید. اگر کتابچه راهنما ندارید، یک جستجوی ساده در اینترنت معمولاً آن اطلاعات را به سرعت به شما می‌دهد.

آیا روغن سینتتیک می تواند بیشتر از روغن معمولی دوام بیاورد؟

بله، روغن سینتتیک معمولا طولانی‌تر از روغن معمولی دوام می‌آورد، زیرا محصول تصفیه‌شده‌تر و باکیفیت‌تری است. روغن های سینتتیک به گونه ای طراحی شده اند که در برابر خرابی مقاومت کرده و موتور خودرو شما را برای مدت طولانی تری تمیز و روان نگه می دارند. این بدان معناست که استفاده از روغن سینتتیک به طور بالقوه می تواند فاصله تعویض روغن را در مقایسه با روغن معمولی افزایش دهد.

برای آشنایی با انواع روغن موتورهای خودرو مقاله چگونه بهترین روغن را برای موتور خودرو انتخاب کنیم؟ را مطالعه کنید.

 


کلید واژه ها: روغن تعویض روغن روغن موتور روغن کاری