چرا خودرو شتاب نمی گیرد؟

آیا تا به حال این موقعیت را تجربه کرده اید که خودروی شما به طور ناگهانی شتابش را از دست بدهد و در حال حرکت در موقعیت خطرناکی قرار بگیرید؟
چرا خودرو شتاب نمی گیرد؟
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۲ رنوکار

آیا تا به حال این موقعیت را تجربه کرده اید که خودروی شما به طور ناگهانی شتابش را از دست بدهد و در حال حرکت در موقعیت خطرناکی قرار بگیرید؟

در این مقاله مجله رنو ایران، ما علل رایج این مشکل را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم بفهمید که در زیر کاپوت چه اتفاقی می‌افتد تا بتوانید خودروی خود را به سرعت به عملکرد درستش بازگردانید.

چرا ماشین گاز نمی خورد؟

مشکلات گاز نخوردن و شتاب نگرفتن خودرو یک اتفاق رایج در وسایل نقلیه کارکرده است. اما به طور معمول، هیچ نگرانی جدی یا فوری در مورد مشکلات عمده موتور وجود ندارد. مانند هر مشکل دیگری در خودرو، ابتدا باید دلایل بالقوه ای که جزئی هستند بررسی شوند تا مشکل را پیدا کرده و احتمالاً آن را نیز برطرف کنیم.

در ادامه برخی از رایج ترین مقصران کمبود شتاب آورده شده است. دلایل این اتفاق بسیار زیاد است، بنابراین اگر در عیب یابی خودرویی که شتاب نمی گیرد مشکل دارید، توصیه می کنیم وسیله نقلیه خود را به نمایندگی مجاز و یا نزد یک مکانیک مطمئن ببرید و به او اجازه دهید مشکل را به درستی تشخیص دهد.

خرابی یا مسدود شدن سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوای به فیلتر هوای ورودی خودرو متصل می شود. از آنجایی که عملکرد سنسور جریان هوا اندازه گیری جرم هوا است که در ورودی هوا جریان می یابد، یک مسدود شدن یا خرابی آن می تواند داده های اشتباهی را برای محاسبه مخلوط سوخت و هوا به ECU موتور ارسال کند.

یکی از علائم بسیار رایج در خودروئیکه شتاب آن افزایش نمی یابد، نقص در عملکرد سنجش جریان هوا می باشد.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن دستگاهی است که وظیفه آن نظارت بر گازهای خروجی اگزوز خودرو است تا بتواند نسبت هوا به سوخت را در موتور آن وسیله نقلیه تجزیه و تحلیل کند.

به طور خلاصه، یک خودرو به مقدار مناسبی سوخت نیاز دارد تا سوخت به درستی در سیلندرهای احتراق بسوزد تا به آرامی کار کند و در صورت لزوم شتاب بگیرد.

این سنسور، اطلاعات مربوط به میزان سوخت مصرفی را به واحد کامپیوتر موتور ارسال می کند و اگر این سنسور آسیب ببیند، موتور آن وسیله نقلیه نمی داند از چه نسبتی از مخلوط هوا و سوخت استفاده کند.

این اتفاق می تواند باعث شتاب کم خودرو، حتی با فشار کامل پدال گاز شود و در صورت نیاز آن را غیرقابل اعتماد کند.

برای آشنایی بیشتر با این قطعه مقاله "وظیفه سنسور اکسیژن در خودرو چیست؟" را مطالعه بفرمایید.

اختلال در عملکرد سنسور دریچه گاز

اصل اساسی سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) تشخیص زاویه باز شدن دریچه گاز است که توسط پدال گاز کنترل می شود. سپس TPS این داده ها را به ECU ارسال می کند.

در صورت خرابی این سنسور، دور موتور توسط پدال گاز قابل کنترل نیست و بدون فشار دادن پدال، دور موتور افزایش یا کاهش می یابد.

مجله رنو ایران پیش از این در مقاله "با سنسور دریچه گاز و علائم خرابی آن آشنا شوید" به طور کامل درباره این قطعه صحبت کرده است.

فیلتر بنزین کثیف یا مسدود شده است

کثیف یا گرفتگی فیلتر بنزین، دلیل دیگری برای شتاب ندادن خودرو در مواقع ضروری است.

با فیلتر سوخت کثیف، موتور سوخت کافی دریافت نمی کند و این بدان معناست که خودرو عملکرد شتابی را که باید، ارائه نمی دهد. در اسرع وقت فیلتر بنزین را تعویض کنید.

فیلتر هوای مسدود یا کثیف

درست همانطور که یک فیلتر سوخت، سوخت تمیز موتور را تضمین می کند، یک فیلتر هوا نیز هوای تمیزی را برای موتور خودرو فراهم می کند تا در مخلوط هوا و سوخت استفاده شود و برای سوختن به محفظه های احتراق فرستاده می شود. در مقاله با "نقش فیلتر هوا در خودرو آشنا شوید" به طور کامل درباره این قطعه توضیح داده ایم.

اگر فیلتر هوا مسدود شده باشد، موتور ترکیب مناسب هوا و سوخت را دریافت نمی کند و در نتیجه شتاب کاهش می بابد. فیلتر هوا را در اسرع وقت تعویض کنید.

خرابی انژکتور

انژکتورهای سوخت وظیفه رساندن سوخت به موتور را بر عهده دارند و اگر به درستی کار نکنند، خودروی شما احتمالاً نمی تواند به درستی شتاب بگیرد.

یک انژکتور سوخت کثیف، مسدود شده، آسیب دیده یا معیوب ممکن است جریان سوخت را به موتور محدود کند که می تواند منجر به شتاب ضعیف، عملکرد نامناسب یا حتی توقف خودرو شود.

برای آشنایی کامل با عملکرد این قطعه مقاله "با سوزن انژکتور و علائم خرابی آن آشنا شوید" را مطالعه کنید.

حالت لنگی (Limp Mode)

حالت Limp یک ویژگی ایمنی است که برای محافظت از موتور شما در برابر آسیب طراحی شده است. اگر رایانه خودروی شما مشکلی در موتور تشخیص دهد، ممکن است خودرو را در حالت Limp قرار دهد که قدرت و سرعت موتور را محدود می‌کند.

این اتفاق بدون شک باعث می شود خودروی شما دچار مشکلات شتاب شود و همچنین ممکن است با روشن شدن و یا چشمک زدن چراغ چک موتور همراه باشد.

خرابی پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین وظیفه رساندن سوخت از باک بنزین به موتور را بر عهده دارد. اگر به درستی کار نکند، ممکن است باعث کمبود فشار سوخت شود که می تواند منجر به شتاب ضعیف شود. علائم خرابی پمپ بنزین شامل کندی یا توقف در هنگام رانندگی، مشکل در راه اندازی موتور و کاهش راندمان سوخت است.

تسمه تایم

این قطعه همانطور که به نظر می رسد است. تسمه تایم چیزی شبیه به VIP در لیست کلید اجزای یک موتور است. اگر این تسمه حتی کمی هم آسیب دیده باشد، ممکن است مشکلات شتاب گیری بسیار قابل توجهی ایجاد کند.

در صورتی که می خواهید بیشتر با تسمه تایم و عملکرد و نشانه های خرابی آن آشنا شوید مقاله "تسمه تایم چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کرد" را مطالعه کنید.

خرابی کلاچ

اگر گیربکس دستی دارید، لغزش و یا سر خوردن کلاچ می تواند باعث مشکلات شتاب شود. این اتفاق زمانی می افتد که دیسک کلاچ به درستی با چرخ فلایویل درگیر نمی شود و باعث می شود که ماشین شما هنگام رانندگی قدرت خود را از دست داده باشد. این شبیه به فردی است که سعی می کند روی یخ بدود.

علائم سر خوردن کلاچ عبارتند از بوی سوختن، مشکل در تعویض دنده و شتاب ضعیف. مجله رنو ایران پیش از این در مقاله "با عملکرد کلاچ (کلاژ) خودرو آشنا شوید" به طور کامل درباره این قطعه توضیحاتی را ارائه کرده است.

خرابی ECU

ECU  یا واحد کنترل موتور وظیفه تنظیم عملکرد موتور خودروی شما را بر عهده دارد. اگر این قطعه به نحوی کارکرد نادرست داشته باشد، ممکن است باعث شود خودروی شما در شتاب گیری با مشکل مواجه شود. یک ECU معیوب می تواند باعث بسیاری از مشکلات دیگر از جمله خرابی و افزایش مصرف سوخت شود.

گرفتگی اگزوز

دو جزء اصلی سیستم اگزوز خودرو شما مبدل کاتالیزور و صدا خفه کن شما هستند. اگر یکی از اینها مسدود یا به نحوی آسیب ببیند که خروج گازهای حاصل از احتراق با مشکل مواجه گردد، می تواند جریان خروجی اگزوز را محدود کرده و منجر به کاهش قدرت و شتاب موتور شود.

این امر به ویژه در مورد خودروهای توربوشارژر که به جریان اگزوز مناسب نیاز دارند تا مطابق با هدف کار کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.


کلید واژه ها: موتور سوخت موتور سوخت فیلتر سوخت مشکلات شتاب شتاب ضعیف خودرو