رنو EOLAB؛ نگاه به آینده

ایده ساخت رنو EOLAB بر این متمرکز است که بتوان تا ۱۰ سال آینده چنین خودرویی را خرید. این خودرو فوق العاده است؛ رانندگی با این خودرو کاملا شبیه به سوپر مینی ها است و با وجود راندمان قابل ملاحظه آن حرف و حدیثی درباره عملکردش باقی نمی ماند. در واقع می توان این خودرو را رنو کلیو آینده دانست.
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۵ رنوکار ویدئوها پر بازدیدها

ایده ساخت رنو EOLAB بر این متمرکز است که بتوان تا ۱۰ سال آینده چنین خودرویی را خرید. این خودرو فوق العاده است؛ رانندگی با این خودرو کاملاً شبیه به سوپر مینی ها است و با وجود راندمان قابل ملاحظه آن حرف و حدیثی درباره عملکردش باقی نمی ماند. در واقع می توان این خودرو را رنو کلیو آینده دانست.

زیر ظاهر بی نقص و زیبای یک خودروی کانسپت معمولاً خبری از قطعات روغنی مکانیکی پیدا نمی شود؛ اما قضیه درباره رنو EOLAB کمی متفاوت است چرا که این کمپانی فرانسوی یک پروتوتایپ از این محضول آینده نگرانه خود نیز ساخته است و آن را تنها در حد یک ایده نگه نداشته است. کمپانی فرانسوی رنو پس از رونمایی از این محصولش در نمایشگاه اتومبیل پاریس تصمیم گرفت کانسپت هیبریدی میلیون دلاری خود را در لفافه نگه ندارد. رنو این خودرو را برای بررسی در اختیار چندین رسانه قرار داد.

بعد از اینکه دولت فرانسه رنو را ملزم به ساخت خودرویی اقتصادی کرد که تنها ۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کند رنو برای مدت ۲ سال بر روی رنو EOLAB کار کرده است. نتیجه حاصله از آنچه درخواست شده بود بهتر شد. رنو EOLAB بنا بر ادعای رنو تنها یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند یا به عبارتی با یک گالن سوخت می تواند ۲۸۲ مایل پیمایش داشته باشد. رنو EOLAB از بیش از ۱۰۰ نوآوری فنی که بر افزایش بهره وری متمرکز هستند برخوردار است.

اصول ساخت رنو EOLAB ساده هستند: کاهش وزن، بهبود کارایی آیرودینامیکی و استفاده از موتور هیبریدی. اما چالش اصلی رنو این بود که بتواند این المان ها را با هم ترکیب و با تمام دقت به اجرا برساند و از همه مهمتر اینکه محصول نهایی کماکان مقرون به صرفه باشد. رنو معتقد است که توانسته به این مهم دست یابد اما تا زمانی که این خودرو به مرحله تولید برسد فناوری ها و بیش از ۹۰ درصد قطعات آن می تواند در محصولات رنو تا سال ۲۰۲۲ استفاده شود. برخی از تکنولوژی ها را هم اکنون می توان در مدل جدید رنو اسپس ملاحظه کرد.

رنو EOLAB از دیگر خودروهای کلاس B حدود ۴۰۰ کیلوگرم سبک تر است. وزن کمتر به معنای نیاز به سوخت کمتر برای راندن خودرو است و نیز به این معناست که دیگر قسمت های خودرو مانند موتور، باتری ها و ترمزها نیز کوچکتر و سبک تر می شوند.

رنو در عوض سرمایه گذاری بر روی توسعه EOLAB سرمایه خود را به سمت فرایند تولید آن متمرکز کرد چرا که فرایند تولید از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. بنابراین در حالی که بدنه پیشرفته EOLAB هزینه بیشتری برای رنو داشته است اما این امکان را برای شرکت فرانسوی ایجاد کرده است که از ترمزها، سیستم انتقال قدرت، باتری ها و چرخ های ارزان تر، ساده تر و سبک تر استفاده کند.

رنو در این محصول نوآورانه و خلاقانه خود از موتور سه سیلندر یک لیتری ۷۵ اسب بخاری موجود در رنو توئینگو استفاده کرده است و در کنار آن نیز یک موتور ۶۵ اسب بخاری برقی کامپکت را نیز به کار گرفته است. بدنه این خودرو به دلیل طراحی منحصر به فرد و قطره اشک مانند خود نسبت به رنو کلیو از ۳۰ درصد آیردوینامیک بیشتر برخودار است. همچنین به لطف استفاده از گسترده از آلومینیوم، منیزیم و پلاستیک بدنه آن نیز ۲۵۵ کیلوگرم نیز سبک تر از رنو کلیو است.

این خودرو تلفیق بسیاری از علوم مهندسی است اما بهترین قسمت این است که رنو EOLAB کار می کند و اتفاقاً خوب هم کار می کند. نیروی ایجاد شده توسط موتور الکتریکی خودرو در زمان رانندگی در حالت EV به اندازه کافی قدرتمند است. زمانی که این خودرو به سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد موتور ۳ سیلندر آن برای افزایش توان خودرو شروع به کار می کند. این انتقال در حالت رانندگی تنها از روی صدای موتور قابل تشخیص است و هیچ لرزشی را از سوی موتور ۱ لیتری احساس نمی کنید.

جعبه دنده رنو EOLAB کمی احتیاج به بررسی بیشتری از سوی رنو دارد. این کمپانی فرانسوی به جای استفاده از جعبه دنده CVT ترجیح داده است که از جعبه دنده سه سرعته بدون کلاچ در این محصول خود بهره ببرد. دو دنده از سه دنده این جعبه دنده به موتور الکتریکی خودرو متصل هستند و این در حالی است که دنده سوم به موتور کوچک بنزینی رنو EOLAB متصل شده است. ایده چنین کاری واقعاً در صنعت خودرو منحصر به فرد است.

کابین این محصول رنو به دقت ساخته شده است. البته در برخی گوشه کمی سختی وجود دارد اما کدام خودروی پروتوتایپ هست که چنین نقیصه ای نداشته باشد؟ صفحه نمایش هم سایز آیفون برای آینه های جانبی، صفحه نمایش مرکزی HMI و صندلی های سبک وزن همه ایده هایی نوآورانه هستند که مهندسین رنو به بهترین شکل ممکن آن را پیاده سازی کرده اند. فضای داخلی رنو EOLAB تقریباً به اندازه رنو کلیو است.

کمی که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید و به سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت که برسید ایرودینامیکی اکتیو خودرو وارد بازی می شود. در این حالت رنو EOLAB ارتفاع خود را تا ۲۵ میلیمتر کاهش می دهد و همچنین اسپویلر هوای جلو نیز ۱۰۰ میلیمتر پایین آمده تا منافذ رینگ ها را پر کرده و کنترل جریان هوا را بهبود بخشید. این منافذ زمانی که سیستم ترمز احتیاج به خنک شدن داشته باشند باز می شوند.

تایرهای فوق العاده باریک رنو EOLAB با وجود سایز کوچکی که دارند اما اصطکاک مناسب را در با سطح جاده برقرار می کنند و این مورد در پیچ ها قابل ملاحظه است. این محصول رنو همچنین از فرمان پذیری فوق العاده ای برخودار است و لذت رانندگی را کاملاً به راننده منتقل می کند.

طبق اعلام رنو رسیدن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۹ ثانیه زمان می برد و سرعت نهایی آن ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو همچنین در هر کیومتر تنها ۲۲ گرم دی اکسید کربن منتشر می کند که از این لحاظ باید آن را دوستدار محیط زیست دانست. انتظار می رود رنو EOLAB تا سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود.


کلید واژه ها: رنو کلیو محصولات رنو رنو EOLAB خودروی اقتصادی خودروی مفهومی موتور هیبریدی کانسپت رنو