رنگ های رنو را چه کسی انتخاب می کند؟

"سیاه ستاره ای"، "فوق بنفش"، "نارنجی چیلی": آیا این اسامی به نظر شما آشنا هستند؟ برای آشنایی با مردی پشت صحنه این اسم گذاری های به مجله رنو ایران بپیوندید.
رنگ های رنو را چه کسی انتخاب می کند؟
۰۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۲ سبک رنو

"سیاه ستاره‌ای"، "فوق بنفش"، "نارنجی چیلی": آیا این اسامی به نظر شما آشنا هستند؟ برای آشنایی با مردی پشت صحنه این اسم گذاری‌های به مجله رنو ایران بپیوندید. فرانسوا فاریون، مدیر طراحی، رنگ و مواد گروه رنو است. نگاهی خواهیم داشت به شغل وی که شامل تصویرسازی، تحقیق و ساخت رنگ‌ها و مواد برای طراحی داخلی و خارجی خودرو‌های گروه رنو است.

فرانسوا که فارغ التحصل یکی از مدارس بزرگ کسب و کار است پس از گذراندن یک دوره کارآموزی طراحی درباره مسیر کاری خود تصمیم گیری کرد. وی پیش از بازگشت به علاقه اصلی خود یعنی طراحی خودرو، رشته‌های مانند طراحی گرافیک و طراحی اشیا را گذرانده بود. فاریون پس از تجربه کار برای گروه PSA در آمریکا و گروه خودروسازی نیسان در ژاپن، اوایل سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر طراحی، رنگ‌ها و مواد به گروه خودروسازی رنو فرانسه ملحق شد. وی امروز مدیریت یک تیم ۱۵ نفر و علاوه بر آن مدیریت تمام تیم‌های رنگ و مواد در سراسر دنیای رنو را بر عهده دارد. در این گفتگو با او بیشتر آشنا خواهیم شد:

رنگ خودروهای رنو

امروزه اهداف طراحی رنو چیست؟

هدف من پیشرفت در طراحی خودروهای رنو است. رنو از زمان پس از جنگ جهانی، به یک برند بسیار محبوب تبدیل شده است، یعنی شرکتی که وسایل نقلیه مقرون به صرفه‌ای را با انتخاب‌های زیاد به فروش می‌رساند. با ورود خودروهای داچیا از اوایل دهه ۲۰۰۰ و رشد سریع فروش آن رنو را مجبور کرد که خودروهای معتبرتری را برای مشتریانش فراهم کند. ظهور الکتریسیته و رانندگی خودران، موجب تغییر عمیق در اندیشه و برندهای ما شده است. این کار با طراحی خارجی خودروهای رنو شروع شد، که توسط لورنس ون دن آکر به طور موفقیت آمیز در تمام خودروهای رنو به کار گرفته شد.

با این حال انقلابی هم در کیفیت و موادی که در داخل خودروهای رنو به کار می‌رود رخ داد. اکنون طراحی داخلی خودروهای رنو هم از لحاظ فناوری‌های به کار رفته و هم از نظر مواد اولیه به کلی متحول شده است. اینها جوانبی است که ما در حال کار کردن روی آنها هستیم و نتیجه آن را به زودی در خودروی کلیو ۲۰۱۹ و بقیه محصولات مشاهده خواهید کرد. در قسمت تکنولوژی نیز ما بر روی رابط میان سرنشین و مواد اولیه خودرو، یکپارچگی صفحات نمایش و نورپردازی در داخل خودرو فعالیت‌هایی داشته‌ایم. به دنبال مواد اولیه ای هستیم که طراحی ما را از طریق ساخت محیطی راحت و آرام به نمایش بگذارد.

منابع الهام بخش شما در طراحی‌های جدیدتان چه چیزهایی هستند؟

رنگ خودروهای رنو

اکثر طراحان به شما می‌گویند که هر چیزی می‌تواند منبع الهام آنها باشد! اما من علاقمندی هایی مانند عکاسی، خودرو و موتور سیکلت دارم که آنها را به صورت موازی دنبال می‌کنم. همچنین من از دوچرخه سوای و گوش دادن به فایل‌های صوتی لذت می برم. توسعه این موارد بر روی فرایند خلاقیت من اثرگذار و الهام بخش من بوده‌اند. به طور مثال ساخت ماده و تریمی جدید با فناوری تعامل داشته باشد. من به نمایشگاه‌های زیادی در توکیو و پاریس می‌روم. اغلب با استفاده از دوربین یا تلفن همراهم از موارد جذاب نکته برداری می‌کنم. من حتی به دنیای طراحی داخلی خانه و طراحی‌های مد هم سر می زنم البته به خاطر تنوع بیشتر آنها نزدیکی کمتری با آنها دارم.

ترندهای اخیر رنگ و مواد چیست؟

موارد متعددی وجود دارد که یا در حال ظهور هستند یا به ثبات رسیده‌اند با این حال من به سه مورد اشاره خواهم کرد:

رنگ خودروهای رنو

دو رنگی که به این معناست که رنگ بدنه و سقف خودرو با هم متفاوت است. این نوع رنگ آمیزی از دهه ۱۹۵۰ میلادی از رده خارج شد اما شرکت مینی از اوایل سال ۲۰۰۰ دوباره آن را احیا کرد و از سقف‌های مشکی یا سفید در خودروهای خود استفاده نمود. رنو از این مدل در خودروی رنو کپچر خود بهره برد.

فلزات گرم‌تر: تا همین اواخر همه چیز از فولاد یا آلومینیوم بود. اما امروز برای مثال قطعات موتور سیکلت ها می‌تواند از برونز یا تیتانیوم باشد. مس، برنج و کروم نیز به صورت تدریجی در حال متداول شدن هستند. این تریم های هم برای رنگ آمیزی داخل و هم برای بدنه و همچنین برای لوگو خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمونه‌های استفاده از این مواد را در رنو ایزی – اولتیمو می‌توان مشاهده کرد.

سفارشی سازی که نکته کلیدی برای خریداران و دشواری واقعی برای سازندگان است. به دلیل اینکه از جنبه صنعتی تمرکز بر روی حجم بیشتر تولید است، مدیریت تنوع تریم های داخلی کار دشواری است.

چه طراحی موفقیت آمیز است؟

رنگ خودروهای رنو

این بستگی به زاویه دید شما دارد. از دید تیری بلور، معاون مدیرعامل گروه رنو طبیعتاً طراحی موفق است که مورد قبول مردم قرار گیرد، به خوبی بفروشد و برای گروه رنو سودآور باشد. بنابراین به معنای این است که مشتریان را متقاعد کنی که خرید کنند.

اما یک طراحی موفق به علاوه یک طراحی است که چیزی را که برای مشتریان رنو غیر قابل پیش بینی است بسازید و آنها برای سالیان طولانی آن را به یاد بسپارند. به عنوان مثال رنگ "زرد عسلی" سنیک جدید و "نارنجی آتاکاما" داستر جدید از این دست محسوب می‌شوند. مثال‌های دیگری نیز وجود دارند مانند استفاده از رگه‌های سبز در اولین نسل رنو توئینگو یا رنگ آمیزی رنو کپچر که به محبوبیتی زیادی دست پیدا کردند. ما توانستیم در زمانی که رنگ هیا خاکستری، سفید و سیاه به دنیای رنگ خودروها مسلط شده‌اند رنگ‌های جدیدی را برای مشتریان به ارمغان بیاوریم. این کار به نظر من موفقیت است.


کلید واژه ها: محصولات رنو خودروهای رنو فرانسوا فاریون طراح رنو رنگ رنو