رمزگشایی از روشن شدن چراغ اخطار باتری در محصولات جدید رنو!

روشن شدن هرگونه علائم هشداردهنده بر روی صفحه نمایشگرهای خودرو همواره موجب نگرانی راننده می‌شود.
رمزگشایی از روشن شدن چراغ اخطار باتری در محصولات جدید رنو!
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۵ رنوکار ماموت

نویسنده: علیرضا کرامتیان، مدیر مرکز فنی(آموزش و پشتیبانی فنی، گارانتی) و شبکه نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت رنو ایران

روشن شدن هرگونه علائم هشداردهنده بر روی صفحه نمایشگرهای خودرو همواره موجب نگرانی راننده می‌شود، این نگرانی در صورتی‌ عمیق‌تر می‌شود که رنگ این علائم هشدار، قرمز باشد. یکی از این علائم هشدار، چراغ اخطار باتری خودرو است.

رمزگشایی راز روشن شدن چراغ باتری در رنوهای جدید!

هر بار که خودرو روشن می‌شود، چراغ هشدار باتری برای مدت کوتاهی روشن می‌ماند و پس از چند ثانیه خاموش می‌شود. در صورت وجود ایراد در سیستم شارژ، چراغ هشدار باتری روشن خواهد ماند. هر کدام از موارد زیر می‌تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ اخطار باتری خودرو باشد:

خرابی آلترناتور (دینام):

چنانچه آلترناتور یا دینام به هر دلیلی با مشکل مواجه شده و نتواند عمل شارژ را انجام دهد، چراغ اخطار باتری روشن خواهد شد، قطعی در مدارات داخلی آلترناتور، سوختن سیم‌پیچ داخل آلترناتور، از بین‌ رفتن زغال، خرابی آفتامات و گریپاژ کردن بلبرینگ از ایرادات آلترناتور (دینام) هستند.

رمزگشایی راز روشن شدن چراغ باتری در رنوهای جدید!

بررسی عملکرد آلترناتور به‌وسیله ولت‌متر انجام می‌گیرد. ولتاژ خروجی یک آلترناتور سالم، در وضعیت دور آرام باید بین ۱۳.۸ تا ۱۴.۸ ولت باشد. چنانچه مقدار ولتاژ تولید شده کمتر و یا بیشتر از مقدار مذکور باشد، روشن شدن چراغ باتری را به دنبال دارد که نشان دهنده خرابی احتمالی یکی از اجزاء داخلی آلترناتور است.

قطعی مدارات برقی بین آلترناتور (دینام) و باتری:

قطعی در اتصالات مابین آلترناتور و باتری و یا خرابی کانکتورهای مربوطه می‌تواند دلیل دیگری برای روشن شدن چراغ اخطار باتری باشد.

بیشتر بخوانید:

دینام در خودروی شما چه وظیفه ای دارد؟

تسمه تایم و دینام خودرو چه زمانی باید تعویض شوند؟

چگونه از باتری خودروی خود نگهداری کنیم؟

پاره شدن تسمه آلترناتور (دینام):

چنانچه تسمه آلترناتور به هر دلیلی پاره شود و یا بلبرینگ تسمه سفت‌کن و یا هرزگرد خراب شود به‌ طوریکه گشتاور به آلترناتور منتقل نشود، چراغ اخطار باتری روشن خواهد شد. اگر خودرو مجهز به فرمان کمکی هیدرولیکی باشد، فرمان نیز به‌ شدت سفت خواهد شد زیرا گشتاور به پمپ هیدرولیک فرمان کمکی نیز منتقل نخواهد شد و این پمپ عمل‌ نکرده و فرمان به‌ شدت سفت خواهد شد.

ضعیف شدن باتری:

باتری خودرو همواره دارای عمر مفید است و پس از مدتی ضعیف شده و دیگر نمی‌تواند انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کند. اولین نشانه‌های خرابی باتری این است که استارت‌زدن خودرو به‌سختی انجام می‌شود.

سولفاته شدن سرباتری:

سولفاته شدن سرباتری‌ها، یکی دیگر از علت‌های بروز اختلال در سیستم شارژ خودرو بوده و ممکن است موجب روشن شدن چراغ اخطار باتری گردد.

محکم نبودن اتصالات سرباتری:

اگر اتصالات سرباتری به هر دلیلی محکم نبوده و پیوستگی مدارات سیستم شارژ به‌درستی انجام نگیرد، ممکن است چراغ اخطار باتری بر روی صفحه نمایشگرها روشن شود.

استفاده از لوازم جانبی پرقدرت در خودرو:

استفاده بیش از حد سیستم‌های صوتی پرقدرت مانند نصب یک ساب ووفر بزرگ و پرمصرف بر روی خودرو، می‌تواند به مصرف زیاد برق منجر شده و چراغ اخطار باتری روشن شود. چنین شرایطی ممکن است به دلیل خرید سیستم صوتی که از تقویت‌کننده استفاده می‌کند و انرژی بیشتری نسبت به آلترناتور مصرف می‌کند رخ دهد.

سنسور جریان (current sensor) چیست؟

سنسور جریان الکتریکی، قطعه‌ای است که در محصولات جدید شرکت رنو، مانند خودرو کپچر و تالیسمان مورد استفاده قرار گرفته است، این سنسور بر روی قطب منفی باتری نصب می‌گردد.

کامپیوتر مدیریت برق خودرو (که در خودروهای رنو بنام UPC شناخته می‌شود) از اطلاعات این سنسور جهت زیر بار بردن یا خارج‌کردن آلترناتور از مدار استفاده می‌کند.

این سنسور میزان جریان ورودی و خروجی باتری را اندازه‌گیری می‌کند. اجزاء این قطعه در تصویر زیر قابل مشاهده است:

مداری از این سنسور که میزان جریان ورودی و خروجی باتری را اندازه‌گیری می‌کند، مجهز به یک فیوز است. محل قرارگیری این فیوز در جعبه‌ فیوز کابین سرنشین می باشد. خرابی این سنسور و یا سوختن فیوز آن، موجب روشن شدن چراغ اخطار باتری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وظیفه سنسور اکسیژن در خودرو چیست؟

پلوس چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟

کوئل چیست؟

هنگام مشاهده چراغ اخطار باتری بر روی صفحه نمایشگرها چه کاری باید انجام دهیم؟

روشن شدن چراغ اخطار باتری به معنی این است که عمل شارژ باتری، به هر دلیلی توسط آلترناتور انجام نمی‌گیرد. دلیل این عدم شارژ هرچه باشد بدین معنی است که اگر مقداری انرژی الکتریکی در باتری باقی‌ مانده باشد، در زمان کوتاهی به‌ وسیله قطعات مختلف خودرو و همچنین موتور خودرو مصرف شده و باتری کاملاً تخلیه خواهد شد و چنانچه راننده موتور را خاموش کند، دیگر روشن نخواهد شد، همچنین عدم شارژ شدن باتری ممکن است موجب آسیب دیدن قطعات دیگر خودرو خصوصاً قطعات الکتریکی از جمله یونیت موتور شود، بنابراین در صورت مشاهده چراغ اخطار باتری لازم است تا خودرو در اسرع وقت متوقف شود و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز منتقل گردد و یا با امداد خودرو تماس حاصل شود تا ایشان جهت رفع مشکل به محل توقف خودرو مراجعه نمایند.

Deciphering the secret of turning on the battery warning light in Renault new products

Writer: Alireza Keramatian/ Renault IRAN Technical Hub and Network Manager


کلید واژه ها: باتری چراغ اخطار باتری باتری خودرو آلترناتور