فیلتر روغن چه نقشی در عملکرد خودرو دارد

نقش اصلی فیلتر روغن تصفیه روغن موتور است و یکی از فاکتور های مهم عمر بیشتر روغن پاکیزگی آن است.
فیلتر روغن چه نقشی در عملکرد خودرو دارد
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ رنوکار

موتورهای احتراقی درون سوز همواره در شرایط سخت و دمای بالائی کار می کنند و اجزاء موتور به دلیل مواجه شدن با حرارت بالا ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب ببینند؛ این قطعات را نمی توان بوسیله عبور جریان آب و یا هوا خنک نمود زیرا جریان آب و هوا موجب می شود تا قطعات مذکور با اکسیژن هوا ترکیب شده و خیلی زود دچار فرسودگی شوند، برای این منظور باید از سیالی استفاده نمود که دارای خواص ویژه ای بوده و علاوه بر خنک کاری، بتواند وظایف مهم دیگری را به عهده بگیرد، بهترین سیالی که می تواند همه این وظایف را به خوبی انجام دهد روغن موتور است، یکی از مهم ترین خواص روغن موتور این است که در مقابل حرارت بالا مقاومت زیادی از خود نشان داده و میزان تبخیر آن خیلی کم می باشد.

همانطور که عنوان شد روغن موتور وظابف مهم و متعددی به عهده دارد، روغن کاری علاوه بر خنک کاری قطعات داخلی موتور، عملیات روانکاری اجزاء موتور و کاهش اصطکاک را نیز انجام می دهد تا آنها را از گزند آسیب هایی که ممکن است در اثر اصطکاک ایجاد شود، حفظ نماید. یکی دیگر از فرآیندهائیکه در هنگام عبور روغن و در مواجه شدن با قطعات موتور انجام می گیرد، شستشو و زدودن کثیفی ها می باشد، روغن سطوح قطعات را تمیز کرده و همواره از رسوب ناخالصی ها بر روی اجزاء موتور که در اثر حرارت بالا و عملکرد موتور در شرایط سخت بوجود می آید، جلوگیری می نماید، روغن ذرات ریز و درشت را شسته و در خود حفظ می نماید، قطعاً لازم است تا غلظت این ذرات از حدی فراتر نرود، برای رسیدن به این هدف از قطعه ای بنام فیلتر روغن استفاده می شود، این قطعه روغن موتور را تصفیه می نماید و ناخالصی های روغن را جذب می کند و روغن تمیز را به چرخه شستشو و تمیزکاری باز می گرداند تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و کارآئی سیستم روغن کاری کاهش نیابد.

فیلتر روغن رنو

به طور کلی نقش اصلی فیلتر روغن تصفیه روغن موتور است و یکی از فاکتور های مهم عمر بیشتر روغن، پاکیزگی آن است. به عنوان مثال برای آلودگی های روغن می توان به آلودگی های ناشی از عملکرد زیاد موتور نام برد. همچنین دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار از سایر آلاینده های روغن موتور به حساب می آیند. این آلاینده ها در طول زمان می تواند مسیر روغن رسانی به موتور را مسدود کرده و خسارت های سنگینی به خودرو وارد کنند.

برای اینکه عمل تصفیه کردن این روغن به خوبی انجام شود نیاز است که روغن از مسیر فیلتر گذر کند.

فیلتر روغن رنو

البته این فیلترها از آنجایی که قطعه ای مصرفی محسوب می شوند عمر محدودی داشته و تا مدت معینی می‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. به همین دلیل است که در سرویس های دوره ای توصیه می شود که فیلتر روغن موتور مورد بازبینی و در صورت نیاز تعویض شود چرا که در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر روغن؛ منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شوند و در این حالت فشار روغن در پشت فیلتر افزایش یافته و سوپاپ اطمینانی که به همین دلیل تعبیه شده، باز می شود، به عبارت خیلی ساده چنانچه روغن تصفیه نشده به داخل موتور راه یابد بهتر از این است که موتور به دلیل عدم روغن کاری، خیلی سریع آسیب ببیند، البته لازم به ذکر است که عبور روغن تصفیه نشده نیز موجب آسیب دیدن موتور می شود ولی میزان آسیبی که به موتور می رساند خیلی کمتر از نرسیدن روغن به قطعات و اجزاء موتور می باشد. با توجه به توضیحات ارائه شده، می توان گفت که فیلتر روغن وظیفه بسیار مهمی به عهده دارد.

ویژگی های فیلتر روغن مناسب

فیلتر روغن مناسب در ابتدا باید توانایی جداسازی مطلوبی داشته باشد تا بتواند کوچکترین ذرات و آلودگی های را از روغن جدا کند. همچنین این فیلتر ها باید در برابر پارگی مقاوم باشند. به دلیل اینکه در فیلترهای تقلبی از کاغذهای نامرغوب استفاده می شود، این مواد پس از مدتی در اثر فشار روغن خاصیت خود را از دست داد و موجب پارگی فیلتر و عبور آلاینده ها به سمت موتور می شوند.

فیلتر روغن رنو

یکی دیگر از نکات مهم این است که محفظه فیلتر روغن قابلیت تحمل فشار بالا را داشته باشد چرا که روغن موجود در سیستم خودرو دارای فشار بالایی است و طبیعتاً زمانی که وارد فیلتر می شود نیز این فشار را همراه خود دارد در نتیجه در صورتی که محفظه فیلتر از کیفیت بالایی برخوردار نباشد پس از مدتی تحت تاثیر این فشارها، ممکن است آسیب دیده یا دچار شکاف در بدنه خود شود. همچنین محفظه درونی فیلتر نیز باید در برابر فشار و همچنین زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد.

یکی دیگر از موارد مهم درباره فیلتر روغن این است که از آب بندی مناسبی برخوردار باشد و روغن در مسیر ورود و خروج خود تنها از مسیر های تعیین شدن عبور کند. آب بندی بیرونی فیلتر نیز بسیار مهم است تا مطمئن باشیم که شاهد نشتی روغن نخواهیم بود.

فیلتر روغن رنو

فیلتر روغن استاندارد باید دارای سوپاپ اطمینان نیز باشد. گاهی اوقات ممکن است فیلتر به هر دلیلی از جمله تاخیر در تعویض آن دچار گرفتگی شده و مسیر عبور روغن مسدود شود، در این حالت برای اینکه موتور خودرو بدون روغن کار نکند سوپاپی در فیلتر روغن تعبیه شده است که مسیر عبور روغن از فیلتر را باز می کند، طبیعی است که در این حالت فیلتر روغن از مسیر روغن کاری حذف شده و روغن تصفیه نشده وارد موتور می شود.

چکیدن قطرات روغن از محل اتصال فیلتر، زنگ زدن پوشش محفظه، تحمل نکردن فشار و در نتیجه شکاف برداشتن فیلتر باعث خروج تدریجی و یا سریع روغن از مسیر روغن کاری موتور می شود. بدیهی است که در اثر فشار و اصطکاک زیاد، قطعات خودرو مستهلک و آسیب خواهند دید.

زمان تعویض فیلتر روغن رنو

روغن موتور در کنار فیلتر روغن نقشی حیاتی در عملکرد و سلامتی خودروی شما دارند. بنابراین بهتر است در سرویس های دوره ای با توجه به نوع خودرو و توصیه های شرکت سازنده نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا مطمئن شوید خودروی شما از آسیب به دور خواهد ماند.

فیلتر روغن رنو

فیلتر روغن رنو

همانطور که در بالا خواندید فیلتر روغن قطعه بسیار مهمی در خودرو به حساب می آید و همچنین از مضرات استفاده از قطعات غیر اصلی نیز آگاه شدید. در نتیجه توصیه مجله رنو ایران به شما این است در صورتی که نیاز به تعویض این قطعه داشتید در مرحله اول به یکی از نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت رنو در سراسر کشور مراجعه فرمایید.

قطعاًت اصلی رنو

قطعات اصلی مورد تأیید رنو دارای نشانه هایی است که شناسایی آنها را از قطعات تقلبی آسان می کند.

اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

فیلتر روغن رنوفیلتر روغن رنو

- عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه‌ها درج شده است.
- عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه‌ها به چاپ رسیده است. باید توجه کنید که بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه‌ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می‌شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

دومین راه شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب‌های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است، در ساخت این بر چسب‌ها از جوهر حساس به نور (همانند تکنولوژی به کار رفته در چاپ اسکناس) استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می‌کند. کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.


کلید واژه ها: قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو فیلتر روغن خودرو فیلتر روغن فیلتر روغن رنو قطعه یدکی رنو