سیستم ضد آلایندگی در رنو کولیوس چیست؟

این روزها در هر برند معتبر خودرویی که به موضوع آلاینده ها در خودروهایش اهمیت می دهد ممکن است چراغ هشدار سیستم ضد آلایندگی یا check anti-pollution system مشاهده گردد، در واقع هر زمان این هشدار پدیدار شود به معنی نقص فنی یا خرابی در سیستم کنترل موتور بوده و خودرو در حال انتشار آلایندگی بیش از حد مجاز تعریف شده است.
سیستم ضد آلایندگی در رنو کولیوس چیست؟
۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۶ رنوکار

نویسنده: مهندس داوود آخرتی، کارشناس فنی تعمیرگاه مرکزی نگین خودرو

با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست و تلاش های گسترده برای حفظ آن بسیاری از شرکت های خودروسازی دنیا از جمله رنو فعالیت هایی را در این زمینه انجام داده اند.

این روزها در هر برند معتبر خودرویی که به موضوع آلاینده ها در خودروهایش اهمیت می دهد ممکن است چراغ هشدار سیستم ضد آلایندگی یا check anti-pollution system مشاهده گردد، در واقع هر زمان این هشدار پدیدار شود به معنی نقص فنی یا خرابی در سیستم کنترل موتور بوده و خودرو در حال انتشار آلایندگی بیش از حد مجاز تعریف شده است.

این چراغ هشدار را می توانید در اکثر خودروهای اروپایی همچون پژو، رنو، آلفارومئو و… ببینید. آنچه که مسلم است وجود یک نقص فنی که خودرو دچار آن شده و راننده را سرگردان و پریشان از این اتفاق می کند.

گاهی اوقات روشن شدن این چراغ هشدار می تواند بسته به نوع ایراد موجب اختلال در کارکرد موتور و یا سیستم انتقال قدرت شود و شاید هم نشود و فقط هشداری برای راننده جهت مراجعه سریعتر به تعمیرگاه است. رنو نیز از چنین چراغ هشداری برای نشان دادن ایراد در خودرو استفاده کرده است و روشن شدن آن در هر یک از خودروهایش دلایل متفاوتی همچون خرابی سنسورهای مربوط به مدیریت موتور، کثیفی فیلتر هوا، خرابی کاتالیست کانورتر، باتری و… می تواند باشد. در رنو کولیوس نیز هر یک از موارد فوق می تواند بیانگر آلایندگی بیشتر خودرو باشد.

گاهی اوقات مسبب این موضوع ایرادی الکترونیکی در موتور یا گیربکس بعلت بالا رفتن دمای روغن گیربکس، عدم تعویض به موقع روغن گیربکس، بنزین نامرغوب، فشار بیش از حد به خودرو در هنگام شتاب گیری، دریچه گاز و… باشد.

گاها مشاهده شده در زمان روشن شدن این چراغ، گیربکس خودرو وارد دنده اضطراری می شود و به سختی حرکت می کند، در واقع در گیربکس های اتوماتیک، دنده اضطراری که همان دنده سه خودرو است، طوری طراحی شده که در زمان بروز مشکل بدون نیاز به جعبه تقسیم هیدرولیکی و یا یونیت کنترل گیربکس (TCU) به صورت کاملا مکانیکی عمل کند تا سرنشین بتواند در این حالت خود را به نزدیکترین تعمیرگاه برساند و این در مورد اکثر خودروهای با گیربکس اتوماتیک صدق می کند.

در بسیاری از مواقع نیز روشن شدن چراغ هشدار بدون هیچگونه اختلالی در عملکرد خودرو بوده است، در هر صورت این موضوع نمی تواند باعث شود کسی در کنار خیابان بماند.

با روشن شدن چراغ ضد آلایندگی رنو کولئوس چه باید کرد؟

در زمان روشن شدن چراغ هشدار کنترل آلایندگی، اگر عملکرد خودرو مختل شد و دچار افت توان در حرکت شد کافیست خودرو را خاموش کرده، بدون پیاده شدن از خودرو، درب ها را با ریموت قفل کرده و چند دقیقه در همان حالت بدون استفاده از هیچکدام از مصرف کننده های الکترونیکی بمانید و بعد خودرو را روشن کرده و حرکت نمایید. این عمل باعث می شود برق مدارات خودرو به کلی تخلیه شود و کد خطای ثبت شده در شبکه خودرو از حالت فعال به حالت موقت درآید، در این حالت اگرچه ممکن است چراغ هشدار همچنان روشن باشد اما دیگر خودرو این خطا را فراموش کرده است و می توانید راهتان را ادامه بدهید تا به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز برسید.

ناگفته نماند که در اکثر مواقع در هنگام بروز این ایراد خودرو بدون هیچ مشکلی به حرکت خود ادامه می دهد و پروسه فوق در صورت احتمال چنین پیشامدی در صورتی که به متخصص، امداد سیار و یا حمل کننده خودرو دسترسی نباشد پیشنهاد می شود، توجه داشته باشید که هیچگونه دستکاری در خودرو پیشنهاد نمی گردد و مسئولیت دستکاری غیراستاندارد هر خودرویی بر عهده آن شخص است.

تصویر زیر به وضوح نشان می دهد که در هنگام بروز این اتفاق چه اتفاقاتی در خودرو می افتد:

سیستم ضد آلایندگی رنو کولئوس

تصویر فوق که توسط دستگاه مخصوص عیب یاب رنو گرفته شده نمودار گرافیکی پارامترهای متفاوت خودرو را در زمان وقوع عیب نشان می دهد.

همانطور که ملاحظه می کنید در هنگام بروز خطا سرعت توربین و سرعت موتور خودرو در پایین تر میزان خود هستند که این نشان می دهد زمانی که این مورد پیش آمده خودرو در حال حرکت با سرعت پایینی بوده است و از پارامتر سرعت خودرو می توان دید که سرعت خودرو بطور متوسط حدود 15 کیلومتر بر ساعت است.

فشار روغن در مدار نیز در آن لحظه افت کرده و دمای روغن در حد معمول است. با توجه به ادامه گراف و افزایش میزان متغیر ها در تمامی موارد به وضوح مشخص است که این خودرو حتی بعد از بروز عیب به راحتی و بدون هیچ مشکلی به مسیر خود ادامه داده است.

در هنگام بروز هر نوع خطا و ایراد در سیستم خودرو پارامترهای بسیاری مورد بازبینی و آزمایش قرار می گیرند که موارد فوق فقط بخشی از آن است.

به هر حال فرآیند رفع این ایراد با توجه به نوع کد خطای ثبت شده در سیستم خودرو متفاوت است و می تواند با برنامه ریزی، تعویض روغن گیربکس، تعویض شیر الکترونیکی، تعمیر و یا تعویض بلوک هیدرولیکی مرتفع گردد. مشخصا اطلاعات دستگاه عیب یاب کمک بسیاری به نحوه رفع عیب خواهد کرد و به راحتی می توان به اطلاعات ثبت شده در حافظه خودرو دسترسی داشت و آن را مورد بررسی قرار داد.


کلید واژه ها: محصولات رنو رنو کولئوس رنو کولیوس Renault Koleos سیستم ضد آلایندگی