اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو چه کاربردی دارد؟

یکی از مواردی که شاید کمتر به آن توجه شده است، کاربرد اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو است.
اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو چه کاربردی دارد؟
۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۱ رنوکار

نویسنده: علیرضا کرامتیان، سرپرست پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش شرکت رنوپارس

به‌ ندرت دیده شده است که صاحبان خودرو اعم از آنهایی که به‌ تازگی گواهی‌ نامه رانندگی خود را دریافت کرده و شروع به استفاده از خودرو کرده‌اند و یا آنهایی که تجربه زیادی در رانندگی دارند، دفترچه راهنمای خودرو را با دقت مطالعه کرده باشند و به همه نکات، هشدارها و امکاناتی که خودرو دارد، توجه کرده باشند و اگر هم یک نگاه اجمالی به دفترچه داشته‌اند، صرفاً در خصوص زمان سرویس‌های دوره‌ای خودرو و شرایط گارانتی بوده است. در دفترچه راهنمای خودرو کلیه امکانات خودرو تشریح شده است و اگر رانندگان با دقت به بعضی از آنها دقت کنند، علاوه بر اینکه رانندگی برای ایشان آسان‌ تر می شود و از آن می‌توانند لذت ببرند، خطرات و پیامدهای به وجود آمده برای ایشان نیز کمتر خواهد شد.

اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو چه کاربردی دارد؟

یکی از مواردی که شاید کمتر به آن توجه شده است، کاربرد اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو است. در این مقاله قصد داریم تا کاربرد آن را تشریح نماییم تا با استفاده از آن، هم رانندگی برای شما ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر شود و هم خطرات و پیامدهای رانندگی در تاریکی شب به میزان خیلی زیاد کاهش یابد.

اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو چه کاربردی دارد؟

در تصویر زیر یکی از صفحات دفترچه راهنمای مشتری مربوط به خودرو تندر 90 و ساندرو نمایش داده شده است، در قسمت سمت چپ در خصوص دسته (اهرم) زیر آئینه داخل کابین خودرو توضیح داده شده است.

اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو چه کاربردی دارد؟

یکی از مواردی که همواره موجب آزار رانندگان می‌شود، نور چراغ‌های خودروهای پشت‌سری است که با منعکس‌شدن توسط آینه داخل کابین خودرو، نه‌ تنها حواس ایشان را پرت کرده و تمرکز او را از رانندگی منحرف می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا چشمان ایشان خسته شده و او را عصبی و ناراحت نماید. این رنجش و عدم تمرکز در رانندگی، زمانی به اوج می‌رسد که خودرو عقبی شاسی‌ بلند (SUV) باشد، خودرو پشت سر از روی یک سرعت‌گیر عبور نماید، راننده خودرو پشت سر، نوربالا را روشن کرده باشد و یا خودرو عقبی مجهز به لامپ‌های پُرنور و غیراستاندارد باشد.

سیستم ایموبیلایزر (Immobilizer) در خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

دلیل ساییدگی لبه بیرونی تایر خودرو چیست؟

کوبش، ضربه و یا ناک(Knock) موتور چیست؟

اهرم زیر آینه داخل کابین خودرو چه کاربردی دارد؟

برای رفع این مشکل، مکانیزمی در آینه وسطی خودرو ساخته شده است که چنانچه راننده از آن استفاده کند، به میزان قابل‌توجهی مشکل او را برطرف کرده و از شدت نور چراغ خودروهای عقب می‌کاهد.

در همه خودروها اهرمی در زیر آینه وسط داخل کابین خودرو وجود دارد که صرفاً در دو وضعیت می‌تواند قرار گیرد. تغییر آن از یک حالت به دیگری بسیار ساده انجام می‌گیرد.

  

در طول روز و هنگامی‌که چراغ همه خودروها خاموش است، اهرم در یک وضعیت قرار می‌گیرد و در شب و هنگامی‌که نور چراغ خودروهای پشت سر موجب می‌شوند تا تمرکز راننده سلب گردد، راننده می‌تواند با تغییر اهرم به وضعیت دیگر، باعث شود تا پرتو نور چراغ‌های خودروهای پشت سر از وضعیت شفاف به حالت تار و کِدِر تغییر کند و مشکل راننده تا حدود خیلی زیاد برطرف گردد.

نکته مهمی که لازم است به آن تأکید شود این است که به‌ هر حال استفاده از این وضعیت آینه، اندکی از دید راننده را کاهش می‌دهد لذا در زمانی که چراغ‌های خودروهای عقبی، باعث آزار ایشان نمی‌شود و یا در زمانی که در روز در حال استفاده از خودرو هستید، راننده می بایست از استفاده از این اهرم در وضعیت کاهش نور چراغ خودروهای پشت‌سری پرهیز نماید.

نتیجه تحقیقاتی که از صاحبان خودرو در کشور انگلیس شده، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از ایشان از وجود و کاربرد این اهرم اطلاعی نداشته و بسیاری از ایشان پس از اینکه متوجه کاربرد آن شده  و از آن استفاده کرده‌اند، از تأثیرات آن دچار حیرت و شگفتی شده‌اند و آنهایی که سابقه طولانی در رانندگی داشته‌اند، همواره خود را مورد بازخواست قرار داده که چرا زودتر به این اهرم توجه نکرده و چرا تا به حال از این  اهرم استفاده نکرده‌اند.

نتیجه‌گیری:

در دفترچه راهنمای مشتری همواره توضیحات، نکات بسیار مهم و کلیدی و همچنین موارد بسیار کاربردی وجود دارد که لازم است صاحب خودرو با مطالعه دقیق آنها، به امکاناتی که خودرو ایشان دارد، واقف شود. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد یکی از این امکانات که بر روی ساده‌ترین خودروها تعبیه شده است، اهرم زیر آینه وسط کابین خودرو است که راننده می‌تواند با استفاده از آن، علاوه بر اینکه تمرکز بیشتری در ناحیه عقب و خودروهای پشت سر داشته باشد، کمتر دچار خستگی، ناراحتی و حالت‌های عصبی شود و از رانندگی لذت بیشتری ببرد.

What is the use of the lever under the mirror inside the vehicle cabin?

Writer: Alireza Keramatian/ Renault Pars Company


کلید واژه ها: خودرو محصولات رنو آینه