جنتلمن فرانسوی

رنو همیشه در زمینه طراحی خودروهای سدان خانوادگی جزو شرکت های پیشرو بوده است. رنو تالیسمان نیز یکی از همین خودروهاست که توسط این شرکت فرانسوی برای عرضه به سگمنت D بازار خودرو طراحی و ساخته شده است.
جنتلمن فرانسوی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۳ رنوکار پر بازدیدها

رنو همیشه در زمینه طراحی خودروهای سدان خانوادگی جزو شرکت‌های پیشرو بوده است. رنو تالیسمان نیز یکی از همین خودروهاست که توسط این شرکت فرانسوی برای عرضه به سگمنت D بازار خودرو طراحی و ساخته شده است. یکی از نکات جالب درباره رنو تالیسمان این است که این خودرو در کشورهایی مانند بریتانیا، ایرلند، مالت، قرس، ژاپن، سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی، استرالیا و نیوزیلند که محل قرارگیری فرمان در سمت راست خودرو است به دلیل کاهش تقاضا برای خودرهای سالن عرضه نمی‌شود. همچنین این خودرو در بازار کره جنوبی توسط رنو سامسونگ موتورز و با نام SM6 به فروش می‌رسد.

رنو برای اولین در سال ۲۰۱۵ از این محصول خود رونمایی کرد. رنو تالیسمان بر اساس پلتفرم CMF-CD که به طور مشترک توسط رنو و نیسان توسعه یافته ساخته شده است. رنو تالیسمان را باید جانشین بر حق رنو لاگونا دانست.

رنو تالیسمان کمی از رنو لاگونا بزرگ‌تر است و در عین حال مرکز ثقل آن نسبت به رنو لاگونا پایین‌تر است.

شرکت رنو با هدف تصاحب سهم بیشتری از بازار خودرهای سگمنت D در ساخت محصول تازه خود بر روی طراحی، تجهیزات و راحتی خودرو تمرکز کرده است. همچنین پرسنل شرکت دایملر که از شرکای تجاری رنو محسوب می‌شود در فرایند کنترل کیفیت این محصول دخالت داشتند.

یکی از نکاتی که مهندسین رنو در زمان طراحی تالیسمان مدنظر داشتند خلق ظاهری کلاسیک برای این خودرو بود تا بتوان از آن در ناوگان خودروهای تشریفاتی نیز از آن استفاده کرد.

رنو تالیسمان در اروپا در ۵ طرح مختلف شامل Life ، Zen ، Business ، Intens و Initiale Paris عرضه می‌شود. در ماه مارس سال ۲۰۱۸ نیز نسخه اسپورت تری از این خودرو با موتور ۱.۸ لیتری بنزینی به نام رنو تالیسمان نسخه اس ( S-Edition ) توسط رنو معرفی شد که انتظار می‌رود اواخر سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شود.

رنو امکانات و فناوری‌های زیادی را در ظراحی این خودرو به کار گرفته است؛ یکی از این امکانات سیستم چهار چرخ فرمان پذیر رنو موسوم به سیستم چهار چرخ فرمان پذیر یا همان سیستم 4Control است. همچنین رنو تالیسمان به سیستم Multi Sense نیز تجهیز شده است که اجازه تغییر تنظیمات مکانیکی و کابین خودرو را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این تنظیمات به صورت پیش فرض به نام‌های Comfort ، Sport ، Eco و Neutral وجود دارد و علاوه بر آن حالتی نیز برای تنظیمات دلخواه راننده به نام Perso موحود است.

نسل دوم سیستم اطلاعاتی- سرگرمی رنو موسوم به R-Link 2 رنو نیز از طریق یک صفحه نمایش لمسی 8.7 اینچی که در مرکز داشبورد خودروخودنمایی می‌کند در در دسترس راننده و سرنشین صندلی‌های جلو است.

رنو تالیسمان به امکانات رفاهی و ایمنی همچون کروز کنترل تطبیقی، هشدار تغییر خط حرکت، تشخیص علائم راهنمایی با قابلیت هشدار تجاوز از سرعت مجاز و هشدار نقطه کور راننده مجهز شده است. این محصول رنو در آزمایش Euro NCAP 5 ستاره ایمنی را کسب کرده است.

رنو این محصول خود را با موتورهای مختلفی به خودرو دوستان معرفی کرده است که البته مدلی که در ایران توسط نگین خودرو به فروش می‌رسد مجهز به یک موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژر است. این موتور توان تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت را داراست و می‌تواند حداکثر سرعت ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو به ارمغان بیاورد.

رنو تالیسمان عرضه شده در ایران مجهز به جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه است. این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در شهر ۷.۵ لیتر، خارج از شهر ۴.۵ لیتر و به صورت ترکیبی نیز ۵.۶ لیتر مصرف سوخت دارد. باک این خودرو ۵۱ لیتر گنجایش دارد و استاندارد آلایندگی آن یورو ۶ است.

چراغ‌های رنو تالیسمان از تکنولوژی LED pure vision رنو بهره می‌برند و طراحی C شکل آن به نوعی امضای تیم طراحی رنو برای محصولات این شرکت است. باید این راه هم یادآوری کرد که در سرعت کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت و در هنگام پیچیدن خودرو لامپ‌های اضافی گستره دید راننده را جهت ایمنی بیشتر وسیع‌تر می‌کند.

استفاده از طرح چوب، چرم و مواد با کیفیت در درون کابین باعث می‌شود که حس لوکس بودن به سرنشینان منتقل شود؛ همچنین استفاده از سیستم مالتی سنس رنو این اجازه را می‌دهد نورپردازی داخل کابین بنا به دلخواه سرنشینان تغییر داده شود.

از دیگر امکانات این جنتلمن فرانسوی می‌توان به سقف پانوراما، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو HUD ، روکش چرمی صندلی‌، ماساژور و سیستم گرمایش صندلی، سنسور نور و باران و سیستم تهویه مطبوع دوگانه اشاره کرد. همچنین رنو این محصول خود را به ۱۳ بلندگو از برند BOSE تجهیز کرده است تا در بخش سرگرمی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین دسترسی به فضای ۶۰۸ لیتری صندوق عقب نیز با قرار گرفتن سنسوری در زیر سپر برای باز کردن در ممکن شده است.


کلید واژه ها: رنو تالیسمان Renault Talisman رنو تلیسمان سدان رنو