راه حل بلاک چین جدید برای کارخانه رنو در اروپا

بلاک چین یک ابزار امیدوار کننده برای صنعت خودرو نیز هست و گروه خودرسازی رنو از سال ۲۰۱۵ روی این فناوری کار می کند.
راه حل بلاک چین جدید برای کارخانه رنو در اروپا
۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۱:۰۳ اخبار رنو

فناوری بلاک چین در حالی که به مالکیت داده ها احترام می گذارد، برای اولین بار در امور مالی ظاهر شد و به معاملات شبکه ای لحظه ای اجازه می دهد که ایمن بمانند، زیرا هیچ خطری برای آنها وجود ندارد. بلاک چین یک ابزار امیدوار کننده برای صنعت خودرو نیز هست و گروه خودرسازی رنو از سال 2015 روی این فناوری کار می کند. حال این گروه خودروساز اروپایی از برنامه جدید مبتنی بر بلاک چین خود به نام XCEED رونمایی کرده است.

این راه حل جدید بلاک چین پس از آزمایش موفقیت آمیز در سال 2019 در کارخانه Douai برای صدور گواهینامه انطباق وسایل نقلیه در سطح اروپا در چندین کارخانه رنو در سراسر اروپا اجرا می شود. این اولین پروژه بلاک چین در مقیاس صنعتی در صنعت خودرو است.

بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود. اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

اودیله پانسیاتیسی، هماهنگ کننده پروژهXCEED گروه رنو می گوید: "این برنامه یک ابزار قدرتمند برای تغییر صنعت خودرو با تقویت برتری عملیاتی برای کل اکوسیستم ، از جمله مشاغل کوچک و متوسط است که در غیر این صورت نمی توانستند در چنین فناوری سرمایه گذاری کنند."

XCEED که از ابتدای کلمات (Extended Compliance End-to-End Distributed) تشکیل شده است با ایجاد شبکه ای مطمئن برای به اشتراک گذاری اطلاعات انطباق بین سازندگان قطعات، در سراسر زنجیره تامین به سازندگان خودرو، سازگاری اجزای خودرو را از طراحی تا تولید تأیید می کند. این راه حل از فناوری بلاک چین استفاده می کند و داده های بزرگ (مدیریت داده ها) و هوش مصنوعی را با هم ترکیب می کند.

چرا نباید با دنده مُرده رانندگی کنیم؟

رانندگی با دور موتور بالا و یا حرکت در دور موتور پائین که از آن به عنوان دنده مرده نام برده می شود، هر کدام دارای پیامدهای مخصوص به خود هستند.

1623400839-in-article-image-what-does-rpm-mean-in-a-car.jpg بیشتر بخوانید...

چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

بدون یک سرعت سنج کاملاً کارآمد، هنگام تلاش برای حرکت با سرعت مناسب ، شخص کمی با مشکل مواجه می شود که این به خودی خود می تواند نگران کننده باشد.

1622978363-20210427024155-renault-kiger-steering-dials850.jpg بیشتر بخوانید...

با سنسور دریچه گاز و علائم خرابی آن آشنا شوید

این قطعه همانند کورتکس در مغز انسان است و کنترل یکی از مهمترین فرایندهای خودرو که حرکت آن را تضمین می کند، برعهده دارد.

1613587346-tps-1.jpg بیشتر بخوانید...

این برنامه توسط شرکت هایFaurecia(متخصص تابلو ابزار و صندلی)، گروه رنو ، گروه صنایع Knauf (تامین کننده قطعات سازه ای)، شرکت Simoldes (متخصص تزئینات داخلی و تولید کننده ابزار) و شرکت Coşkunöz (تولید قطعات فلزی)، با همکاری شرکت IBM  توسعه یافته و تولید شده  و ابتدا در کارخانه های شریک گروه رنو در بورسا ترکیه ، دوآی فرانسه و پالنسیا اسپانیا اجرا می شود.

هر خودرو بیش از 6000 ویژگی نظارتی در کل زنجیره تامین را نشان می دهد. انطباق خودرو به تطابق هر یک از این ویژگی ها بستگی دارد. اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در این برنامه شامل موارد زیر است:

  • ویژگی های ایمنی و نظارتی.
  • ویژگی های هندسی.
  • ویژگی های مواد.

عبدالکریم برگد، رئیس بخش کیفیت کارخانه دوآی گروه خودروسازی رنو درباره این پروژه می گوید: "پروژه XCEED برای ما در سطح عملیاتی کار می کند؛ این یک فرصت عالی است که به ما اجازه می دهد کارایی و پاسخگویی بیشتری در مدیریت کیفیت تامین کنندگان داشته باشیم و همچنین گواهی انطباق خودروهای ما را تضمین می کند. کارخانه Douai پیشگام در استفاده از این فناوری جدید بود که ما را به سمت انقلاب صنعتی چهارم سوق می دهد."

انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت ۴٫۰ (به انگلیسی Industry 4.0) به اتوماسیون جاری تولید سنتی و کردارهای صنعتی با استفاده از فناوری هوشمند گفته می‌شود. برای اتوماسیون فزاینده، ارتباطات بهبود یافته، خودنظارتی و تولید ماشین‌های هوشمندی که می‌توانند تحلیل کنند و مسائل را بدون دخالت انسان تشخیص بدهند، ارتباطات ماشین به ماشین و اینترنت اشیا با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

بر اساس یک پروتکل بلاک چین منبع باز، این بلاک چین از فناوری فراگیر استفاده می کند و به حریم خصوصی، مالکیت معنوی و مالکیت داده ها احترام می گذارد، ترکیبی هوشمند و کارآمد از فناوری دیجیتال موجود. جاه طلبی XCEED این است که یک پلتفرم قابلیت ردیابی و انطباق پذیر برای کل اکوسیستم صنعت خودروسازی اروپا فراهم کند.

جمال یمنی، مدیر دیجیتال، پلتفرم های بخش صنعتی اروپا در این مورد می گوید: "فراتر از جنبه صدور گواهینامه و قابلیت ردیابی، پروژه XCEED به ما اجازه می دهد تا با تامین کنندگان خود به صورت مشارکتی و کارآمد کار کنیم و مهمتر از همه، عملیات ارزش افزوده را در کارخانه حذف کنیم: ضبط کد QR کاملاً خودکار است."

این وعده افزایش بهره وری 15 تا 30 درصد برای خدمات مربوطه، کاهش 10 درصدی هزینه های مربوط به مدیریت عدم کیفیت یا عدم رعایت و نصف شدن وقوع و هزینه عدم رعایت است. بر اساس اشتراک گذاری، این فناوری همچنین امکان جمع آوری هزینه های ذخیره اطلاعات را فراهم می کند.

هدف میان مدت این است که این بلاک چین را به اطلاعات زیر بسط دهیم:

  • نرم افزار
  • تعمیر و نگهداری
  • همولوگاسیون
  • باتری
  • بازیافت
  • انتشار دی اکسید کربن

برنامهXCEED  در حال حاضر برای سایر تولیدکنندگان و صدها تامین کننده جهانی، صرف نظر از اندازه، در سراسر زنجیره تأمین باز است.

موفقیت این پروژه، راه را برای ارتباطات بیشتر، مشارکت ها و به ویژه پروژه های هوش مصنوعی هموار می کند. نیاز به تبادل اطلاعات در لحظه، شفافیت و قابلیت ردیابی در سالهای آینده به صورت تصاعدی خواهد بود. بلاک چین یک فناوری آینده دار است و رنو این موضوع را از سال 2015 درک کرده است.


کلید واژه ها: بلاک چین خودرو صنعت خودرو محصولات رنو