چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

ما به ندرت حتی به فکر سرعت سنج وسیله نقلیه خود می افتیم تا اینکه نوعی سوء عملکرد، آن را از کار بیندازد. بدون یک سرعت سنج کاملاً کارآمد، هنگام تلاش برای حرکت با سرعت مناسب ، شخص کمی با مشکل مواجه می شود که این به خودی خود می تواند نگران کننده باشد.
چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۴ رنوکار

ما به ندرت حتی به فکر سرعت سنج وسیله نقلیه خود می افتیم تا اینکه نوعی سوء عملکرد، آنرا از کار بیندازد. بدون یک سرعت سنج کاملاً کارآمد، هنگام تلاش برای حرکت با سرعت مناسب ، شخص کمی با مشکل مواجه می شود که این به خودی خود می تواند نگران کننده باشد.

در همه خودروها قطعات فراوانی وجود دارند که وظایف مختلفی را انجام می دهند تا در نهایت راننده و سرنشینان خودرو بتوانند سفری ایمن و راحت را داشته باشند. در مقالات گذشته درباره قطعات مختلفی مانند واشر سر سیلندر، دیفرانسیل، استپر موتور، طبق ماشین، شمع، وایر و … خواندیم و همچنین راه های شناسایی قطعات یدکی رنو را نیز برای تشریح کردیم.همچنین درباره وظیفه سنسور اکسیژن و سنسور کیلومتر شمار یا همان سرعت سنج و اهمیت آن صحبت کردیم.

در این مقاله به بررسی اصول عملکرد سرعت سنج یا همان کیلومتر شمار می پردازیم تا بدانیم در صورت بروز علائم نگران کننده در آن، باید چگونه دنبال حل مشکل باشیم.

سرعت سنج یا کیلومتر شمار چگونه کار می کند؟

چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

به زبان خیلی ساده، سرعت سنج دستگاهی است که سرعت حرکت یک وسیله نقلیه را با دقت نسبتا بالائی اندازه گیری می کند. تا حدود تقریبا دو دهه پیش وسایل نقلیه برای اندازه گیری سرعت خودرو و نمایش آن بر روی صفحه نمایشگرها، از سرعت سنجی که بر روی خروجی گیربکس وجود داشت، استفاده می کردند.

سرعت سنج کابلی

اکثریت قریب به اتفاق سرعت سنجهای اولیه از سیستم کابلی استفاده می کردند، در این مدل ها یک چرخدنده کوچک در خروجی گیربکس وجود داشت که گردش چرخدنده موجود در آن، بوسیله یک کابل انعطاف پذیر به صفحه نمایشگرها منتقل می شد و در آنجا مکانیزمی وجود داشت که چرخش کابل، موجب تحریک یک عقربه شده و راننده از سرعت خودرو مطلع می گردید.

سرعت سنج الکترونیکی در خودروهائیکه مجهز به ABS نمی باشند:

وسایل نقلیه امروزی از سیستم کابلی استفاده نمی کنند و از سرعت سنج الکترونیکی بهره می برند. در این خودروها یک سنسور سرعت، بر روی بر شفت خروجی گیربکس نصب شده است، این سنسور توسط یک سیم به صفحه نمایشگرها و همچنین بعضی کامپیوترهای دیگر از جمله کامپیوتر سیستم مدیریت موتور و گیربکس اتوماتیک متصل است و پالس های لازم را به آنها ارسال می کند، این پالسها توسط هر یک از کامپیوترها آنالیز و تفسیر می شود، نتایج این آنالیز در کامپیوترهای موتور و گیربکس جهت مدیریت موارد مختلف از جمله کنترل میزان پاشش سوخت، آوانس جرقه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین راننده می تواند با استفاده از این اطلاعات از سرعت خودرو بر روی صفحه نمایشگرها، با خبر شود. 

چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

سرعت سنج الکترونیکی در خودروهائیکه مجهز به سیستم ABS هستند:

در خودروهائیکه دارای سیستم ضد قفل چرخها هستند، بر روی هر یک از چرخها یک سنسور سرعت وجود دارد، سرعت توسط هر یک از سنسورها به کامپیوتر ABS منتقل می شود، کامپیوتر ABS، همه این سرعت ها را بررسی و تفسیر کرده و علاوه بر اینکه از آنها برای مدیریت و عدم قفل شدن چرخها استفاده می کند، یک پارامتر تحت عنوان سرعت خودرو به کامپیوترهای موجود در خودرو و همچنین صفحه نمایشگرها ارسال می نماید.

کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است کیلومتر شمار خودرو از کار بیفتد. در زیر تعدادی از رایج ترین دلایل اصلی مسائل مربوط به سرعت سنج آورده شده است.

  • خرابی یا معیوب بودن کابل، سنسور سرعت خودرو و یا سنسورهای سیستم ABS
  • خرابی سیم کشی های مابین سنسورها، کامپیوترها و صفحه نمایشگر
  • خرابی کانکتورها و سوکت های مربوطه
  • وجود ایراد در سیستم ABS
  • وجود ایراد در کامپیوتر صفحه نمایشگرها

چگونه خرابی کیلومتر شمار را برطرف کنیم؟

اگر منشا عدم عملکرد کیلومتر شمار در سوکت ها و کانکتورهای مربوطه باشد، ممکن است کسی که تخصص زیادی ندارد، قادر باشد تا مشکل را برطرف کند ولی به هر حال لازم است تا شخص همه احتیاط های لازم را رعایت کند، در غیر اینصورت احتمال آسیب دیدن قطعات مختلف خودرو وجود دارد لذا توصیه ما به شما این است که برای رفع مشکل، به یکی از نمایندگی های مورد تایید رنو در سطح ایران، که دارای سطح یک خدمات می باشند، مراجعه کنید تا خودرو دچار مشکلات دیگر نشود. 

چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

آیا با کیلومتر شمار خراب هم می توان رانندگی کرد؟

اصولا رانندگی با خودروئیکه به هر دلیلی، سرعت بر روی صفحه نمایشگرهای آن قابل مشاهده نیست، رویکرد صحیحی نمی باشد خصوصا اگر خودرو در اتوبان ها و بزرگراه های شهری و یا بین شهری حرکت می کند لذا توصیه می شود در صورتیکه سیستم تشخیص و نمایش سرعت خودرو مشکل دارد، لازم است تا در اسرع وقت برای رفع ایراد، اقدام نمود.

چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

 

آیا می توان از تلفن همراه به عنوان سرعت سنج استفاده کرد؟

همه تلفن های هوشمند مدرن، دارای سیستم GPS می باشند و برنامه های مختلف ردیابی، می توانند بر روی آنها نصب گردد لذا در صورت خرابی سرعت سنج، می توان از یک برنامه مسیریابی مانند برنامه های معروف Speedometer Speed Box برای GPS Speedometer آیفون یا GPS Speedometer برای گوشی های اندروید استفاده کرد. 

چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

با این حال، رانندگان باید احتیاط کنند که برنامه های با این ویژگی همیشه کاملاً دقیق نیستند. بنابراین، بهتر است از چنین برنامه هایی، فقط تا زمانیکه مشکلات سرعت سنج وسیله نقلیه شما حل شود، استفاده نمائید. همچنین باید دقت شود که حواس راننده هنگام استفاده از تلفن همراه برای اطلاع از سرعت خودرو، به جای سرعت سنج پرت نشود.

هزینه تعمیر کیلومتر شمار چقدر است؟

هزینه تعمیر کیلومتر شمار خودرو زیاد قابل پیش بینی نمی باشد و تا حد زیادی به علت اصلی خرابی بستگی دارد. همچنین مدل خودرو و استفاده از قطعه اصلی یا تقلبی در تعیین میزان هزینه، تاثیر زیادی دارد. 

 


کلید واژه ها: محصولات رنو سنسور سرعت سنج سنسور کیلومترشمار