کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

کامپیوتر سفری(Trip Computer) یکی از سیستم هائی است که بیشتر خودرو ها در چند سال اخیر بدان مجهز شده اند و صاحبان خودرو می توانند اطلاعات مفید و سودمندی را از طریق آن دریافت و مسافرت خود را مدیریت کنند.
کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟
۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۸ رنوکار

نویسنده: علیرضا کرامتیان، سرپرست پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش شرکت رنوپارس

کامپیوتر سفری(Trip Computer) یکی از سیستم هائی است که بیشتر خودروها در چند سال اخیر بدان مجهز شده اند و صاحبان خودرو می توانند اطلاعات مفید و سودمندی را از طریق آن دریافت و مسافرت خود را مدیریت کنند. در واقع این سیستم به راننده کمک می کند تا با در اختیار گرفتن چند شاخص، بتواند با کمترین خطا پیش بینی کند که در چه زمانی به مقصد می رسد، چه زمانی باید به جایگاه سوخت مراجعه کند و همچنین وضعیت سرعت متوسط و مصرف سوخت خودرو در طول مسیر مسافرت چگونه بوده است.

مهم ترین نکته ای که لازم است در خصوص این سیستم بدانید موارد کاربرد آن است، این سیستم فقط در مسافرت های خارج شهر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و اطلاعاتی که در اختیار راننده قرار می دهد صرفا در هنگام مسافرت های طولانی قابل استناد است، به عبارت دیگر بیشتر اطلاعاتی که توسط این سیستم ارائه می شود، در هنگام رانندگی در داخل شهر قابل استفادهد نیست، متاسفانه بعضی از صاحبان خودرو که اطلاعات کمتری نسبت به موارد کاربرد این سیستم دارند، اقدام به استفاده از آن در داخل شهر می کنند و این موجب می شود که به صحت و درستی اطلاعات ارائه شده توسط این سیستم شک کرده و یا گمان کنند موتور دارای مشکل است.

این سیستم از یک نرم افزار تشکیل شده است که بر روی کامپیوتر صفحه نمایشگرهای(Instrument Panel) خودرو نصب شده است و برای کار کردن نیاز اطلاعاتی دارد که عبارتند از: مقدار بنزینی که در باک خودرو وجود دارد، سرعت خودرو و نیز شاخص عملکرد موتور و یا همان میزان مصرف سوخت خودرو.

مقدار بنزینی که در باک وجود دارد توسط دو سیم از گیج بنزین، به صفحه نمایشگرها ارسال می گردد، سرعت خودرو بوسیله سیستم ABS و یا سنسور سرعت خودرو در اختیار صفحه نمایشگرها قرار داده می شود و شاخص عملکرد موتور و یا مصرف سوخت خودرو که توسط یونیت موتور به صفحه نمایشگرها ارسال می شود، این شاخص توسط نرم افزاری که در کامپیوتر موتور قرار دارد، با توجه به میزان فشرده شدن پدال گاز توسط راننده، مقدار باری که روی موتور است، دور موتور، سرعت خودرو و چند مورد دیگر محاسبه شده و بوسیله یک سیم در اختیار صفحه نمایشگر ها قرار می گیرد. صفحه نمایشگرها این اطلاعات را تجزیه و تحلیل نموده و بر روی قسمت دیجیتالی صفحه نمایشگرها نمایش داده می شود، حال به نحوه صحیح استفاده از این سیستم و بررسی اطلاعاتی که ارائه می کند، می پردازیم:

تصور کنید شخص یا خانواده ای قصد دارند از شهری به شهر دیگری برای انجام کار، تفریح و یا مراسمی سفر کنند و زمان حرکت و وقت رسیدن به مقصد برای ایشان مهم است و در عین حال محدودیت های دیگری نیز برای ایشان وجود دارد، به عنوان مثال قسمتی از مسیر مسافرت دارای محدودیت سرعت است، در یکی از جاده هائی که ایشان باید از آن عبور کنند، ازدحام خودروها و ترافیک وجود دارد، تعداد پمپ بنزین های موجود در قسمتی از مسیر کم است و این مطلب موجب شود تا جایگاه های سوخت دیگر دارای صف های طولانی باشد، لذا لازم است ایشان نسبت به زمان شروع حرکت، برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند، سرعت متوسط خود را کنترل کنند تا حادثه ناگواری متوجه ایشان نشود و یا توسط مامورین راهنمائی و رانندگی جریمه نشوند یا حتی زمان و مکان مراجعه برای پرکردن مخزن سوخت اتومبیل را مدیریت کنند.

پس از اینکه راننده از سالم بودن کامل خودرو اطمینان حاصل و تمامی سیستم های خودرو را کنترل کرد و بعد از اینکه خانواده آماده حرکت شدند، راننده می بایست سیستم کامپیوتر سفری را Reset و یا صِفر کند تا این سیستم از مبداء حرکت، شروع به محاسبه نماید، برای این کار لازم است دکمه مخصوص صفر کردن کامپیوتر سفری (Reset کردن) را که معمولا روی صفحه نمایشگرها و یا روی دسته راهنما وجود دارد و در دفترچه راهنمای خودرو بطور کامل در مورد آن توضیح داده شده است را مطابق دستورالعمل فشرده و برای چند ثانیه نگهداشت تا سیستم در وضعیت پایه قرار گیرد.

مسیر سفر(Trip) قطعا شامل کوچه، خیابان های شهری، جاده، اتوبان و بزرگراه های بین شهری خلوت، پر ترافیک و یا با ترافیک روان، مسیرهای مسطح و کوهستانی با سربالائی و سرازیری های کم و زیاد است، مسیر سفر ممکن است بارانی، برفی، مه آلود، دارای باد موافق و یا مخالف جهتِ حرکت باشد و از طرفی تعداد سرنشینان، میزان بار داخل خودرو، استفاده و یا عدم استفاده از وسایل اضافی خودرو مانند سیستم تهویه مطبوع(کولر)، گرم کن شیشه عقب و از همه مهمتر و تعیین کننده تر، نحوه رانندگی از مواردی است که بر روی فاکتورهای نشان داده شده توسط صفحه نمایشگرها تاثیر بسزائی دارند. موارد دیگری مانند میزان باد لاستیک ها و یا حتی باز و یا بسته بودن پنجره خودرو نیز بر روی سیستم اثر می گذارند.

همانطور که گفته شد، نرم افزار موجود در سیستم کامپیوتر سفری همواره مقدار سطح بنزین موجود در مخزن سوخت خودرو را از گیج بنزین دریافت می کند و فاکتورهای لازم دیگر مانند سرعت چرخش میل لنگ، سرعت خودرو و میزان بار وارده به موتور را از کامپیوتر موتور و یونیت ABS دریافت می کند و با توجه به اینکه خودرو در هر لحظه در چه دنده ای است و راننده به چه میزان پدال گاز را فشرده است، آنالیزهای دقیقی انجام داده و نتیجه این بررسی ها را با توجه به اینکه عمل Reset کردن در کجا و چه زمانی انجام شده است برای راننده به نمایش درمی آورد. راننده اطلاعاتی را در خصوص نحوه رانندگی از محل شروع سفر مشاهده می کند و می تواند ادامه مسیر را مدیریت کند و متوجه شود که در چند کیلومتر آینده نیاز به سوخت گیری دارد و تصمیم بگیرد که کدام جایگاه سوخت را برای پرکردن باک بنزین انتخاب نماید.

زمانی که راننده در ابتدای مسیر، اقدام به صفر کردن (Reset) سیستم کامپیوتر سفری می کند، در واقع مبنای محاسبه را انتخاب می نماید و تا حدود 400 متر، سیستم هیچگونه اطلاعاتی بر روی صفحه نمایشگرها در اختیار راننده قرار نمیدهد، در واقع سیستم در حال محاسبه و پردازش اولیه است و بعد از گذشت مسافت مذکور، اولین اطلاعات بر روی صفحه نمایشگرها ظاهر می شود، به عبارت دیگر کلیه محاسبات بر اساس مسافت طی شده انجام می گیرد و هیچگونه آنالیزی بر مبنای زمان سپری شده از لحظه Reset شدن انجام نمی گیرد. لازم به ذکر است که چنانچه سرعت خودرو زیاد باشد و راننده اقدام به Reset  کردن سیستم کند، بررسی و آنالیز اطلاعات به مسافتی بیش از چهار صد متر نیاز دارد لذا اگر در سرعت بالا اقدام به صفر کردن کامپیوتر نمودید، در نظر داشته باشید که قطعا آنالیز اولیه به مسافتی بیش از چهارصد متر نیاز دارد.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از اطلاعاتی که در صفحه نمایشگرها توسط سیستم نمایش داده می شود، مسافت طی شده از محل Reset کردن است، راننده با مشاهده این مقدار می تواند متوجه شود که از زمان صفر کردن سیستم، چه مسافتی را طی کرده است. به عنوان مثال راننده با دیدن نماد روی صفحه نمایشگرها با شکل زیر، پی می برد که خودرو از زمانی که Reset  شده است، 305.0 کیلومتر طی کرده است، دقت این مقدار در حد دهم کیلومتر است.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

مورد دیگری که در اختیار راننده قرار داده می شود، سرعت متوسط خودرو از مبدا شروع حرکت و یا از محل صفر کردن سیستم است و راننده با فشردن کلید روی دسته برف پاک کن، از سرعت متوسط طی شده با دقت یک دهم، مطلع می شود. به عنوان مثال در اطلاعات نشان داده شده زیر، از زمانی که صفحه نمایشگرها صفر شده است، خودرو با سرعت متوسط 16.3 کیلومتر در ساعت حرکت کرده است.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

راننده با فشردن کلید روی دسته برف پاک کن می تواند به مورد دیگری دست یابد که میزان بنزین مصرف شده بر حسب لیتر از ابتدای شروع مسافرت بوده و  دقت این سیستم نیز یک دهم لیتر است. به عنوان مثال راننده از ابتدای مسافرت 35.1 لیتر بنزین مصرف کرده است.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

مصرف متوسط سوخت بر اساس لیتر در هر صد کیلومتر، مورد دیگری است که راننده می تواند با فشردن کلید مذکور بر روی صفحه نمایشگرها مشاهده کند، نکته بسیار مهمی که لازم است در اینجا عنوان شود این است که عدد مذکور نشان دهنده میزان مصرف سوخت متوسط بر حسب لیتر با دقت یک دهم در هر یکصد کیلومتر، از محلی است که صفحه نمایشگرها Reset شده است و همانطور که قبلا نیز اشاره شد، خیلی از فاکتورها از جمله شرایط و شیب جاده، شرایط آب و هوائی مانند باد و باران، وضعیت خودرو مانند باد لاستیک ها، باز و بسته بودن پنجره ها، میزان بار وارده به خودرو، چگونگی رانندگی و میزان فشردن پدال گاز توسط راننده در تعیین این مقدار سهیم هستند و نمی توان این مقدار را با میزان مصرف سوخت خودرو که در مشخصات فنی خودرو اعلام شده است، مقایسه کرد.

اگر خودرو تحت بار شدید باشد، راننده موتور را تحت فشار قرار دهد، مسیر دارای شیب زیاد باشد، قطعا مصرف متوسط سوخت افزایش می یابد و از مقدار نشان داده شده در مشخصات فنی خودرو بیشتر خواهد بود و دلیلی بر وجود ایراد در موتور نیست و اگر خودرو در مسیر سراشیبی حرکت کند و موتور تحت فشار قرار نگیرد، مصرف سوخت از میزان عنوان شده در مشخصات فنی خودرو کمتر خواهد شد. تصویر زیر نشان می دهد که خودرو از زمان صفر کردن سیستم بطور متوسط 11.5 لیتر بنزین مصرف کرده است.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

شاخص دیگری که در صفحه نمایشگرها نشان داده می شود، مسافتی است که خودرو می تواند بدون سوخت گیری طی کند، به عبارت دیگر چنانچه صاحب خودرو با شرایط مشابهی که از محل Reset کردن کامپیوتر سفری تا زمان مشاهده این رقم، همچنان اقدام به رانندگی نماید، به اندازه ای که صفحه نمایشگرها نشان می دهد، می تواند به رانندگی ادامه دهد، بنابراین راننده باید نسبت به تعیین جایگاه سوخت، جهت پرکردن باک بنزین اقدام کند. در شکل زیر خودرو می تواند با شرایطی که اخیرا حرکت کرده است، حدود 352 کیلومتر را طی کند، بنابراین منطقی به نظر می رسد که راننده تدابیر لازم را اتخاذ کرده و با توجه به جایگاه های سوختی که در مسیر مسافرت قرار دارد، اقدام به پر کردن باک خودرو نماید.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

کامپیوتر سفری بعضی از خودروها مجهز به سیستم اندازه گیری مصرف سوخت لحظه ای هستند و همانطور که از نامش پیداست، نمایانگر مصرف سوخت خودرو در هر لحظه است. بدیهی است که تجزیه و تحلیل این فاکتور نیاز به اطلاعات فنی بیشتری دارد، وقتی خودرو خلاص نیست و دسته دنده در یکی از دنده های می باشد و خودرو در حال حرکت است، اگر راننده پای خود را بطور کامل از روی پدال گاز بردارد، عدد نشان داده شده توسط سیستم در حد صفر خواهد بود زیرا در این وضعیت یونیت موتور پاشش انژکتورها را به حداقل می رساند و انژکتورها فقط به میزانی پاشش انجام می دهند که اگر راننده پدال کلاچ را نیز فشار داد، خودرو خاموش نشود، این مقدار آنقدر ناچیز است که سیستم آن را در حد صفر نمایش می دهد و از طرفی دیگر زمانیکه راننده در یک سربالائی شدید، پدال گاز را به میزان زیادی فشار دهد، ممکن است مصرف سوخت لحظه ای خودرو به بیش از 20 لیتر برسد که نمایانگر این است که چنانچه شرایط جاده برای صد کیلومتر به همین منوال باشد و راننده با همین سرعت حرکت کند، مصرف سوخت خودرو به بیش از 20 لیتر خواهد رسید.

برای اینکه بتوانید عملکرد کامپیوتر سفری را بهتر متوجه شوید، توضیحات تکمیلی زیر را مطالعه کرده تا علاوه بر درک عمیق تر نحوه کار آن، بهتر بتوانید از آن استفاده نمائید:
جاده ای که تقریبا مسطح است و امکان رانندگی در آن با سرعت حدود 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت برای چند دقیقه وجود دارد را انتخاب کرده و وقتی خودرو هیچ مشکلی ندارد، باد لاستیک های آن کنترل شده، کولر خودرو خاموش است و شیشه های آن بالاست، با سبک ترین دنده(دنده پنج برای خودروهای پنج دنده و دنده چهار برای خودروهای چهار دنده) به سرعت حدود 90 کیلومتر بر ساعت برسید، در این وضعیت دگمه روی دسته برف پاک کن را چند بار فشار دهید تا حالت نمایش کامپیوتر سفری به حالت مصرف سوخت متوسط قرار داده شود، سپس کلید Reset را برای چند ثانیه فشار دهید تا نوشته کامپیوتر سفری که الان در وضعیت مصرف سوخت متوسط است، به حالت سه خط افقی تبدیل شود.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

با همان وضعیت به حرکت خود ادامه دهید، همانطور که گفته شد در این حالت کامپیوتر سفری بر اساس سطح بنزین داخل باک، سرعت خودرو و میزان باری که بر روی موتور وجود دارد، تجزیه و تحلیل اولیه را انجام داده و پس از مسافت کوتاهی، اولین اطلاعات را نمایش می دهد، چنانچه تمام شرایطی که اعلام شد را رعایت کرده باشید، عددی که بر روی صفحه نشان داده می شود با خودرو رنو تندر 90 و یا رنو ساندرو بین 5.0 الی 6.0 خواهد بود که نشان می دهد خودرو از زمان Reset کردن کامپیوتر سفری، مصرف سوخت متوسطی در این حدود داشته است.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

در این حالت یعنی زمانی که از اولین نمایش میزان مصرف متوسط سوخت بر حسب لیتر در یکصد کیلومتر نگذشته باشد، چنانچه پدال گاز را تا انتها فشار دهید، مشاهده خواهید کرد که مصرف سوخت متوسط خودرو به سرعت افزایش خواهد یافت، به عبارت دیگر افزایش مصرف سوخت را بصورت کاملا واضح خواهید دید. همچنین در این حالت اگر پا را از روی پدال گاز بردارید، کاهش مصرف سوخت را نیز به وضوح خواهید دید ولی اگر ده دقیقه با همین وضعیت رانندگی کنید و بعد از آن پدال گاز را بطور ناگهانی فشار دهید و یا پا را از روی پدال گاز بردارید، دیگر روند افزایش مصرف سوخت و یا کاهش مصرف سوخت را مانند زمانی که به تازگی میزان مصرف متوسط سوخت توسط سیستم اعلام شده بود، قابل مشاهده نیست.

برای بررسی چگونگی عملکرد سیستم در این وضعیت مثالی از چگونگی میانگین گرفتن در ریاضیات مفید به نظر می رسد، فرض کنید میانگین ده عدد 7، 4، 6، 4، 5، 4، 7، 6، 6 و 7 را می خواهیم محاسبه کنیم، برای این کار مجموع این اعداد را بر تعدادشان که 10 می باشد، تقسیم می کنیم، نتیجه 5.6 می شود. حال اگر فقط یکی از این اعداد، مثلا  5 که به میانگین نزدیک است را به 20 تغییر داده و مجددا میانگین بگیریم، عددی که بدست خواهد آمد برابر با 7.1 خواهد بود. همانطور که ملاحظه می شود با تغییر یک عدد از 5 به 20، تغییر محسوسی در میانگین ایجاد شده است، علت این است که چون تعداد داده ها کم است، تغییر در یک عدد می تواند میانگین را بطور محسوسی زیاد کند، این شبیه زمانی است که خودرو در حال حرکت است و سیستم کامپیوتر سفری به تازگی Reset شده و اولین اعداد مصرف سوخت را نمایش داده است، حال اگر در این وضعیت پدال گاز را بطور ناگهانی فشار دهیم و یا پا را از روی آن بطور ناگهانی برداریم، تغییر در مصرف متوسط سوخت به راحتی قابل مشاهده خواهد بود، در واقع چون در این حالت، مسافت کمی از زمان Reset شدن کامپیوتر سفری نگذشته است لذا تعداد سگمنت ها یا بخش های کمی برای محاسبه وجود دارد بنابراین تغییر در شرایط رانندگی از طریق فشردن و رها کردن ناگهانی پدال گاز، موجب می شود تا تغییر و اندازه گیری محاسبات خیلی سریع نمایان شود و راننده نتیجه تغییر در نحوه رانندگی را خیلی سریع مشاهده کند.

حال تصور کنید که میانگین صد عدد که عموما در محدوده اعداد بین 4 تا 7 هستند را محاسبه کرده ایم و نتیجه عدد 5.61 شده است، در این وضعیت اگر یکی از اعداد را که 5 می باشد به 20 تغییر دهیم و مجددا میانگین را محاسبه کنیم، نتیجه تغییر خیلی کمتری خواهد داشت. در نمونه ای که انجام داده ایم، این مقدار 5.76 شده است، علت این است که تعداد اعدادی که عمل میانگیری بر روی آنها انجام شده نسبت به حالت قبل بیشتر است. بنابراین تغییر در یکی از اعداد موجب نمی شود که در نتیجه میانگین، تغییر محسوسی ایجاد شود، این وضعیت مشابه حالتی است که از زمان Reset کردن کامپیوتر سفری، زمان زیادی گذشته باشد، در این حالت اگر بطور ناگهانی پدال گاز را فشار داده و یا پا را از روی پدال گاز برداریم، مقدار مصرف سوخت خیلی سریع تغییر نخواهد کرد و شاید لازم باشد تا کیلومترها با وضعیت جدید حرکت کنیم تا بتوان تغییر در شاخص های سیستم کامپیوتر سفری را مشاهده کرد.

برای درک بهتر آنچه که عنوان شده است، خودروئی را که مدت هاست فقط در مسیرهای شهری تردد کرده است، مورد بررسی قرار داده ایم. وضعیت پیمایش آن بعد از آخرین Reset کردن سیستم کامپیوتری، بصورت زیر است:

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که سیستم نمایش می دهد، این خودرو 5234 کیلومتر در داخل و اطراف شهر تهران حرکت کرده است. در تصویر زیر می توان سرعت متوسط این خودرو را در طول این مسافت مشاهده کرد:

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

سرعت متوسط در طول 5234 کیلومتر برابر با 36.4 کیلومتر در ساعت بوده است که نشان می دهد که این خودرو بطور مستمر در گره های ترافیکی طولانی گرفتار بوده است و بطور مداوم از وضعیت سکون، شروع به حرکت کرده و اکثرا با دنده های سنگین حرکت نموده است، بنابراین منطقی به نظر می رسد که مصرف سوخت خودرو از وضعیت نرمال فاصله زیادی داشته باشد، تصویر زیر نشان دهنده متوسط مصرف سوخت  متوسط این خودرو در هر یکصد کیلومتر است.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

با توجه به توضیحات مذکور، مصرف سوخت خودرو 8.3 لیتر در هر یکصد کیلومتر بوده است که با توجه به سرعت متوسط و محل تردد که داخل شهر بوده است، منطقی به نظر می رسد. لازم به ذکر است که ارائه این اطلاعات و بررسی های انجام شده در خصوص این خودرو صرفا بدین منظور انجام شده است که نحوه عملکرد کامپیوتر سفری بیان گردد و چگونگی عملکرد آن در یک پیمایش نسبتا طولانی در داخل شهر نمایش داده شود، فراموش نشود که کامپیوتر سفری صرفا برای مسافرت مناسب بوده تا بتوان از اطلاعات دریافت شده از آن بهره برداری نمود تا در طول سفر دچار مشکل نشویم و نهایت لذت را از مسافرت ببریم.

برای اینکه بتوانیم نحوه عملکرد کامپیوتر سفری را بصورت عملی مورد بررسی قرار دهیم و کارکرد آنرا بیشتر حس کنیم، لازم است تا تست های زیر را انجام دهیم، این شبیه سازی های واقعی، موجب خواهند شد تا درک ما نسبت به کامپیوتر سفری افزایش یابد.

یک سرازیری نسبتا شدید و طولانی را انتخاب کنید و خودرو را در دنده سنگین(دنده یک) قرار داده و کامپیوتر سفری را Reset کنید، سپس پا را از روی پدال گاز برداشته و صبر کنید تا سیستم محاسبات اولیه را انجام داده و اولین میزان مصرف سوخت متوسط را اعلام کند. عددی که نمایش داده می شود، ممکن است کمتر از یک لیتر در هر یکصد کیلومتر باشد، نمونه ای از این وضعیت انجام شده و نتیجه را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

یک مسیر سربالائی با شیب تند و طول مناسب(بیش از چهارصد متر) انتخاب کنید و در ابتدا کامپیوتر سفری را Reset کرده و با دنده یک و بدون اینکه تعویض دنده انجام دهید، با حداکثر سرعت در مسیر سربالائی حرکت کنید. آنچه بعد از حدود چهارصد متر نمایش داده خواهد شد عددی حدود بیست لیتر در هر یکصد کیلومتر خواهد بود و بدین معنی است که خودرو با طی کردن یکصد کیلومتر با این شرایط به حدود بیست لیتر بنزین نیاز دارد. نمونه ای با شرایط مذکور انجام شده است که در پائین نتیجه را می توانید مشاهده کنید. کامپیوتر سفری Reset شده و خودرو در یک سربالائی شدید بیش از چهار صد متر حرکت کرده است، عددی که سیستم نمایش داده است 20.7 است که نشان می دهد مصرف متوسط خودرو در این شرایط 20.7 لیتر در یکصد کیلومتر است.

کامپیوتر سفری (Trip Computer) چیست و چگونه کار می کند؟

تست مشابه دیگری که می توانید انجام دهید این است که در جاده ای مستقیم حرکت کنید، سیستم را Reset کرده و با آرامی حرکت کنید تا اولین عدد محاسبه شده توسط سیستم نمایش داده شود، سپس خودرو را در کنار جاده نگهدارید و دسته دنده را در دنده یک قرار داده و بطور ناگهانی شروع به حرکت با شتاب بالا نمائید تا دور موتور به بیش از 5000 دور در دقیقه برسد، در این وضعیت افزایش مصرف سوخت را بطور کاملا محسوس بر روی صفحه نمایش کامپیوتر سفری می توانید مشاهده کنید و چنانچه پا را از روی پدال گاز بردارید، کاهش مصرف سوخت را نیز بطور کاملا واضح می توانید ببینید.

با توجه به مطالب عنوان شده و تشریح نحوه عملکرد کامپیوتر سفری و با عنایت به نام این سیستم، واضح است که از این سیستم می بایست در مسافرت های بین شهری و طولانی استفاده کرد و از اعداد نمایش داده شده توسط آن سود برد. اگر زمان زیادی است که از خودرو در داخل شهر استفاده می نمائید، نمی توانید به اعداد نشان داده شده توسط سیستم کامپیوتر سفری استناد کنید زیرا آنچه این سیستم نمایش می دهد بر مبنای باقی ماندن پشت چراغ قرمز، حرکت در ترافیک های شهری، حرکت با دنده های سنگین(دنده یک و دنده دو)، شروع حرکت از حالت سکون به تعداد خیلی زیاد و شرایط رانندگی دیگری است که مختص داخل شهر است، به عبارت دیگر از این سیستم بدرستی استفاده نشده است لذا نباید انتظار داشت که آنچه نمایش می دهد، صحیح و قابل استناد باشد. وقتی مدت هاست کامپیوتر سفری خودرو Reset  نشده است و عددی که سیستم به عنوان مصرف سوخت متوسط نمایش می دهد بطور مثال 9.3 لیتر در هر یکصد کیلومتر است و به هیچ عنوان تغییر نیز نمی کند، کاملا طبیعی است و علت این است که خودرو فقط در داخل شهر حرکت کرده، بطور مداوم از دنده سنگین استفاده شده و از حالت سکون شروع به حرکت نموده است.

پمپ روغن (اویل پمپ) چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

در اینجا لازم است که نسبت به بعضی تعمیرکارانی که از عدم آشنائی و عدم اطلاع کافی مالکان خودرو نسبت به این سیستم سوء استفاده کرده و هزینه های زیادی جهت رفع ایراد مصرف بالای بنزین به مالکان خودرو تحمیل کرده و خرج تراشی می کنند، هشدار داد، وقتی که یک راننده بواسطه عدم آشنائی با این سیستم و به دلیل اینکه سیستم مصرف سوخت را بالا نمایش می دهد، به تعمیرکاری که وجدان کاری، تعهد اخلاقی و مسئولیت اجتماعی ندارد، مراجعه می کند، ایشان ممکن است سوء استفاده کرده و اعلام کند که خودرو دارای مشکلات جدی است و اقدام به تعویض قطعاتی مانند شمع، فیلتر بنزین، فیلتر هوا و موارد دیگر کند یا اقدام به شستشوی انژکتورها نماید یا اعلام کند که چاره کار این است که موتور باید بوسیله دستگاه دیاگ رفع عیب شده و تنظیم موتور انجام شود و برای انجام این کارها اقدام به تعویض قطعاتی نماید که به هیچ عنوان خراب و مستهلک نبوده و نیازی به جایگزینی ندارند و هزینه های زیادی را به عهده مالک خودرو گذاشته و یا درخواست اجرت غیر معمول و بالا نماید. به خاطر داشته باشید که لازم است جهت مشاوره، انجام تعمیرات و تهیه قطعات یدکی و لوازم مصرفی به نمایندگی هائی مراجعه نمود که مورد تایید شرکت تولید کننده خودرو هستند و از مراجعه به تعمیرکاران غیر مجاز پرهیز کرد.


کلید واژه ها: محصولات رنو کامپیوتر سفری Trip Computer