کوچک به سبک رنو

رنو توئیزی (Renault Twizy) نیز یک خودروی برقی دو سرنشین است که توسط این شرکت فرانسوی طراحی و تولید شده است. در حقیقت رنو توئیزی را باید یکی از مقرون به صرفه ترین خودروهای برقی کنونی بازار دانست.
کوچک به سبک رنو
۰۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۹ اخبار رنو رنوکار

شرکت رنو با تولید ناوگانی از خودروهای برقی توانسته است بیشترین فروش این نوع وسایل نقلیه در اروپا را در اختیار خود داشته باشد. رنو توئیزی ( Renault Twizy ) نیز یک خودروی برقی دو سرنشین است که توسط این شرکت فرانسوی طراحی و تولید شده است. در حقیقت رنو توئیزی را باید یکی از مقرون به صرفه ترین خودروهای برقی کنونی بازار دانست.

رنو برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت از این خودروی مفهومی خود رونمایی کرد. رنو خیلی زود و در سال ۲۰۱۲ اولین نمونه از رنو توئیزی را به بازار خودروی فرانسه و پس از آن در چندین کشور اروپایی عرضه کرد.

رنو توئیزی در دو مدل به بازار عرضه می شود. مدل اول که یک خودروی برقی است که البته باتری ها شامل آن نمی شود و باید آنها را جداگانه تهیه کرد و مدل دیگر که از نظر اندازه، وزن و سرعت محدودیت هایی در آن اعمال شده است.

این خودرو ۲.۳ متر طول، ۱.۲ متر عرض و ارتفاعی برابر با رنو توئینگو یعنی ۱.۴۶ متر دارد. این خودرو تنها دو صندلی دارد اما آن را باید جالب ترین خودروی برقی دانست که تاکنون تولید شده است چرا که این خودرو شبیه هیچ خودروی دیگری نیست.

موتور برقی این خودرو که از یک باتری یون لیتیوم قدرت می گیرد توان تولید ۲۰ اسب بخار را داراست. با اینکه شاید این عدد زیاد بالا به نظر نرسد اما وزن ۴۵۰ کیلوگرمی این خودرو به آن کمک کرده است که بیشترین استفاده را از این موتور داشته باشد. زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برای این خودرو معنایی ندارد چرا که به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نخواهد رسید و در عوض رنو زمان صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت رنو توئیزی را ۴.۴ ثانیه اعلام کرده است. این عدد نشان می دهد که این خودرو برای استفاده شهری ساخته شده است نه یک مسابقه رالی!

این خودرو با نهایت سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و ابعاد شبیه یک موتور سیکلت می تواند به راحتی در ترافیک شهری حرکت کند. همچنین رنو توئیزی با عرض کم خود مشکلی از بابت جای پارک نخواهد داشت. رنو توئیزی از سیستم ریکاوری انرژی نیز بهره می برد به این صورت که زمانی که پای خود را از روی پدال بردارید برای افزایش مسافت قابل پیمایش این سیستم فعال شده و انرژی باتری را ریکاوری می کند.

شاسی رنو توئیزی توسط تیم رنو ورزشی طراحی شده است و با تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن و همچنین استفاده از چهار ترمز دیسکی از سرنشین در برابر حوادث مراقب می کند. به علاوه اینکه رنو توئیزی به کیسه هوای راننده و کمربنده ایمنی راننده و سرنشین عقب نیز مجهز شده است.

طراحی بدنه کاملاً مهندسی شده و به روز است مخصوصاً درهای رنو توئیزی که به صورت قیچی وار به طرف بالا باز می شوند و خودرو در هنگام کار کردن تقریباً صدایی تولید نمی کند. یکی دیگر از نکات برجسته طراحی ظاهری رنو توئیزی سقف ضد UV پانورامیک آن است. طراحی داخل کابین ساده اما شیک است و مهندسین رنو تلاش کرده اند که با توجه به محدودیت فضای داخل کابین طراحی را تا حد ممکن ساده نگه دارند.

صفحه نمایش پشت فرمان سرعت، میزان مسافت قابل پیمایش تا شارژ بعدی و میزان کارکرد موتور را نمایش می دهد. صندلی راننده به سمت جلو و عقب قابل تنظیم است اما قابلیت تنظیم ارتفاع با توجه به فضای کابین برای آن در نظر گرفته نشده است. همچنین پشتی صندلی و فرمان نیز ثابت هستند.

رنو توئیزی به سیستم بلوتوث مجهز است تا امکان اتصال تلفن های هوشمند برای پخش موسیقی یا مکالمه تلفنی را داشته باشد. این محصول رنو همچنین فضایی برای قرار دادن اشیا در داخل داشبورد دارد که یک خروجی ۱۲ ولت نیز در داخل ان تعبیه شده است.

رنو توئیزی بر خلاف دیگر محصولات برقی رنو به آسانی و با باز کردن در پوشی که در قسمت جلوی خودرو تعبیه شده است به برق شهری متصل شده و قابل شارژ کردن است.

یکی از نکات جالب درباره رنو توئیزی این است که در هنگام خرید خودرو می توان برای آن "در" سفارش داد.

منبع: رنو تاپ گیر


کلید واژه ها: خودروی برقی خودروی الکتریکی Renault Twizy رنو توئیزی خودروهای برقی