حرکت داچیا به سوی نوآوری

داچیا که یک شرکت تولید کننده اتومبیل رومانیایی است در سال ۱۹۹۹ توسط گروه رنو خریداری شد.
حرکت داچیا به سوی نوآوری
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴ رنوپدیا

داچیا که یک شرکت تولید کننده اتومبیل رومانیایی است در سال 1999 توسط گروه رنو خریداری شد. با این وجود تاریخی که رنسانس این برند را واقعاً نشان داد، سال 2005 و بازاریابی نسخه سدان خودروی لوگان در اروپا بود. داچیا تا به امروز 6.5 میلیون مشتری را در سرتاسر دنیا جذب کرده است. یک شاهکار باور نکردنی! این گزارش 15 سال داستان موفقیت واقعی داچیا را مرور خواهد کرد.

تولد یک مدل انقلابی کم هزینه

شرکت خودروسازی داچیا رومانی که در سال 1966 تأسیس شد، همواره با شرکت خودروسازی رنو فرانسه در ارتباط بوده است؛ اولین خودروی تولیدی این شرکت که فقط در بازار محلی عرضه شد همان رنو 8 بود، که دوباره به عنوان  داچیا 1100 معرفی و با استفاده از قطعات تولید شده در فرانسه مونتاژ شد.

گروه خودروسازی رنو در سال 1999، این خودروساز رومانیایی را با دیدی واضح خریداری کرد: برای توسعه تخصص و موقعیت جغرافیایی داچیا برای عرضه ارزانترین خودروی سالن اتاق کوچک در بازار شرق اروپا، که در آن زمان در میانه بازسازی اقتصادی بود.

این هدفی بسیار جاه طلبانه بود که گروه خودروسازی رنو با شکستن قوانین، تصمیم به دستیابی به آن گرفت. برای اولین بار در صنعت خودرو ، طراحی با استفاده از روش "طراحی به هزینه" با هزینه هدف به پایان رسید. این روش که در زمان نوآورانه بود منطق طراحی سنتی را بر روی سر خود می چرخاند: بدون به خطر انداختن قابلیت اطمینان و ایمنی، بهینه سازی هزینه در هر مرحله از طراحی وسیله نقلیه ضروری شد. از آغاز تا پایان، قیمت نهایی فروش در هر محدودیت فنی مشخص شد. بر اساس این استراتژی، استفاده از قطعات مستهلک شده و فن آوری های اثبات شده گروه رنو یک دارایی قابل توجه بود.

رنو لوگان

از طراحی گرفته تا توسعه طراحی مفهومی و سپس تولید، تیم های پروژه  داچیا مانند یک شرکت استارتاپ کار می کردند: از نخستین مرحله و با بودجه ای اندک!

در سال 2004 ، داچیا لوگان رونمایی شد. با ساختن یک ماشین جدید بسیار مقرون به صرفه بازار را متحول کرد. این خودرو با داشتن قیمتی قابل مقایسه با قیمت یک خودروی دست دوم به موفقیت های زیادی دست پیدا کرد، به حدی که از سال 2005 در سراسر اروپا به فروش می رسد.

خودروی داچیا لوگان که محصول نمادین و سمبل داچیا است تا به امروز در بازار موجود است. این خودرو اقتصادی از سال 2004 تاکنون به فروش 1.8 میلیون دستگاه رسیده است.

سه گانه برنده

رنو ساندرو

داچیا با توجه موفقیت خودروی لوگان، در سال 2008 دست به اقدام دیگری زد و دامنه محصولات خود را با  معرفی هاچبک ساندرو و نسخه SUV آن، ساندرو استپ وی گسترش داد. این خودروها در حالی که جمع و جور بودنن اما فضای داخلی بزرگ داشتند، که این ویژگی آنها را به خودروهایی تبدیل کرد که همه چالش ها را برآورده کند.

سال 2010 آغاز انقلاب نوینی برای داچیا و گروه خودروسازی رنو فرانسه بود: معرفی داچیا داستر. این مدل، که اکنون یکی از پرفروش ترین خودروهای اروپا است، در بخش SUV را هدف گرفته بود و توانست با برچسب قیمتی مناسب و امکانات به روز  به موفقیت های زیادی دست پیدا کند.

وفاداری این شرکت به ارزشهایی که خود داچیا ساخته بود یعنی فضای بزرگ، سادگی، استحکام و قیمت بی نظیر، هر دو مدل جدید را به موفقیت های تجاری جدید تبدیل کردند.

داستر 2017

ساندرو و ساندرو استپ وی که به بازار خودرویی کشورمان نیز راه یافتند تبدیل به محصولاتی شدند که بیشترین میزان فروش خصوصی در سال 2018 را داشته و از زمان انتشار تاکنون 2.1 میلیون دستگاه از آنها در سرتاسر دنیا به فروش رفته است. همچنین از سال 2010 تاکنون 1.6 میلیون دستگاه داستر نیز به فروش رسیده است.

این خودروساز کوچک رومانیائی همچنان با تولید اتومبیل های ساده، قابل اعتماد، مستحکم و بدون هیچ گونه موارد اضافی، نیازهای اساسی مشتریان خود را برطرف می کند. این خودروساز که زیرمجموعه گروه خودروسازی رنو فرانسه است دامنه محصولات خود را با معرفی لوگان ام سی وی که نسخه استیشن لوگان بود در سال 2007، خودروی چند منظوره (MPV) لاجی و خودروی داکر در سال 2012 گسترش داد.

این شرکت به لطف اشتیاق مشتریان خود، از یک جامعه فعال مشتری لذت می برد. داچیا اکنون از نظر فروش خصوصی در اروپا پنجمین برند است. مسیری طولانی که این شرکت تاکنون طی کرده است!

ارائه ملزومات فردا

خودروی مفهومی داچیا اسپرینگ

انتظارات مشتری و نحوه استفاده از اتومبیل، هر دو در حال تغییر هستند. داچیا یک برند مدرن است که به مشتریان خود گوش فرا می دهد و به همین دلیل از چالش های ناشی از آینده حمل و نقل آگاهی دارد.

در پاسخ به چالش های زیست محیطی، داچیا تنها تولید کننده خودرویی است که مدل های دوگانه سوزی بنزینی / ال پی جی را در کل محدوده وسایل نقلیه خصوصی خود ارائه می دهد. این راه حل سوختی باعث کاهش مصرف و انتشار CO2 و در عین حال کاهش هزینه های اجرایی می شود.

از آنجا که صنعت حمل و نقل پایدار در قلب اولویت های گروه رنو قرار دارد و در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره برای رانندگان است، انقلاب بعدی داچیا، توسعه وسایل نقلیه الکتریکی مقرون به صرفه خواهد بود. در مارس 2020، این برند از خودروی برقی خود به نام اسپرینگ (به معنای بهار)، که اولین مدل تمام برقی این شرکت است رونمایی کرد. علاوه بر این ، این اولین اتومبیل شهری خواهد بود که امضای داچیا را با خود حمل می کند!

داچیا 15 سال گذشته در صنعت اتومبیل یک بازیگر تعیین کننده بوده است، اما فعالیت های انقلابی کماکان ادامه دارد.


کلید واژه ها: داچیا رنو ساندرو استپ وی رنو ساندرو رنو داستر