منیفولد ورودی چه تاثیری روی موتور خودرو دارد؟

ماشین نفس می کشد؛ بله، درست شنیدید: ماشین شما درست مثل شما نفس می کشد. هوا می گیرد و با اگزوز بازدم می کند.
منیفولد ورودی چه تاثیری روی موتور خودرو دارد؟
۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۵ رنوکار

ماشین نفس می کشد؛ بله، درست شنیدید: ماشین شما درست مثل شما نفس می کشد. هوا می گیرد و با اگزوز بازدم می کند. اما همانطور که هوا، به ویژه اکسیژن موجود در آن، یکی از مهم ترین موادی است که حیات را در بدن شما حفظ می کند، همچنین یکی از مهم ترین موادی است که زندگی یا حداقل حرکت را در ماشین شما حفظ می کند.

در خودروهای دارای موتور احتراق داخلی و با وجود خودروهای برقی که شروع به ورود به بازار کرده‌اند، اکثر خودروها (از جمله هیبریدی‌ها) هنوز موتورهای احتراق داخلی دارند؛ چیزی که حرکت را ممکن می‌کند، یک سری انفجارهای کوچک است که در داخل اتاق‌های احتراق رخ می‌دهد. سوخت این انفجارها معمولاً بنزین است، اما انفجار بدون اکسیژن امکان پذیر نخواهد بود، که امکان احتراق را فراهم می کند. به عبارت دیگر، برای اینکه اصلاً اتفاقی بیفتد، باید مخلوط هوا و سوخت مناسب در سیلندرهای خودروی شما وجود داشته باشد. بدون هوا در سیلندرها، ماشین شما حرکتی نمی کند. سوخت توسط پمپ بنزین و از طریق سوزن انژکتور در درون محفظه احتراق پاشیده شده و به کمک باتری، شمع و وایر شمع محترق می شود.

در اینجا اهمیت قطعه ای به نام منیفولد هویدا می شود. خودرو مانند بدن شماست و منیفولد ورودی ریه های آن است. مقدار مناسب هوا می تواند با مقدار مناسب گاز مخلوط شود. اکثر موتورهای احتراق داخلی بر روی یک فرآیند چهار زمانه کار می کنند و در طول اولین حرکت (که به آن کورس ورودی می گویند) هوا از منیفولد ورودی از طریق یک سوپاپ یا سوپاپ ها به داخل هر سیلندر مکیده می شود. سپس این دریچه‌های ورودی برای سه حرکت دیگر (فشرده‌سازی، احتراق و اگزوز) بسته می‌شوند و با شروع دوباره چرخه باز می‌شوند. این منیفولد ورودی است که مسئول اطمینان از وجود هوای کافی در هنگام باز شدن سوپاپ برای هر ضربه ورودی است و هر سیلندر همان مقدار هوا را دریافت می کند که بقیه سیلندر ها هوا دریافت می کنند.

اما اگر منیفولد ورودی نشتی داشته باشد چه؟

علائم نشتی منیفولد هوای خودرو

منیفولد ورودی چه تاثیری روی موتور خودرو دارد؟

نشت منیفولد ورودی بسیار رایج نیست، اما اتفاق می افتد. شما فکر می کنید که نتیجه نشتی در منیفولد ورودی هوا خارج می شود و هوای کمتری به سیلندرهای ماشین شما راه می یابد. در واقع، دقیقا برعکس این اتفاق می افتد. از آنجایی که فشار هوای داخل منیفولد کمتر از فشار هوای محیط اطراف موتور است، منیفولد در واقع هوای اضافی را از طریق نشتی می مکد. این امر باعث وارد شدن هوای بیش از حد به سیلندرها و کاهش میزان بنزینی که در کنار آن فشرده می شود خواهد شد و در نتیجه احتراق سوخت بازده کمتری خواهد داشت. به یاد داشته باشید که هر بار که یکی از آن انفجارهای کوچک در داخل یکی از سیلندرهای ماشین شما رخ می دهد، میل لنگ را می چرخاند. بنابراین اگر هوای زیاد و بنزین کافی برای فرآیند احتراق وجود نداشته باشد، انفجارها ضعیف‌تر می‌شوند و موتور شما باید برای چرخاندن میل لنگ سخت‌تر کار کند. بنابراین اگر متوجه شدید که ماشین شما هر بار که پدال گاز را فشار می‌دهید کندتر واکنش نشان می‌دهد، نشتی در منیفولد ورودی می‌تواند مقصر باشد.

اما دلایل احتمالی زیاد دیگری نیز برای شتاب گیری کند در خودرو وجود دارد. پس چگونه می‌دانید که عدم تمایل خودروی شما به افزایش سرعت، زمانی که به آن می‌گویید ناشی از نشتی منیفولد ورودی است؟ یک راه این است که به سادگی به صدای موتور خود گوش دهید. ممکن است خودروی شما بخواهد به شما بگوید که مشکلی دارد، پس یک لحظه مکث کنید و سعی کنید بفهمید چه چیزی به شما می گوید. در واقع، به معنای واقعی کلمه باید مکث کنید، زیرا معمولاً فقط می‌توانید مشکل را در زمانی که موتور در حالت آرام است بشنوید.

آنچه می شنوید به شکل های مختلف به عنوان صدای خش خش، سوت، مکیدن، بلعیدن یا حتی صدای خرت خرت توصیف شده است. همچنین ممکن است خودرو در هنگام دور آرام، بصورت ریپ بزند و یا بد کار کند. به هر حال توصیه می شود که برای اینکه متوجه شویم که منشا ایراد منیفولد هوا است و یا قطعه دیگری عامل خرابی می باشد، لازم است تا خودرو توسط کارشناس دوره دیده و با تجربه بازدید شود لذا برای این کار می بایست که به نمایندگی خدمات پس از فروش مراجعه نمائید.

مشکل دیگری که در بعضی از خودرو ممکن است بوجود آید و منشا ایراد منیفولد ورودی باشد، این است که وقتی خودرو را روشن می کنید، تا زمانیکه موتور گرم شود، در حالت دور آرام نوسان دور موتور وجود دارد و یا دور موتور از حد معمول اندکی بالاتر است و بعد از اینکه موتور گرم شد، عملکرد موتور به حالت عادی خود باز می گردد و نوسان دور موتور از بین می رود، در این حالت نیز ممکن است منشا ایراد منیفولد هوا باشد، در واقع چنانچه سطح قسمتی از منیفولد هوا که بر روی موتور نصب می شود ممکن است دارای تاب باشد و در حالتیکه موتور سرد است، از ناحیه ای که گفته شد، هوا به داخل موتور نشت می کند ولی بعد از اینکه موتور گرم شد و دمای آن بالا رفت، این ناحیه که دارای نشتی هوا بود، به دلیل انبساط و افزایش حجم مسدود شده و عملکرد موتور به حالت عادی خود باز می گردد.

همانطور که در بالا خواندید منیفولد با وجود اینکه قطعه ساده ای محسوب می شود اما از اهمیت بالایی در عملکرد خودرو و ایمنی آن و همچنین سلامت سرنشینان دارد در نتیجه مجله رنو ایران توصیه می کند تا در صورت برخورد با علائم مذکور در اولین فرصت خودروی خود را به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش رنو و یا شرکای تجاری آن در سراسر کشور انتقال دهید تا توسط متخصصین مورد بررسی قرار گیرد.

البته در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید تا حد امکان سعی کنید که قطعه مورد نیاز را از میان قطعات استاندارد و اصلی تهیه کنید. قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

ویژگی اصلی قطعات مورد تائید رنو بسته بندی آنهاست که به آن Renault Packaging گفته می‌شود و دارای استاندارد و الگوی خاصی تعریف شده است. کلمات Group Renault و Genuine Part روی بسته به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نوشته شده است و ترتیب قرار گرفتن این نوشته‌ها روی بسته نیز دارای الگوی خاصی است. در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ و در برخی موارد خاص داخل بسته های پلاستیکی با الگوی بسته بندی رنو عرضه می‌شوند .

دومین راه شناسایی قطعات یدکی اصلی رنو برچسب های امنیتی به کار رفته بر روی این بسته بندی هاست. از نظر شرکت خودروسازی رنو هر گونه بسته بندی فاقد این برچسب امنیتی مصداق تقلب است و مورد تایید این شرکت نیست. یعنی اصالت بسته بندی مورد تأیید رنو زمانی معنا پیدا می‌کند که این برچسب امنیتی روی آن وجود داشته باشد.

در برچسب هایی که از سال 2002 تا 2017 مورد استفاده قرار می گرفت ویژگی های خاصی همانند استفاده از جوهر حساس به نور که با تغییر زاویه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر رنگ می داد و همچنین کد پیگیری منحصر به فرد غیر تکراری لحاظ شده بود. در این برچسب شماره فنی قطعه یدکی رنو، تعداد اقلام موجود در داخل بسته بندی، کشور سازنده و بارکد شناسه قطعه یدکی چاپ شده بود .

گروه رنو از سال 2018 تغییراتی را بر روی این برچسب اطمینان اعمال کرد که مهمترین آنها عبارت است از: سه نوار سه رنگ حاوی جوهر حساس به نور، سه برش منحصر به فرد در حاشیه برچسب، سه برش منحصر به فرد در ناحیه بنفش رنگ برچسب اطمینان، دو برش نقطه چین در وسط برچسب به منظور مشاهده کد پشت برچسب کد پیگیری منحصر به فرد. همچنین اطلاعاتی شامل کد فنی قطعه یدکی رنو، تعداد اقلام موجود در داخل بسته بندی، کشور سازنده، بارکد شناسه قطعه، لوگوی رسمی رنو و نام محصول نیز بر روی این برچسب اضافه شد.

 


کلید واژه ها: منیفولد نشتی منیفولد نشتی منیفولد ورودی رنو قطعه یدکی رنو