با تکنولوژی HSA آشنا شوید

دستیار حرکت در سربالایی وسیله نقلیه را از زمان که پا از روی پدال ترمز برداشته می شود تقریباً ۲ ثانیه ثابت نگه می دارد و سپس ترمزها به تدریج رها می شوند و وسیله نقلیه مطابق شیب حرکت می کند.
با تکنولوژی HSA آشنا شوید
۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۹ تکنولوژی

تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و اثرات این پیشرفت کاملا در زندگی روزمره ما ملموس شده است. فناوری های نوین به تمام وجوه زندگی بشر امروز راه پیدا کرده و توانسته است مشکلات زیادی را حل کند. صنعت خودروسازی را باید یکی از مظاهر این پیشرفت های فناوری محور دانست که با به کارگیری دانش در خدمت بشریت توانسته دستاورد های زیادی را کسب کند.

نمودار تجاری سازی سیستم های پیشرفته همیار رانندگان (ADAS) اخیراً شاهد رشد نمایی است، شاهکاری که در درجه اول به مقررات سختگیرانه مربوط به امنیت مسافر و عابر پیاده نسبت داده می شود. آگاهی بیشتر با توجه به اهمیت سیستم های ایمنی در وسایل نقلیه و افزایش متعاقب آن نگرانی های مربوط به ایمنی جاده باعث ایجاد تغییرات بیشماری در فروش سیستم های کنترل راننده در زمان های اخیر شده است.

با تکنولوژی HSA آشنا شوید

افزایش روزافزون این سیستم ها و سایر راه حل های ایمنی مشابه آنها، باعث شده است که پیشرفت مداوم در زمینه فن آوری های اتومبیل نیز به وجود بیاید.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ، سالانه بیش از 1.35 میلیون نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. حوادث رانندگی نیز برای بسیاری از کشورها تقریباً 3٪ از تولید ناخالص داخلی مربوطه را به همراه دارد. برای کاهش این تأثیر ، برنامه 2030 توسعه پایدار هدف بلندپروازانه ای برای کاهش تعداد جهانی مصدومان و تصادفات جاده ای تا سال 2020 ایجاد کرده است.

سیستم های پیشرفته زیادی در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرند تا رانندگی را بیش از پیش آسان و لذت بخش کنند و در عین حال ایمنی راننده و سرنشینان را افزایش دهند. این سیستم ها با به کارگیری تجهیزات سخت افزاری، سنسورها و ... اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده و با پردازش این اطلاعات تصمیمات مورد نیاز را از طریق ECU خودرو اجرایی می کنند.

با تکنولوژی HSA آشنا شوید

پیش از این درباره نحوه عملکرد برخی از این سیستم ها نظیر کروز کنترل، سیستم شناسایی نقاط کور راننده، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک و ... صحبت کردیم و با نحوه کار آنها آشنا شدیم.

حال می خواهیم با یکی دیگر از سیستم های پیشرفته همیار راننده یا همان ADAS آشنا شویم که به طور حتم کاربری بسیار زیادی در هنگام رانندگی به خصوص در سربالایی ها دارد.

احتمالا اکثر کسانی که تجربه رانندگی در سربالایی را دارند می توانند تایید کنند که یکی از کارهای حساس شروع مجدد حرکت در زمان رانندگی در این نوع جاده هاست. زمانی که خودرو در سربالایی قرار دارد به دلیل نیروی های فیزیکی وارد به آن، وسیله نقلیه تمایل دارد که به سمت عقب حرکت کند؛ حال تجسم کنید که در یک ترافیک جاده ای قرار گرفته اید و خودروهای دیگری هم در پشت سر شما قرار دارند. هر بار توقف و شروع به حرکت مجدد، نیازمند دقت زیاد و هماهنگی در استفاده از پدال گاز، ترمز و کلاچ است.

با تکنولوژی HSA آشنا شوید

شرکت های خودروسازی برای حل این مشکل دست به کار شدند و فناوری به نام "دستیار حرکت در سربالایی (به انگلیسی Hill Start Assist)" را درون برخی خودرو ها تعبیه کردند. این ویژگی همانطور که از نام آن پیداست در زمان شروع به حرکت خودرو در سربالایی به کمک راننده آمده و از حرکت ناخواسته خودرو به سمت عقب جلوگیری می کند.

البته نسخه های اولیه این فناوری در سال 1936 معرفی شد اما استفاده از آن به شیوه فعلی از سال 2005 به بعد و توسط شرکت فولکس واگن مجددا فراگیر شد. نسخه مدرن این تکنولوژی ابتدا در اتومبیل های دنده اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک قرار گرفت اما امروزه اتومبیل های دنده دستی نیز با استفاده از سیستم پایداری الکترونیک (ESP) از این تکنولوژی برخوردار هستند.

فناوری حرکت در سربالایی با استفاده از دو سنسور به صورت همزمان با سیستم ترمز روی وسیله نقلیه کار می کند. سنسور اول شیب رو به جلو وسیله نقلیه را اندازه گیری می کند، در حالی که سنسور دوم یک مکانیسم جدا کننده است. NoRoL در دهه 1930 و 1950 از یاتاقان به عنوان شیر چک در خط ترمز هیدرولیکی استفاده می کرد. وقتی ماشین در سربالایی قرار داشت ، ساچمه به عقب چرخید و خط ترمز را مسدود می کرد و وقتی ماشین در سطح تراز بود یا رو به پایین حرکت می کرد، توپ دور می شد و خط را آزاد می کرد. اتصال کلاچ با آزاد شدن کلاچ ، ساچمه را کمی از هم جدا کرده و ماشین را قادر می ساخت تا شروع به حرکت کند.

دستیار حرکت در سربالایی وسیله نقلیه را از زمانی که پا از روی پدال ترمز برداشته می شود تقریباً 2 ثانیه ثابت نگه می دارد و سپس ترمزها به تدریج رها می شوند و وسیله نقلیه مطابق شیب حرکت می کند.

با استفاده از این فناوری رانندگی در دامنه های شیب دار بی دردسر می شود و به رانندگان امکان می دهد بدون حرکت ناخواسته خودرو به سمت عقب، شروع به حرکت رو به جلو کنند. این ویژگی به رانندگان تازه کار کمک می کند تا در هنگام رانندگی در سربالایی بیشتر از رانندگی لذت ببرند.

عملکرد سیستم دستیار حرکت در سربالایی (HSA) در خودروهای رنو

این سیستم تنها زمانی عمل می کند که دسته دنده در موقعیتی به جز خلاص (N) و پارک (P) در خودروهایی گیربکس اتوماتیک قرار داشته باشد و هنگامی که خودرو کاملاً متوقف است پدال ترمز را فشار دهید. همانطور که گفته شد این سیستم، خودرو را برای حدود 2 ثانیه متوقف نگه می دارد. سپس ترمز خودرو به تدریج آزاد می شود و خودرو با توجه به شیب جاده شروع به حرکت می کند.

باید توجه داشته باشید که سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی نمی تواند کاملاً از حرکت خودرو در هر شرایطی از جمله سطوح شیبدار به سمت عقب جلوگیری کند. در چنین مواردی، راننده می تواند با فشار دادن پدال ترمز از حرکت عقب خودرو جلوگیری کند.

عملکرد سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی (HSA) نباید برای توقف های طولانی مورد استفاده قرار بگیرد بلکه در چنین شرایطی باید از ترمزدستی یا حالت پارک استفاده کنید.

همچنین این سیستم برای توقف دائمی خودرو طراحی نشده است، در صورت نیاز برای توقف خودرو از پدال ترمز استفاده کنید. ضمنا راننده همواره باید در سراشیبی ها و سطوح لغزنده هوشیار باشد تا احتمال بروز صدمات جدی را به حداقل برساند.

این سیستم در شرایط خاص سطح جاده نیز نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. این موارد شامل شرایط رانندگی برفی و یخی است که ممکن است ماشین هنگام ترمز، دچار لغزش شود.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: محصولات رنو رنو کولئوس دستیار حرکت در سربالایی HSA Hill Start Assist