خودروهایی که در تاریخ ماندند

تاریخ خودرو تا به امروز خودروهای زیادی را به خود دیده است اما برخی از این خودروهای اعداد و ارقام را جابجا کردند و تا حدی محبوب شدند که تا سالیان متمادی تولید آنها ادامه پیدا کرد. این خودروها در زمان عرضه خود هم توانستند موج جدیدی را در صنعت خودروسازی ایجاد کنند.
خودروهایی که در تاریخ ماندند
۱۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۲ رنوکار

تاریخ خودرو تا به امروز خودروهای زیادی را به خود دیده است اما برخی از این خودروهای اعداد و ارقام را جابجا کردند و تا حدی محبوب شدند که تا سالیان متمادی تولید آنها ادامه پیدا کرد. این خودروها در زمان عرضه خود هم توانستند موج جدیدی را در صنعت خودروسازی ایجاد کنند.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به خودروهایی که تولید آنها برای مدت طولانی در تاریخ خودروسازی ادامه پیدا کرد. البته می شد در این لیست نام خودروهایی همچون پیکان، پراید، وانت زامیاد و برخی دیگر از خودروهای دیگر را هم اضافه کرد.

پژو ۲۰۵ (۱۹۸۳ تا ۱۹۹۸) – ۱۵ سال

شرکت خودروسازی پژو این خودرو را در سال ۱۹۷۸ برای جایگزینی پژو ۱۰۴ طراحی کرد. این مدل در سال ۱۹۸۳ به عنوان ک خودروی هاچبک ۴ در وارد بازار شد و خیلی زود توانست به یکی از محصولات پر فروش پژو تبدیل شود. این شرکت خودروسازی پس از مدتی مدل هاچبک ۲ در، مدل کانورتیبل و GTi پژو ۲۰۵ را نیز به بازار عرضه کرد.

مرسدس بنز SL (1971 تا ۱۹۸۹) – ۱۸ سال

کمتر خودروی رودستری مانند نسل R107 مرسدس بنز SL توانسته است چنین ماندگاری در تاریخ داشته باشد. این خودرو با طراحی شاهانه خود برای حدود دو دهه در خطوط تولید مرسدس بنز حضور داشت.

فورد مدل T (1908-1927) – ۱۹ سال

این محصول شرکت خودروسازی فورد را باید اولین خودرویی دانست که به تولید انبوه رسید. فورد مدل T برای همیشه توانست زمان زیادی را برای مصرف کنندگان ذخیره کند و به میلیون ها آمریکایی فرصت کشف جهان بدون سوار شدن بر پشت اسب را هدیه دهد. تولید این خودرو پس از تولید ۱۵ میلیون دستگاه در ۱۲ کشور به پایان رسید.

سوزوکی جیمنی (۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸) – ۲۰ سال

این محصول سوزوکی از سال ۱۹۷۰ به عنوان یک خودروی دو دیفرانسیل پا به جهان گذاشت. اولین نسل سوزوکی جیمنی برای ۱۱ سال و نسل دوم نیز برای ۱۷ سال تولید شدند. تولید آخرین نسل این خودرو چندی پیش توسط شرکت سازنده آن پس از بیست سال متوقف شد.

پژو ۲۰۶ (۱۹۹۸ تاکنون) – ۲۰ سال

پژو در سال ۱۹۹۸ این محصول را جایگزین ۲۰۵ کرد. پژو ۲۰۶ در مدل های هاچبک ۲ در و ۴ در، واگن استیشن، کانورتیبل و در بعضی از بازارها مانند بازار کشورمان در مدل سدان چهار عرضه شد. حدود بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از این محصول پژو تاکنون تولید شده است و در بازار کشورهای اروپایی، امریکایی لاتین و ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. شایان ذکر است که پژو ۲۰۶ همچنان در کشورمان تولید می شود.

فیات پاندا (۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳) – ۲۳ سال

نسخه اولیه این خودرو با الهام از رنو ۴ تولید شد. فیات از دپارتمان طراحی خود خواسته بود خودرویی کاملاً ساده و البته کاربردی را طراحی و آماده تولید کند. اولین نمونه این خودرو با یک موتور ۲ سیلندر که با جریان هوا خنک می شد به مرحله تولید رسید. فیات مدل های دو دیفرانسیل، ون و مدل برقی دو سرنشین از پاندا را به بازار عرضه کرد. ۴.۵ میلیون دستگاه از فیات پاندا در تورین ایتالیا ساخته شد.

رنو ۵ (۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶) – ۲۴ سال

رنو 5

این خودروی محبوب رنو در زمان ارائه خود توانست توجه بسیاری از جمله جوانان را به خود جلب کند. حدود ۵.۵ میلیون دستگاه از این خودرو توسط رنو ساخته و در سرتاسر دنیا فروخته شد. پای رنو ۵ حتی به ایران هم باز شد و در زمان عرضه به بازار ایران به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد.

رنجرور (۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶) – ۲۶ سال

با افزایش محبوبیت بازار خودروهای شاسی بلند یا همان SUV خودروی رنجرور به عنوان یک خودروی آفرود تولید شد. این خودرو برای بیش از ربع قرن در خط تولید قرار داشت.

فیات ۱۲۶ (۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰) – ۲۸ سال

فیات ۱۲۶ جانشین مدل ۵۰۰ این کارخانه ایتالیایی شد. فیات ۱۲۶ طراحی مدرن تری نسبت به مدل قبلی داشت اما مشخصات فنی دو مدل یکسان بود. این خودور علی رغم ابعاد کوچک خود ۴ سرنشین را در خود جای می داد. فیات حدود ۴.۶ میلیون دستگاه از این محصول را تولید کرد.

جیپ واگونیر (۱۹۶۳ تا ۱۹۹۱) – ۲۸ سال

این خودرو به عنوان پیشگام خودروهای لوکس شاسی بلند به بازار عرضه شد. این خودرو فضای کافی برای یک خانواده را به همراه داشت و با وجود سیستم چهار چرخ متحک خود سرنشینان را به هر جایی می برد.

فولکس واگن جتا (۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶) – ۲۹ سال

فولکس واگن تولید نسل دوم جتا را در سال ۱۹۹۱، یک سال قبل از پایان تولید آن در اروپا آغاز کرد. مدل های اولیه این خودرو در ابتدا به صورت CKD تولید می شد اما پس از مدتی در سال ۱۹۹۵ تولید آن توسط شرکت مشترک بین FAQ و فولکس واگن انجام گرفت. این خودرو هنوز در بخش هایی از چین به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد.

تویوتا سنچوری (۱۹۶۷ تا ۱۹۹۷) – ۳۰ سال

تویوتا این محصول خود را مدت زیادی پیش از تولد بخش لکسوس این شرکت وارد بازار کرد. بخش عمده ای از این خودرو با دست ساخته شد. تویوتا سنچوری به طرز شگفت انگیزی پیشرفته بود. این خودرو در سال ۱۹۷۱ از سیستم تهویه خودکار برخوردار بود.

پژو ۴۰۴ (۱۹۶۰ تا ۱۹۹۱) – ۳۱ سال

این خودرو توسط استودیو پنین فارینا طراحی شد. توان و طراحی این خودرو یکی از عوامل موفقیت پژو ۴۰۴ در افریقا بود. پژو تولید این خودرو را در سال ۱۹۷۵ در اروپا متوقف کرد اما ساخت آن تا سال ۱۹۹۱ در کنیا ادامه پیدا کرد.

فولکس واگن سانتانا (۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲) – ۳۱ سال

این خوردو یکی از اولین محصولات اروپایی بود که در چین تولید شد. سانتانا به خودرو دوستان چینی طعم یک خودروی سدان بزرگ که از فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز برخوردار بود را هدیه داد.

پژو ۴۰۵ (۱۹۸۷ تا کنون) – ۳۱ سال

این محصول فرانسوی به بیشتر نقاط جهان سفر کرد اما تبدیل به آخرین محصول پژو در امریکا شد. پژو ۴۰۵ که توسط استودیو پنین فارینا طراحی شده بود به ایران نیز رسید و با استقبال گسترده هموطنانمان مواجه شد. مدل های مختلفی مانند پرشیا، روآ و آر دی بر اساس طراحی پژو ۴۰۵ در بازار خودرویی کشورمان عرضه شد

لادا ۲۱۰۵ (۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲) – ۳۲ سال

این خودرو با چهره ای تازه که شامل چراغ های جلوی مربعی شکل و جلو پنجره پلاستیکی بود متمایز شد. این خودرو به کشورهای زیادی از جمله کاناد و انگستان صادر شد. بیش از ۱۴ میلیون دستگاه از لادا ۲۱۰۵ توسط آوتوواز تولید شد.

فیات اونو (۱۹۰ تا ۲۰۱۳) – ۳۳ سال

فیات اونو یک خاطره دور در حافظه اروپاییان است. این خودرو تا چندی پیش همچنان در برزیل تولید می شد البته که از نظر ظاهری تغییرات را دریافت کرده بود. تولید این خودرو پس از اینکه دولت برزیل اعلام کرد خودروهای تولیدی از ابتدای سال ۲۰۱۴ باید دارای کیسه هوای جلو باشند متوقف شد.

رنو ۴ (۱۹۶۱ تا ۱۹۹۴) – ۳۳ سال

رنو ۴ یک خودروی مناسب در زمان مناسب بود. این محصول شرکت خودروسازی رنو که جایگزین رنو 4CV بود توانست محبوبیت فراوانی را در میان خودرو دوستان به دست بیاورد. تاریخچه کامل رنو ۴ را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

لندرور دیفندر ۹۰ / ۱۱۰ (۱۹۸۳ تا ۲۰۱۶) – ۳۳ سال

این خودرو از مدل های اولیه لندرور که در سال ۱۹۴۸ ساخته شدند الهام گرفته شد. دیفندر به عنوان جایگزین لندرور سری ۳ معرفی شد و از سیستم چهار چرخ متحرک و امکانات رفاهی بیشتری برخوردار بود. مقررات جدید که لندرور را ملزم به انجام تغییرات گرانقیمت بر روی این خودرو می کرد باعث توقف تولیدش در سال ۲۰۱۶ شد.

تویوتا لند کروزر (۱۹۸۴ تا کنون) – ۳۴ سال

تویوتا بر خلاف لندرور ترجیح داد که این محصول خود را با قوانین انطباق داده و تولید آن را ادامه دهد. این خودرو در مدل های ۲ در و ۴ در پیکاپ و ۲ در و ۴ در شاسی بلند به بازار عرضه می شود.

فولکس واگن گلف (۱۹۷۴ تا ۲۰۰۹) – ۳۵ سال

نسل اول این خودروی محبوب تا سال ۲۰۰۹ توسط زیر شاخه آفریقای جنوبی فولکس واگن به عنوان خودرویی ارزان و کوچک نسبت به نسل های جدیدتر آن در این کشور عرضه می شد.

بریستول ۶۰۳ (۱۹۷۶ تا ۲۰۱۱) – ۳۵ سال

شرکت خودروسازی بریستول این خودرو را با تلفیق ظرافت بریتانیایی و قدرت امریکایی ساخت. این خودرو در طول سالیان تولید خود تغییرات زیادی را به خود دید.

رنو ۱۲ (۱۹۶۹ تا ۲۰۰۶) – ۳۷ سال

مدیران شرکت رنو اعتقاد داشتند که رنو ۱۲ به خودرویی تبدیل می شود که در همه جای جهان محبوب خواهد شد؛ این پیش بینی به صورت شگفت انگیز درست از آب درآمد. بازار اصلی رنو ۱۲ اروپای غربی بود اما به شرق این قاره، امریکا و استرالیا هم راه پیدا کرد. رنو ۱۲ برای چندین دهه ستون فقرات داچیا نیز بود. تولید رنو ۱۲ برای ۲۶ سال در رومانی ادامه داشت.

مرسدس بنز G کلاس (۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷) – ۳۸ سال

این خودرو به سفارش محمدرضا پهلوی به عنوان یک خودروی نظامی تولید شد. شرکت مرسدس بنز در طراحی و ساخت این خودرو شرایط بومی ایران را نیز لحاظ کرد اما این خودرو با توجه به وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان هیچگاه به ارتش تحویل داده نشد. این خودرو اکنون به یکی از گرانقیمت ترین و لوکس ترین خودروهای شاسی بلند جهان تبدیل شده است. نسل جدید این خودرو دارای امکانات جدید و طراحی داخلی ارگونومی تری است.

پژو ۵۰۴ (۱۹۶۸ تا ۲۰۰۶) – ۳۸ سال

این محصول شرکت پژو پس از کسب عنوان بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۶۹ تبدیل به یک خودروی محبوب در دنیا شد و به بازار بسیاری از کشورها راه پیدا کرد. پژو ۵۰۴ محمود احمدی نژاد که در سال ۲۰۱۰ در یک مزایده به قیمت ۲.۵ میلیون دلار به فروش رسید رکورد یکی از گران قیمت ترین پژوهای تاریخ را برای این مدل به ارمغان آورد.

مینی (۱۹۵۹ تا ۲۰۰۰) – ۴۱ سال

نسخه اولیه مینی با تولید ۵.۳ میلیون دستگاه از آن به یکی از خودروهای نمادین بریتانیا تبدیل شد. الک ایساگونیس این خودرو را تنها ظرف ۲۷ ماه طراحی و به مرحله تولید رساند.

لادا نیوا (۱۹۷۷ تا کنون) – ۴۱ سال

این خودرو برای شرایط آب وهوایی و رانندگی در سیبری ساخته شد. تولید این خودرو همچنان ادامه دارد اما منابع آگاه می گویند که این شرکت به فکر جاشنین برای آن افتاده اند.

سیتروئن 2CV (1948 تا ۱۹۹۰) – ۴۲ سال

در دیکشنری آکسفورد در تعریف "آناکرونیزم (زمان پریشی) " از تصویر سیتروئن 2CV استفاده شده است! راز طول عمر این خودرو را باید در سادگی محض آن جستجو کرد. سیتروئن بیش از ۵.۱ میلیون دستگاه از این مدل خود را تولید کرد. با احتساب خودروهایی مانند ژیان، مهاری و آمی بیش از ۹ میلیون دستگاه از این مدل به فروش رسید.

هندوستان آمباسادور (۱۹۵۸ تا ۲۰۰۷) – ۴۹ سال

شرکت هندوستان موتورز پس از خرید حق تولید موریس آکسفورد سری ۳ از شرکت BMC مدل آمباسادور را معرفی کرد. همه کسانی که در این معامله دخالت داشتند حتی تصور نمی کردند که طراحی ابتدایی آکسفورد بیش از نصف قرن دوام بیاورد. این خودرو در تمام طول عمر خود تغییرات اندکی را دریفات کرد.

مورگان ۴/۴ (۱۹۵۵ تا کنون) – ۶۳ سال

قوانین صنعت خودروسازی می گوید که شرکت مورگان باید تولید این مدل را در دهه ۱۹۶۰ متوقف می کرد. با وجود بهبودهای فنی در این مدل اما طراحی آن در دهه ۱۹۵۰ مانده است.

فولکس واگن تیپ ۲ (۱۹۴۹ تا ۲۰۱۳) – ۶۴ سال

این خودروی محبوب آلمان از آغاز تولید تا به امروز به کشورهای مختلفی راه پیدا کرده است. اروپاییان از این خودرو به عنوان یک مینی بوس استفاده می کردند و امریکاییان نیز عاشق نسخه ون آن بودند.

فولکس واگن بیتیل (۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳) – ۶۵ سال

این خودرو که ریشه آن با آدولف هیتلر گره خورده کماکان محبوب است؛ فولکس واگن بیتیل یا همان فولکس قورباغه ای را باید یک نماد واقعی در دنیا خودرو دانست. شاید بتوان گفت این خودرو همانند لوگوی کوکا کولا شناخته شده است. هدف این شرکت آلمانی از تولید این خودرو ساخت یک خودروی اقتصادی بود اما به یک افسانه در صنعت خودروسازی تبدیل شد.


کلید واژه ها: تاریخچه رنو محصولات رنو