نکاتی که باید هنگام رانندگی در برف رعایت کنید

در روزهای سرد زمستان به سر می بریم و هر لحظه امکان بارش برف وجود دارد. معمولا در فصل های پاییز و زمستان که شاهد بارش باران و برف هستیم میزان تصادف ها و حوادث رانندگی افزایش پیدا می کند که دلیل اصلی آن لغزنده بودن سطح معابر و نا آشنا بودن رانندگان با رانندگی در چنین شرایطی است.
نکاتی که باید هنگام رانندگی در برف رعایت کنید
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۱ رنوکار

در روزهای سرد زمستان به سر می بریم و هر لحظه امکان بارش برف وجود دارد. معمولاً در فصل های پاییز و زمستان که شاهد بارش باران و برف هستیم میزان تصادف ها و حوادث رانندگی افزایش پیدا می کند که دلیل اصلی آن لغزنده بودن سطح معابر و نا آشنا بودن رانندگان با رانندگی در چنین شرایطی است. در مقاله قبلی درباره نکاتی که باید در هنگام رانندگی در باران رعایت کنید صحبت کردیم و اکنون قصد داریم به نکات مربوط به رانندگی در شرایط برف و یخ زدگی جاده صحبت کنیم.

در ابتدا توصیه می کنیم که در صورتی که امکان دارد از سفرهای غیر ضروری در هنگام بارش برف جدا خودداری کنید اما در صورتی که این امکان برای شما وجود ندارد حتماً پیش از شروع حرکت وضعیت آب و هوا، شرایط یخ زدگی و ترافیک جاده و وضعیت خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

مهمترین نکته و نیاز در هنگام رانندگی در برف استفاده از تایرهای مناسب است؛ فرقی ندارد که از یک خودروی سواری دیفرانسیل جلو مانند رنو تندر ۹۰، رنو ساندرو یا رنو تالیسمان استفاده می کنید یا پشت فرمان یک خودروی شاسی بلند مانند رنو کولئوس یا رنو کپچر نشسته اید چرا که مناسب نبودن عاج لاستیک ها می تواند اولین عامل بروز حادثه برای شما و خودروی شما باشد. این نکته را در نظر بگیرید که در هنگام بارش برف و یخ زدگی جاده میزان اصطکاک لاستیک خودرو با سطح جاده به پایین ترین میزان خود می رسد و بنابراین استفاده از لاستیک با عاج نامناسب امری خطر آفرین است.

رانندگی در برف

همچنین حتماً می دانید که در هنگام بارش مخصوصاً بارش برف و کولاک احتمالی میزان دید راننده و سرنشینان خودرو به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند بنابراین قبل از شروع به حرکت از سلامت تمام چراغ های خودرو اعم از چراغ های جلو، جراغ های عقب، چراغ ترمز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، راهنماها و فلاشر اطمینان حاصل کنید تا در صورتی که در شرایط نامناسب قرار گرفته اید بتوانید با کمک آنها میزان دید خود را افزایش دهید و به علاوه رانندگان خودروهای دیگر نیز بتوانند خودروی شما را شناسایی کنند. سعی کنید در تمام طول رانندگی در زمان بارش برف یا باران با چراغ روشن رانندگی کنید تا علاوه بر اینکه دید خودتان افزایش پیدا می کند، رانندگان دیگر بتوانند شما را ببینند.

رانندگی در برف

پیش از شروع حرکت شیشه های خودروی و آینه ها را کاملاً تمیز کنید و در صورتی که شیشه ها یخ بسته اند از آب گرم برای پاک کردن استفاده نکنید چرا که ممکن است شیشه ماشینتان بشکند. بررسی وضعیت برف پاک کن های خودرو و پر بودن مخزن مایع شیشه شور و اطمینان از عملکرد صحیح آنها نیز بسیار مهم و حیاتی است. فراموش نکنید که برای جلوگیری از آسیب رساندن تیغه برف پاک کن به شیشه و عملکرد صحیح آنها هر سال تیغه های برف پاک خود را تعویض کنید. همچنین از مایعات مخصوص شیشه شوی که آب گریز هستند به جای آب در مخزن شیشه شوی خودرو استفاده کنید. در ضمن برای جلوگیری از یخ زدن شیشه ها و کاهش میزان دید در هنگام رانندگی در برف گرم کن شیشه های عقب و جلوی خودرو را روشن نگه دارید.

رانندگی در برف

در ضمن بهتر است بدانید که هوای سرد می تواند قدرت باتری را کاهش دهد و همچنین زمان لازم برای راه اندازی را نیز بالا ببرد. قبل از شروع زمستان، مطمئن شوید که باتری خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد. درباره شرایط نگهداری و مراقبت از باتری می توانید مقاله " چگونه از باتری خودروی خود نگهداری کنیم؟ " را مطالعه کنید.

رانندگی در برف

در صورتی که قصد رانندگی در مقاصد طولانی را در شرایطی برفی دارید حتماً از کافی بودن میزان سوخت خودرو و به همراه داشتن لباس گرم اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از سلامتی رادیاتور خودرو نیز حتماً مایع ضد یخ را بررسی کنید و در صورتی که مدت زیادی از تعویض مایع ضد یخ گذشته است نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

رانندگی در برف

یکی دیگر از نکات حیاتی برای داشتن سفری ایمن در زمان بارش برف رانندگی با سرعت پایین است. در صورتی که از خودروی با جعبه دنده دستی استفاده می کنید با دنده سنگین رانندگی کنید یا چسبندگی بیشتری به جدی داشته باشید. همچنین از استفاده از کروز کنترل در زمان رانندگی در برف خودداری کنید و برای سبقت گرفتن از خودروهای دیگر تلاش نکنید.

در زمان رانندگی در برف فاصله خود با خودروی جلویی را حفظ کنید تا در صورت لغزیدن خودروی شما یا بروز حادثه برای خودروی جلویی زمان و فاصله کافی برای عکس العمل مناسب را داشته باشید. معمولاً توصیه می شود در چنین شرایط حدود ۳ خودروی با خودروی جلویی فاصله داشته باشید. البته در صورتی که با سرعت بالاتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید این میزان افزایش می یابد.

رانندگی در برف

از انجام هر عمل ناگهانی در هنگام رانندگی در برف خودداری کنید. در زمانی که متوقف هستند فرمان را به تندی نچرخانید. از ترمزهای ناگهانی به شدت پرهیز کنید و در عوض به آرامی روی پدال ترمز ضربه بزنید. ترمز ناگهانی روی زمین لغزنده و برفی نتیجه غیر از قفل شدن چرخ ها و از دست رفتن کنترل خودرو برای شما در پی نخواهد داشت. همچنین از بالا بردن سرعت و فشار دادن ناگهانی پدال گاز موکدا خودداری کنید و در صورتی که تمایل دارید با سرعت بیشتری حرکت کنید به آرامی سرعت خودرو را افزایش دهید.

نگاه خود را کاملاً به جاده نگه دارید تا در صورت یخ زدگی قسمت هایی از جاده مانند پل ها و قسمت هایی که نور خورشید به آنها نمی رسد بتوانید عکس العمل مناسبی نشان دهید.

رانندگی در برف

یکی از اصول رانندگی در برف و به خصوص زمانی که ماشین شروع به لیز خوردن می‌کند آن است که به هر جهتی که عقب ماشین در حال لیز خوردن است، فرمان را به همان سمت بچرخانید. با این کار، شما کنترل ماشین را مجدداً به دست می‌آورید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کنید. سعی نکنید که با لیز خوردن مبارزه کنید چراکه اینکار فقط باعث از دست رفتن کنترل و طولانی‌تر شدن مسیر لغزش می‌شود. در جاده‌های برفی، چسبندگی ماشین با جاده خوب نخواهد بود، پس می‌بایست آماده باشید و در زمانی که ماشین شروع به لغزش کرد، با آرامش، کنترل ماشین را به دست بگیرید چرا که مهمترین نکته در زمان لیز خوردن خودرو در برف این است که آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید تا بتوانید کنترل ماشین را در دست بگیرید.

رانندگی در برف

در صورتی که خودروی شما در حالت توقف در برف گیر کرد برای شروع به حرکت با دست زیر لاستیک ها را خالی کنید و برف جلو لاستیک را کنار بزنید؛ اگر سطح آسفالت یخ زده بود از نمک و در آخر از زیرپائی و یا گونی استفاده کنید. زیر پائی ها را در زیر چرخ ها قرار دهید و خودرو را با دنده ۲ به آرامی به حرکت درآورید.

رانندگی در برف

رانندگی در برف و یخ می تواند بسیار مشکل و مسئله ساز باشد ولی در صورتی که اصول رانندگی صحیح را بدانید و اقدامات درست را به موقع ا جرا کنید می توانید با اطمینان و آسودگی خاطر رانندگی کنید. تئوری رانندگی در حالتی که عقب خودرو سر بخورد بسیار ساده است و باید جهت فرمان را در جهت سرخوردن اتومبیل قرار دهیم. سرخوردن عقب اتومبیل معمولاً درحالت پیچیدن و یا دایره زدن اتفاق می افتد؛ در این مواقع به هیچ عنوان ترمز نکنید و فرمان را در جهت حرکت اتومبیل بچرخانید و پا را از روی گاز برداشته و تا وقتی اتومبیل به حالت مستقیم درنیامده از استفاده از دنده سنگین تر خودداری کنید.

در پایان فراموش نکنید در صورتی که قصد رانندگی در شرایط برفی را دارید زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ شکن به همراه داشته باشید.


کلید واژه ها: محصولات رنو قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی