با سیستم ۴Control آشنا شوید

سیستم چهار چرخ فرمان پذیر یکی از سیستم های پیشرفته ای است که امروز توسط برخی از خودروسازان بزرگ دنیا در محصولاتشان استفاده می شود. این سیستم پیشرفته در فرمان پذیری (هندلینگ) خودرو تاثیر فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این سیستم بپردازیم.
با سیستم ۴Control آشنا شوید
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۲ تکنولوژی

سیستم چهار چرخ فرمان پذیر یکی از سیستم های پیشرفته ای است که امروز توسط برخی از خودروسازان بزرگ دنیا در محصولاتشان استفاده می شود. این سیستم پیشرفته در فرمان پذیری (هندلینگ) خودرو تاثیر فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این سیستم بپردازیم.

رنو چندی است در برخی از محصولات خود از تکنولوژی سیستم چهار چرخ فرمان پذیر یا 4control steering wheel استفاده می کند. این سیستم چابکی و چسبندگی بیشتری را برای خودرو به ارمغان می آورد. این در حالی است که قدرت مانور خودرو در سرعت های بالا به دلیل افزایش پایداری خود بیشتر شده و شعاع چرخش خودرو در سرعت های پایین نیز کاهش می یابد.

این سیستم چگونه کار می کند؟

در سالهای دهه ۸۰ میلادی سیستم چهر چرخ فرمان پذیر کاملاً مکانیکی بود. در اواخر دهه ۹۰ نیز برخی خودروسازان به دنبال استفاده از نوع برقی و حتی هیدرولیکی این سیستم رفتند.

شاسی ابداع شده توسط رنو و مرکز فناوری رنو اسپورت با سیستم چهار چرخ فرمان پذیر مزایا فراوانی را برای دنیا خودرو به همراه داشت. افزایش مانورپذیری خودرو، واکنش مناسب خودرو و فرمان پذیری دقیق ارائه شده به راننده که به او توانایی کنترل کامل خودرو در پیچ ها را می داد از جمله دستاوردهای این سیستم بود.

در سیستم چهارچرخ فرمان پذیر هر چهار چرخ خودرو به صورت همزمان با چرخاندن فرمان توسط راننده می چرخند. در اکثر این سیستم های به کار رفته در خودرو چرخ های عقب توسط کامپیوتر مرکزی خودرو حرکت می کنند. اما به طور کلی چرخ های عقب به اندازه چرخ های جلو نمی چرخند. همچنین در برخی از خودروها ممکن است کنترلی برای خاموش کردن چرخش چرخ های عقب یا امکانی برای چرخش چرخ های عقب مستقل از چرخ های جلو وجود داشته باشد. در این سیستم چرخ های عقب در سرعت پایین همانند زمان پارک کردن خودرو برخلاف جهت چرخ های جلو می چرخند و با اینکار شعاع چرخش را کاهش می دهد. این سیستم برای خودرهای بزرگ مانند کامیون ها، تراکتورها و خودروهای کشنده بسیار حیاتی است. در سرعت های بالا نیز چرخ های عقب و جلو با کنترل توسط کامپیوتر خودرو به یک زاویه می چرخند بنابراین وسیله نقلیه می تواند با کمترین انحراف تغییر مکان دهد.

استفاده از سیستم چهار چرخ فرمان پذیر در ماشین های سنگین که مانورپذیری در محیط های کوچک از اهمیت بالایی برخوردار است بسیار رایج شده است؛ همچنین استفاده از این سیستم در خودروهای کشاوری و کامیون ها نیز افزایش یافته است. برخی از اتوبوس های داخل شهری مدرن اروپا نیز به منظور افزایش مانورپذیری در پایانه های اتوبوسرانی و همچنین تقویت پایداری در جاده به این سیستم مجهز شده اند. پژو ۴۰۵ توربو ۱۶ نیز اولین خودروی رالی بود که به این سیستم مجهز شد. این خودرو با استفاده از توانست در مسابقات سال ۱۹۸۸ رکورد ۱۰ دقیقه و ۴۷ ثانیه و ۷۷ صدم ثانیه را ثبت کند.

هوندا، مزدا و جنرال موتورز خودروسازان دیگری بودند که با استفاده از این سیستم در محصولات خود روی آوردند که با عدم استقبال مشتریان استفاده از آن را در خودروهای خود متوقف کردند.

اوایل سال ۲۰۰۰ بود که نسل جدید سیستم چهار چرخ فرمان پذیر به بازار معرفی شد. در ابتدا این شرکت خودروسازی BMW بود که این آپشن را در محصولات سری ۷ خود عرضه کرد. این سیستم اکنون در محصولات اخیر سری ۷، سری ۶ و سری ۵ این خودروساز آلمانی به عنوان آپشن وجود دارد.

سپس نوبت به خودروساز فرانسوی یعنی رنو رسید که این سیستم را در سال ۲۰۰۹ با نام " 4Control" و در ابتدا بر روی مدل لاگونا GT معرفی کند. رنو هم اکنون از سیستم 4Control بر روی خودروهای تالیسمان، رنو مگان و رنو اسپس استفاده می کند. در ادامه دیگر خودروسازان مطح دنیا مانند پورشه، آئودی، اینفینیتی، لکسوس، فراری و لامبورگینی به استفاده از این سیستم در خودروهای خود روی آوردند.

4Control در محصولات رنو چگونه کار می کند؟

سیستم 4Control به کار رفته در خودروهای رنو به این صورت کار می کند که در سرعت پایین تا سرعت متوسط باعث افزایش چابکی خودرو می شود و در سرعت های بالاتر این سیستم نوعی رانندگی دقیق و چرخش هایی که فقط در ماشین های اسپرت دیده می شود را برای خودرو به ارمغان می آورد.

به طور مثال عملکرد این سیستم بر روی رنو تالیسمان به این صورت است که تا حداکثر سرعت ۵۰ مایل بر ساعت چرخ های عقب را مخالف با جهت چرخ های جلو تا حدود ۲.۷ درجه می چرخاند تا شما بتوانید با شعاش گردش بهتری دور بزنید.

اما با سرعت بالای ۵۰ مایل، این اتفاق برعکس می افتد و چرخ های عقب هم سو با چرخ ها جلو و تا حداکثر ۱ درجه می پیچند. این گردش باعث می شود که شما قابلیت مانور بهتری داشته باشید و در سرعت های بالا بتوانید کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشید.