همکاری رنو و گوگل در صنعت خودروسازی

گروه خودروسازی رنو فرانسه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروی اروپا و جهان قرار است تا با همکاری گوگل کلود فرایند دیجیتالی شدن امکانات تولید و زنجیره تأمین خود را تسریع کنند.
همکاری رنو و گوگل در صنعت خودروسازی
۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۴ اخبار رنو

گروه رنو از سال ۱۸۹۸ اقدام به تولید اتومبیل می‌کند. امروز این گروه بین المللی مالک چند برند است و در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳.۸ میلیون دستگاه خودرو در ۱۳۴ کشور جهان به فروش رساند. همچنین در سال ۲۰۱۹ با ۴۰ سایت تولیدی، ۱۲۷۰۰ نقطه فروش و اشتغال بیش از ۱۸۰،۰۰۰ نفر توسط رنو ایجاد شد. گروه رنو برای پرداختن به چالشهای مهم فناوری آینده، ضمن ادامه استراتژی رشد سودآور خود، بر گسترش همکاری‌های بین المللی متمرکز شده است. این کار، با هم افزایی پنج برند خود شامل رنو، داچیا، رنو سامسونگ موتورز، آلپاین و لادا، وسایل نقلیه برقی و اتحاد بی نظیر آن با نیسان و میتسوبیشی موتورز میسر خواهد شد.

همکاری رنو و گوگل در صنعت خودروسازی

گروه خودروسازی رنو فرانسه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروی اروپا و جهان قرار است تا با همکاری گوگل کلود فرایند دیجیتالی شدن امکانات تولید و زنجیره تأمین خود را تسریع کنند.

این همکاری قدرت گوگل کلود در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در کنار تخصص رنو در ساخت خودرو قرار خواهد داد تا راه حل‌های جدید صنعتی را ایجاد کند. این دو شرکت همچنین قصد دارند برنامه‌ای را برای رشد مهارت‌ها و توانایی‌های دیجیتالی کارکنان گروه رنو آغاز کنند.

گروه خودروسازی رنو فرانسه و گوگل کلود که خدمات ابری شرکت گوگل است چندی پیش اعلام کردند که همکاری مشترک صنعتی و فناوری را برای تسریع در دیجیتالی شدن سیستم صنعتی گروه رنو و تحول صنعت ۴ اعلام کردند.
صنعت ۴٫۰ زیر مجموعه انقلاب صنعتی چهارم است که مربوط به صنعت است. انقلاب صنعتی چهارم شامل مناطقی است مانند شهرهای هوشمند که به عنوان مثال به عنوان صنعت طبقه بندی نمی‌شوند. همچنین در برخی منابع صنعت نسل چهارم تلاش کشور آلمان برای برندسازی محصولاتش معرفی شده است.

اگرچه اصطلاحات "صنعت ۴.۰" و "انقلاب صنعتی چهارم" غالباً به صورت متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما کارخانه‌های "صنعت ۴.۰" ماشین‌هایی دارند که با اتصال بی سیم و سنسورها تقویت می‌شوند، به سیستمی متصل می‌شوند که می‌تواند کل خط تولید را تجسم کند و در مورد آن تصمیم گیری کند.

در اصل، صنعت ۴.۰ گرایش به سمت اتوماسیون و تبادل داده در فناوری‌ها و فرایندهای تولید است که شامل سیستم‌های فیزیکی سایبر، اینترنت اشیا، اینترنت صنعتی چیزها اشیا، رایانش ابری، رایانش شناختی و هوش مصنوعی است.

اصطلاح "صنعت ۴"، در سال ۲۰۱۱ از پروژه‌ای در استراتژی پیشرفته دولت آلمان ساخته شده است که باعث ارتقای رایانه سازی تولید می‌شود. اصطلاح "Industrie 4.0" در همان سال در نمایشگاه هانوفر به طور عمومی معرفی شد. در اکتبر ۲۰۱۲، کارگروه صنعت ۴.۰ مجموعه‌ای از توصیه‌های اجرای صنعت ۴.۰ را به دولت فدرال آلمان ارائه داد.

اعضای گروه و شرکای صنعت ۴.۰ به عنوان بنیانگذاران و نیروی محرک صنعت ۴.۰ شناخته می‌شوند. در ۸ آوریل ۲۰۱۳ در نمایشگاه هانوفر، گزارش نهایی صنعت کار گروه صنعت ۴.۰ ارائه شد. این کارگروه به سرپرستی زیگفرید دایز (روبرت بوش گ‌ام‌ب‌ها) و هنینگ کاگرمان (آکادمی علوم و مهندسی آلمان) برگزار می‌شد.

استفاده روزافزون از اینترنت صنعتی اشیا در صنعت بوش و به طور کلی در آلمان به صنعت ۴.۰ گفته می‌شود. برنامه‌ها شامل دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند خرابی را پیش‌بینی کنند و فرایندهای نگهداری را به صورت خودگردان یا لجستیک خود سازمان یافته انجام دهند که به تغییرات غیرمنتظره در تولید واکنش نشان می‌دهند.

پیش بینی می‌شود گسترش فنارهای صنعت نسل چهارم با افزایش خودکار سازی موجب کاهش سطح اشتغال در کشور آلمان شود.

دیجیتالی کردن کارخانه‌های تولیدی و توسعه راه حل های صنعت

گروه رنو، یکی از شناخته شده ترین اعضای مشارکت کننده در برنامه صنعت ۴.۰، از سال ۲۰۱۶ برای ایجاد ارتباط و جمع آوری داده‌های صنعتی از ۲۲ سایت گروه در سراسر جهان (نمایندگی ۷۶٪ از تولید خودرو) و بیش از ۲۵۰۰ دستگاه، پلت فرم دیجیتال خود را توسعه داده است. هدف از این همکاری جدید با گوگل بهینه سازی بستر مدیریت داده‌های صنعتی گروه رنو است.

راه حل‌ها و تجربه Google Cloud در تجزیه و تحلیل هوشمند، یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI) به گروه خودروسازی رنو این امکان را می‌دهد تا زنجیره تأمین و بازده تولید، کیفیت تولید آن و کاهش تأثیرات زیست محیطی را از طریق ذخیره انرژی بهبود بخشد. این پیشرفت‌ها درنهایت باعث توسعه راه حل های جدید کاربردی برای صنعت خودرو می‌شود.

توسعه مهارت‌های دیجیتال

آموزش کارمندان نیز بخش اساسی این همکاری جدید است. گروه خودروسازی رنو و گوگل کلود قصد دارند یک برنامه منحصر به فرد و مقیاس پذیر را به منظور ارتقای مهارت‌های مهندسی فرآیند، تولید و مهارت تیم‌های فناوری اطلاعات از طریق همکاری، آموزش و جلسات توانمندسازی با تیم گوگل ایجاد کنند. هدف این برنامه ارتقای فرهنگ اطلاعات محور است که بخشی اساسی در زندگی حرفه‌ای روزانه کارکنان رنو، در عملیاتی به اندازه فرآیندهای تصمیم گیری است.

خوزه ویسنته د لوس موزوس، مدیر تولید و لجستیک و عضو کمیته اجرایی گروه خودروسازی رنو در این مورد می‌گوید: این همکاری یک تصویر کامل از استراتژی دیجیتال گروه خودروسازی رنو است، که در اینجا در زمینه صنعتی به کار رفته است. این توافق و تعهد تیم‌های مدیریت زنجیره تأمین فناوری اطلاعات، تولید و تأمین به رنو امکان می‌دهد تا سرعت بخشیدن به برنامه صنعت ۴.۰ را که برای تبدیل و اتصال سایت‌های تولیدی و فرآیندهای لجستیکی رنو در سراسر جهان برای بهبود استانداردهای تعالی و عملکرد رنو استفاده می‌شود، تسریع کند. این همکاری همچنین یک دارایی برای کارمندان رنو است که از آموزش سطح بالا در مدیریت داده‌های دیجیتال بهره مند می‌شوند.

توماس کوریان، مدیر عامل گوگل کلود نیز در این مورد گفت: "صنعت خودروسازی در DNA خود نوآوری دارد و پتانسیل عظیمی وجود دارد که فناوری دیجیتال بتواند تأثیر قابل توجهی در تولید داشته باشد. ما مفتخریم که با گروه رنو همکاری می‌کنیم تا در آینده سازی تولید خودرو کمک کنیم و به نسل بعدی تعالی زنجیره تأمین نیرو دهیم."


کلید واژه ها: محصولات رنو گوگل خودروی خودران