آیا کروز کنترل باعث صرفه جویی در بنزین می شود؟

امروزه اکثر رانندگان به استفاده از کروز کنترل عادت دارند. این امر، به ویژه در میان کسانی که به طور معمول در طول یک بزرگراه، هنگام سفر، یا رفت و آمد به محل کار، رفت و آمدهای طولانی انجام می دهند، صادق است.
آیا کروز کنترل باعث صرفه جویی در بنزین می شود؟
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۸ رنوکار

امروزه اکثر رانندگان به استفاده از کروز کنترل عادت دارند. این امر، به ویژه در میان کسانی که به طور معمول در طول یک بزرگراه، هنگام سفر، یا رفت و آمد به محل کار، رفت و آمدهای طولانی انجام می دهند، صادق است.

در حالی که استفاده از کروز کنترل مطمئناً نیاز به استفاده مداوم از پدال گاز را برطرف می کند، این راحتی مدرن نیز به عنوان منبع صرفه جویی قابل توجه در سوخت ذکر شده است. بسیاری از رانندگان تصریح می کنند که استفاده از کروز کنترل مصرف سوخت را به حداقل می رساند و در نتیجه تعداد دفعات مراجعه به پمپ بنزین را به حداقل می رساند.

با این حال بسیاری این پرسش را درباره استفاده از کروز کنترل در ذهن خود دارد. آیا این ایده که استفاده منظم از کروز کنترل باعث کاهش مصرف سوخت می شود، حقیقت دارد یا این صرفاً یکی دیگر از داستان های عاشقان خودرو است؟

برای دانستن پاسخ این سوال و همچنین بسیاری از سوالات رایج دیگر در مورد استفاده از کروز کنترل، با مجله رنو ایران همراه باشید.

آیا استفاده از کروز کنترل باعث صرفه جویی در بنزین می شود؟

بله، در بسیاری از موارد، استفاده از کروز کنترل در واقع می تواند مصرف سوخت خودرو را تا 5 تا 15 درصد کاهش دهد. در حالی که این ممکن است برای برخی تعجب آور باشد، دلایل خوبی پشت این کاهش مصرف سوخت وجود دارد.

از آنجایی که مصرف سوخت در هنگام شتاب گیری بیشترین میزان را دارد، به همین دلیل است که بهترین راه برای دستیابی به حداقل مصرف سوخت، حفظ سرعت تنظیم شده است. دستیابی به این امر با استفاده از پدال گاز بسیار دشوار است. با این حال، حفظ سرعت تنظیم شده به راحتی با استفاده از کروز کنترل به دست می آید.

از آنجایی که سرعت های تعیین شده از طریق کنترل PCM هنگامی که کروز کنترل وسیله نقلیه فعال می شود حفظ می شود، جنبه "انسانی" نگهداری سرعت حذف می شود. در بسیاری از موارد، حتی نوسانات سرعتی که هنگام حرکت در سربالایی یا سرازیری ایجاد می‌شود، هنگام استفاده از کروز کنترل بسیار جزئی است.

چه زمانی نباید از کروز کنترل استفاده کرد؟

استفاده از کروز کنترل هنگام رانندگی در شرایط لغزنده مانند باران یا برف توصیه نمی شود. این به دلیل این واقعیت است که هنگام رانندگی در این وضعیت، شرایط جاده می تواند در یک لحظه تغییر کند، بنابراین رانندگی در پاسخ به وضعیت موجود ضروری است.

همچنین استفاده از کروز کنترل در هنگام خواب آلودگی یا رانندگی در شرایط شلوغ توصیه نمی شود. استفاده از کروز کنترل در هنگام خستگی فقط نیاز فرد را به تمرکز بر روی کار حفظ سرعت تنظیم شده برطرف می کند و اغلب این خواب آلودگی را تشدید می کند.

به همین ترتیب، رانندگی در ترافیک نیز به درجه بالاتری از تمرکز نیاز دارد، زیرا میزان قابل توجهی از اندازه گیری سرعت ضروری می شود.

آیا کروز کنترل از ترمز استفاده می کند؟

کروز کنترل در ابتدایی ترین شکل خود از ترمز خودرو برای کنترل سرعت استفاده نمی کند. کاملاً برعکس، عملکردهای کروز کنترل این نوع بر روی صفحه دریچه گاز برای حفظ سرعت ثابت، تحت مجموعه ای از شرایط، متکی است.

با این حال، بسیاری از خودروهای مدل اخیر اکنون دارای کروز کنترل تطبیق پذیر هستند که در واقع از ترمز به عنوان وسیله ای برای کاهش سرعت خودرو استفاده می کند. سیستم هایی از این نوع اغلب ترمز خودرو را به عنوان معیاری برای جلوگیری از تصادف یا ثابت نگه داشتن فاصله از خودرو جلوئی اعمال می کنند.

آیا کروز کنترل می تواند گیربکس شما را خراب کند؟

برخلاف تصور رایج، استفاده از کروز کنترل فرسودگی گیربکس را تسریع نمی کند. در واقع، استفاده منظم از کروز کنترل در واقع به دلیل کاهش قابل توجه در تحریک دستی دریچه گاز، می تواند سایش پیشرانه را کاهش دهد.

یک وسیله نقلیه کمترین میزان سایش را هنگام کار با سرعت ثابت برای مدت زمان طولانی تجربه می کند.

بسیاری از رانندگان فریب می‌خورند و فکر می‌کنند که گیربکس وسیله نقلیه‌شان آسیب می‌بیند، زمانی که کروز کنترل وسیله نقلیه باعث می‌شود دور موتور در حین کاهش دنده بالا برود. در حقیقت، اصلاً اینطور نیست، زیرا تعویض دنده با زمان معقول یک روش پذیرفته شده و کاملاً ایمن برای کاهش سرعت هر وسیله نقلیه است.

هنگام استفاده از کروز کنترل باید پای خود را کجا قرار دهید؟

هنگام استفاده از کروز کنترل، همیشه توصیه می شود پاهای خود را همیشه نزدیک پدال ترمز خودرو نگه دارید. هم شرایط جاده و هم ترافیک می توانند در لحظاتی بدتر شوند و نیاز به ورودی اضافی از جانب راننده باشد.

اگر پای آنها همیشه در نزدیکی پدال ترمز خودرو قرار داشته باشد، می‌تواند چنین پاسخی را به موقع انجام دهد.

این حتی در هنگام کار با خودرویی که دارای کروز کنترل تطبیق پذیر است نیز صادق است. اگرچه بسیاری از رانندگان در هنگام کار با وسیله نقلیه تحت چنین شرایطی دچار احساس امنیت کاذب می‌شوند، اما فرد باید بتواند در هر لحظه کنترل کامل خودرو را حفظ کند.

با این حال، با دو پا (پای چپ روی ترمز، پای راست روی پدال گاز) رانندگی نکنید. در عوض، پای راست خود را نزدیک پدال ترمز (نه روی آن قرار دهید).

ممکن است وسوسه شوید که پا یا پاهای خود را روی هم قرار دهید (مخصوصاً در یک رانندگی طولانی) تا آنها را دراز کنید. اما انجام این کار به شدت بر زمان واکنش شما تأثیر می گذارد، زمانی که موقعیتی نیاز به ترمز فوری دارد.

آیا انواع مختلفی از کروز کنترل وجود دارد؟

انواع مختلفی از کروز کنترل وجود دارد که توسط سازندگان مختلف خودرو در چندین دهه گذشته استفاده شده است. ابتدایی ترین آن یک کروز کنترل استاندارد و با محدودیت سرعت است. همانطور که از نام آن پیداست، یک کروز کنترل محدود کننده سرعت اساساً بر سرعت خودرو با یک نرخ از پیش تعیین شده کنترل می کند، بنابراین این سرعت را در شرایط مختلف حفظ می کند.

در طول دهه گذشته، کروز کنترل تطبیق پذیر نیز محبوبیت زیادی به دست آورده است. سیستم‌هایی از این نوع ثابت می‌کنند که می‌توانند سرعت از پیش تعیین‌شده را حفظ کنند، در حالی که مسافت با خودرو جلوئی را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورت لزوم، هر گونه تنظیم سرعت را انجام می‌دهند. سیستم‌هایی از این نوع متکی به تعدادی حسگر مبتنی بر رادار هستند که در امتداد نمای بیرونی خودرو قرار گرفته‌اند.

آخرین شکل کروز کنترلی که به طراحی و روی خودروها نصب شده است، طراحی نیمه خودمختار سیستم است. سیستم‌های کروز کنترل نیمه خودکار، سرعت، ترمز و فرمان خودرو را در پاسخ به شرایط ترافیک اندازه‌گیری می‌کنند. سیستم هایی از این نوع می توانند در ترافیک توقف و حرکت بدون دخالت راننده استفاده شوند.

آیا می توان کروز کنترل را به خودرو اضافه کرد؟

در بیشتر موارد، کیت کروز کنترل پس از فروش را می توان به راحتی و با قیمت مناسب به تقریباً هر وسیله نقلیه اضافه کرد. در واقع، تعدادی از تامین کنندگان پس از فروش در حال حاضر انواع کیت ها را دقیقاً برای این منظور تولید و به بازار عرضه می کنند.

کیت‌های کروز کنترل پس از فروش معمولاً شامل دستورالعمل‌های نصب دقیق هستند ویا یک شماره تلفن مستقیم به تیم پشتیبانی فنی شرکت ارائه می‌دهند. این بسیاری از حدس و گمان های مربوط به نصب چنین سیستم هایی را از بین می برد.

همچنین شایان ذکر است که کیت‌های کروز کنترل پس از فروش برای خودروهایی با اتصالات کابلی و الکترونیکی دریچه گاز در دسترس هستند. در حالی که وسایل نقلیه با این دو پیکربندی دریچه گاز به نصب یک کابل دریچه گاز اضافی نیاز دارند، دومی معمولاً به یک ماژول و سیم‌کشی اولیه برای تسهیل کار متکی است.

 


کلید واژه ها: کروز کنترل کروز محصولات رنو