فیات کرایسلر به دنبال ادغام در رنو

گفته می شود که گروه فیات کرایسلر پیشنهادی ۳۲.۶ میلیاردی یورویی برای این ادغام را به طرف فرانسوی ارائه کرده است تا ضمن تبدیل شدن به یک گروه خودروسازی بزرگ، میلیاردها یورو در هزینه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در وسایل نقلیه خودران و برقی صرف جویی کند.
فیات کرایسلر به دنبال ادغام در رنو
۱۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۲ اخبار رنو

بیش از دو دهه از اتحاد میان رنو و نیسان به عنوان دو شرکت پیشگام صنعت خودروسازی می گذرد. در این مدت هر دو شرکت دستاورد های زیادی داشته اند و اتحاد میان آنها نیز تاثیر گذاری فراوانی در صنعت خودرسازی داشته است.

زمانی که دو شرکت رنو و نیسان برای انعقاد قرارداد اتحاد به توافق رسیدند رنو ۳۶.۸ درصد از سهام نیسان را خریداری کرد و نیسان نیز متعهد شد هر زمان که از نظر مالی توانست مقداری از سهام رنو را بخرد. نیسان در سال ۲۰۰۱ پس از اینکه توانست از ورشکستگی تقریبی خود جان سالم به در ببرد ۱۵ درصد از سهام رنو را خریداری کرد و در عوض سهام رنو در نیسان به ۴۳.۴ درصد افزایش یافت.

این اتحاد که اکنون با حضور میتسوبیشی موتورز قوی تر از گذشته نیز شده است کنترل ۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی شامل: رنو، نیسان، میتسوبیشی، اینفینیتی، رنو سامسونگ موتورز، داچیا، آلپاین، داتسون، ونوچیا و لادا را در اختیار دارد. نام اتحاد از سپتامبر ۲۰۱۷ پس از اینکه نیسان عمده سهام میتسوبیشی را خریداری کرد روی این همکاری سه جانبه گذاشته شد.

اتحاد مشارکتی استراتژیک میان رنو، نیسان و میتسوبیشی نوعی ادغام یا خرید شرکت های دیگر نیست. این سه شرکت بر اساس یک قرارداد تبادل سهام به یکدیگر ملحق شدند. ساختار این اتحاد در نوع خود در صنعت خودروسازی منحصر به فرد است.

این اتحاد از ژانویه ۲۰۱۸ پیشروترین تولید کننده خودروهای برقی در دنیاست که فروش جهانی آن از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۵۰۰ هزار دستگاه بوده است.

اتحاد در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰.۶ میلیون دستگاه خودرو در سرتاسر جهان فروخته است که به عبارتی از هر ۹ دستگاه خودروی فروخته شده در جهان یکی ساخت اعضای این اتحاد است.

حال خبر هایی به گوش می رسد که مسئولین دو گروه فیات کرایسلر و رنو به توافقاتی برای ادغام در یکدیگر دست یافته اند. البته این به معنای تاثیرگذاری این اتفاق روی اتحاد نیست اما یکی از مدیران سابق این شرکت خودروسازی فرانسوی به رویترز گفته است که که این ادغام می تواند گسترش یابد و شرکت نیسان را نیز دربرگیرد.

گفته می شود که گروه فیات کرایسلر پیشنهادی ۳۲.۶ میلیاردی یورویی برای این ادغام را به طرف فرانسوی ارائه کرده است تا ضمن تبدیل شدن به یک گروه خودرسازی بزرگ، میلیاردها یورو در هزینه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در وسایل نقلیه خودران و برقی صرف جویی کند.

https://renault-iran.com/magazine/images/www/fa/news/news-primary/2018/1528297648-bz30-motor-nissan-w111eb570.jpg

آن طور که گفته می شود این ادغام به صورت برابر و با نسبت ۵۰-۵۰ خواهد بود. در صورتی که این دو گروه خودروسازی با یکدیگر ادغام شوند سومین شرکت بزرگ خودروسازی جهان از ترکیب آن متولد خواهد شد.

این اتفاق در راستای تلاش های مدیران دو شرکت برای کاهش هزینه های جاری و دیگر هزینه های طرح های شرکت های استو. پس از انتشار خبر این ادغام سهام شرکت رنو ۱۵ درصد رشد داشته است که نشان دهنده اقبال بازار به این اتفاق بزرگ خواهد بود.

ادغام این دو شرکت به معنی تولید مشترک محصول و در نتیجه کاهش هزینه های آنهاست که در نهایت به افزایش سود این دو خودروساز معتبر منتهی خواهد شد. یکی از نکات مثبت این ماجرا این است که با توجه به سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری رنو در خودروهای برقی و داشتن محصولاتی متنوع برقی این ادغام می تواند بر روی بازار خودروهای برقی و آینده آنها تاثیر مثبتی داشته باشد.

یکی دیگر از زمینه های همکاری بین دو شرکت می تواند تولید خودروهای تجاری سبک باشد. رنو و فیات کرایسلر می توانند روی خطوط تولید مشترک، انواع ون در سایزهای مختلف را برای بازارهای جهانی تولید و مونتاژ کنند. همچنین در صورتی که این قرارداد منعقد شود شرکت خودروسازی رنو می تواند در بازرهای کشورهای حوزه امریکای شمالی حضور گسترده تری داشته باشد.

در صورت نهایی شدن ادغام رنو و فیات کرایسلر، شاهد یکی از بزرگ ترین همکاری های مشترک در تاریخ خودروسازی خواهیم بود. شرکت فیات کرایسلر هم اکنون ۲۰ میلیارد دلار و شرکت رنو ۱۷ میلیارد دلار ارزش دارند. فیات کرایسلر در چند سال گذشته به دنبال جذب یک خودروساز برای ادغام شدن بوده است و تحت رهبری “سرجیو مارکیونه” فقید، صحبت هایی بین گروه FCA و جنرال موتورز انجام شده بود.

همچنین شرکت متولد شده از این ادغام می تواند سالانه حدود ۸.۷ میلیون دستگاه به فروش برساند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه

پیرو این اتفاق وزیر دارایی فرانسه در واکنش به ادغام احتمالی شرکت‌های رنو و فیات کرایسلر اعلام کرد که این تصمیم در صورت نهایی شدن نباید باعث بسته شدن کارخانه‌های فرانسوی و بیکاری کارگران شود. دولت فرانسه مالک ۱۵ درصد از سهام شرکت رنو است و به‌عنوان بزرگترین سهام دار این شرکت محسوب می‌شود.

وی از ژان دومینیک سنارد، رئیس رنو خواست تضمین دهد که موقعیت‌های شغلی و کارخانه‌های صنعتی در فرانسه با این تصمیم حفظ شوند.

وزیر دارایی فرانسه تاکید کرده، از آنجایی که او با آغاز مذاکرات موافقت کرده‌، حال نوبت رئیس رنو است که بتواند این تضمین را از فیات بگیرد و در روزهای آینده پیش او برگردد.

این اتفاقات و واکنش در نهایت منجر به انصراف فیات کرایسلر از انجام این ادغام شده است. مسئولان این شرکت اعلام کردند که شرایط سیاسی کنونی فرانسه طوری نیست که یک چنین ترکیبی موفقیت آمیز باشد.


کلید واژه ها: تاریخچه رنو اتحاد اتحاد رنو نیسان فیات کرایسلر