۶ کاری که هرگز نباید در خودروی گیربکس اتوماتیک هیدرولیکی انجام دهید!

در این مقاله از مجله رنو ایران، ۶ کاری که هرگز نباید در خودرویی با گیربکس اتوماتیک هیدرولیکی انجام دهید را به شما می گوییم.
۶ کاری که هرگز نباید در خودروی گیربکس اتوماتیک هیدرولیکی انجام دهید!
۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۵ رنوکار

خودرویی با گیربکس اتوماتیک اغلب بهترین انتخاب است، مخصوصا برای افرادی که تازه شروع به رانندگی می کنند. دلیل آن آسان است: رانندگی با آن به خصوص در ترافیک راحت تر است.

حتی اگر رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک بسیار آسان باشد، این بدان معنا نیست که هرگز نمی توانید اشتباه کنید. با این حال، اگر می‌خواهید با خیال راحت رانندگی کنید و در مصرف بنزین صرفه‌ جویی کنید، باید از مواردی اجتناب کنید.

در ادامه این مقاله از مجله رنو ایران، 6 کاری که هرگز نباید در خودرویی با گیربکس اتوماتیک از نوع هیدرولیکی انجام دهید را به شما می گوییم. اگر این موارد را بدانید، می‌توانید مانند یک حرفه‌ای رانندگی کنید و از اشتباهاتی که بسیاری دیگر قبلاً مرتکب شده‌اند، اجتناب کنید.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

یک گیربکس اتوماتیک از یک سیستم پیچیده بنام های مبدل گشتاور(Torge Convertor)، سیستم چرخدنده سیاره ای یا خورشیدی، سیستم هیدورلیک و یک یونیت(TCU) برای تعویض دنده تشکیل شده است که برای افزایش یا کاهش سرعت خودرو از آن استفاده می کند. گیربکس از سیستمی از چرخ دنده های سیاره ای استفاده می کند که حول یک چرخ دنده مرکزی به نام چرخ دنده خورشیدی می چرخند. دنده مناسب در هر زمان، بوسیله ترکیبی از این دنده ها و به کمک تعدادی کلاچ و ترمز تشکیل می شود. کلاچ ها و ترمز ها بوسیله واحد دیگری بنام بلوک هیدرولیک فعال و غیرفعال می شوند.

همانند یک خودرو که مجهز به گیربکس دستی می باشد، وقتی خودرو در وضعیت خلاص قرار دارد و یا در دنده پارک است، ارتباطی بین موتور و گیربکس وجود ندارد. هنگامی که دنده به درایو تغییر می کند، یونیت گیربکس اتوماتیک، شیرهای هیدرولیکی موجود در بلوک هیدرولیک را فعال و یا غیرفعال کرده که این کار موجب می شود که روغن با فشار بالا و از طریق کانال هائی به سمت مکانیزم ترمزها و کلاچ ها ارسال شده و یک دنده با نسبتی مناسب تشکیل گردد. بدین ترتیب ارتباط بین موتور و گیربکس برقرار شده و اگر راننده پدال گاز را فشار دهد، خودرو شروع به حرکت خواهد کرد.

هرگز این کارها را در خودروی گیربکس اتوماتیک انجام ندهید:

اگر خودرویی با گیربکس اتوماتیک دارید، از این 6 اشتباه رانندگی اجتناب کنید تا خودروی اتوماتیک خود را سالم نگه دارید:

هرگز قبل از استفاده از ترمز دستی، دسته دنده را در وضعیت P قرار ندهید

اگر در سربالایی، سرازیری یا حتی در جایی که مسطح است و ماشین شما می تواند حرکت کند، قرار دارید و قصد دارید که خودرو را در وضعیت پارک قرار دهید، همیشه باید از ترمز دستی استفاده کنید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است به پوسته گیربکس و یا قطعات داخلی آن آسیب برسد.

مالکان خودرو و رانندگانی که با نحوه عملکرد خودروهای مجهز به گیربکس دستی آشنا هستند، می‌دانند که اگر قصد داشته باشند که خودرو را در سراشیبی و یا سرازیری و یا حتی سطح صاف پارک نمایند، برای اطمینان از عدم حرکت خودرو، می بایست ترمز دستی را فعال کنند.

در خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند نیز برای اطمینان از عدم حرکت خودرو، علاوه بر ترمز دستی، می بایست از دنده پارک استفاده شود.

جهت قرار دادن دسته دنده در وضعیت پارک، لازم است نکاتی رعایت گردد تا گیربکس خودرو آسیب نبیند. در این وضعیت می بایست:

پدال ترمز را بطور کامل فشار دهیم تا خودرو بطور کامل بایستد،

اهرم تعویض دنده را از وضعیت درایو(D) و یا عقب(R)، به حالت خلاص(N) ببرید.

ترمز دستی را فعال کنید،

اکنون باید پدال ترمز را که تا الان فشار داده اید، رها کنید و اطمینان پیدا کنید که خودرو حرکت نمی کند،

حال می توانید اهرم تعویض دنده را به وضعیت پارک(P) منتقل کنید،

در وضعیتی که پدال گاز را فشرده اید، هرگز دسته دنده را به وضعیت درایو و یا عقب قرار ندهید.

اگر هنگامیه پدال گاز را فشرده اید و دور موتور بیشتر از حالت Idle و یا درجا می باشد، دسته دنده را از حالت خلاص و یا پارک به حالت درایو(D) و یا عقب(R) تغییر دهید، موجب آسیب دیدن قطعات گیربکس خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این وضعیت در الگوریتم و برنامه های کامپیوتر گیربکس اتوماتیک و کامپیوتر موتور خودرو پیش بینی شده و وجود دارد و یونیت گیربکس اتوماتیک تا زمانیکه دور موتور از حدی پائین تر نیاید، اجازه تشکیل شدن دنده را نمی دهد ولی با این حال می بایست دسته دنده را هنگامی در وضعیت درایو و یا عقب قرار دهید که پدال گاز کاملا رها باشد.

هرگز در حالیتکه قصد حرکت ندارید، دسته دنده را در حالت "درایو" قرار ندهید

هنگامی که فقط در وسیله نقلیه خود نشسته اید و قصد حرکت ندارید ، بهتر است موتور را خاموش یا آن را در حالت پارک و یا خلاص قرار دهید. اگر دسته دنده را در حالت درایو(D) , و یا دنده عقب(R) قرار دهید، روغن داخل گیربکس تحت تنش حرارتی قرار گرفته و بیش از حد گرم می شود و احتمالاً گیربکس را دچار آسیب می کند.

اگر در حالتی که دسته دنده در وضعیت درایو و یا عقب قرار دارد و پدال ترمز فشرده نباشد، حتی اگر پدال گاز کاملا رها شده باشد، ممکن است خودرو شروع به حرکت کند.

در حال حرکت، هرگز D را به  R و R را به D تغییر ندهید

قبل از تغییر دسته دنده از درایو، به دنده عقب و یا برعکس، باید خودرو را کاملا متوقف کنید. این حالت بیشتر در زمانیکه در یک کوچه باریک قصد دارید جهت حرکت خودرو را برعکس کنید که در اصطلاح به آن "دور دو فرمانه" گفته می شود و یا در زمانیکه در یک محلی مانند یک پارکینگ که محدودیت زیادی وجود دارد و جا برای دور زدن کم می باشد و قصد دارید که خودرو را بوسیله چند بار حرکت به جلو و یا حرکت به عقب، در میان دو خودرو دیگر و یا در یک محل خاصی پارک کنید، اتفاق می افتد. در این حالت باید دقت کنید که وقتی دسته دنده را می خواهید از حالت درایو به عقب و یا از عقب به درایو تغییر دهید، خودرو کاملا ایستاده و بی حرکت باشد. تغییر دسته دنده از درایو به عقب و یا برعکس، در زمانیکه خودرو کاملا متوقف نشده است، می تواند موجب آسیب دیدن قطعات داخلی گیربکس، خصوصا کلاچ ها و ترمزها گردد. 

قبل از توقف کامل، هرگز دنده را به پارک تغییر ندهید

هنگام رانندگی با ماشینی با گیربکس اتوماتیک، آخرین کاری که هرگز نباید انجام دهید این است که قبل از توقف کامل ماشین، به پارک بروید. شما نباید عجله داشته باشید زیرا این به گیربکس آسیب می رساند، حتی ممکن است پوسته گیربکس دچار ترک و یا شکستگی شود و هزینه زیادی را بر شما تحمیل نماید.

هرگز بدون گرم کردن موتور، با شدت رانندگی نکنید

اینکه به محض روشن کردن موتور و در حالتیکه موتور و روغن گیربکس همچنان سرد می باشند، شروع به حرکت با سرعت و شدت بالا نمائید، به هیچ عنوان کار صحیح و درستی نبوده و می تواند به شدت به قطعات گیربکس آسیب برسد. توصیه می شود تا ابتدا موتور را روشن کرده و چند دقیقه صبر کنید تا موتور و روغن گیربکس گرم شود، سپس پدال گاز را به آرامی فشرده و شروع به حرکت نمائید.

رانندگی با یک ماشین دنده اتوماتیک نمی تواند به اندازه ماشین های دنده دستی سرگرم کننده باشد، اما مطمئنا راحت تر است، اما اگر به درستی از آن استفاده نکنید و از اشتباهاتی که هزینه زیادی دارند اجتناب کنید، ممکن است در دردسر بزرگ و پر هزینه ای قرار بگیرید.


کلید واژه ها: گیربکس گیربکس اتوماتیک محصولات رنو نگهداری از گیربکس اتومات