چرا لنت های ترمز به صورت ناموزون مستهلک می شوند؟

موقعیت هایی وجود دارد که لنت های ترمز ممکن است از هر طرف به طور ناهموار مصرف شود. بسیاری از دارندگان خودرو در این باره سردرگم می شوند و مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد.
چرا لنت های ترمز به صورت ناموزون مستهلک می شوند؟
۱۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۷ رنوکار

هر سیستم ترمز دیسکی برای ایجاد اصطکاک لازم که برای متوقف کردن خودرو لازم است به لنت های ترمز متکی است. لنت های ترمز در داخل کالیپرهای ترمز خودرو قرار دارند.

هر وقت برای پایین آمدن سرعت وسیله نقلیه روی پدال ترمز فشار می آورید، لنت های ترمز بر روی دیسک ترمز فشار آورده و اصطکاک ایجاد می کنند. روی پیشانی لنت ترمز از مواد با قابلیت اصطکاک بالا استفاده شده است تا در طول زمان برای ترمزگیری مورد بهره برداری قرار گیرد. در اکثر اوقات، لنت های ترمز دو طرف بدون توجه به اینکه از چه نوع لنت ترمزی استفاده می کنید ، به طور مساوی در هر دو طرف وسیله بر اثر استفاده روزمره دچار سایش می شوند.

با این حال مواردی نیز وجود دارد که لنت های ترمز از هر طرف به طور ناهموار مصرف می شود. بسیاری از دارندگان خودرو منشا بروز چنین مشکلی را نمی دانند.

هرگاه چنین اتفاقی در خودروی شما رخ می دهد شما مجبور خواهید بود که تمام لنت های ترمز را تعویض کنید. این اتفاق می تواند یک هزینه غیر ضروری باشد زیرا شما مجبور شده اید که لنتی را که هنوز به طور کامل استفاده نشده است را نیز تعویض کنید. با این حال  شما باید این کار را انجام دهید زیرا وسیله نقلیه شما باید دارای لنت های ترمزی باشد که به یک اندازه فرسوده هستند. در غیر این صورت ، این عدم توازن می تواند پویایی سیستم ترمز شما را به خطر اندازد و احتمالاً ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد ترمز شود.

در زیر چندین مورد از مهمترین دلایل عدم سایش موزون لنت های ترمز در خودرو را با هم مرور می کنیم.

تفاوت ضخامت دیسک ترمز

تغییر ضخامت دیسک، یک اصطلاح مکانیکی است که اشاره به این مطلب دارد که میزان ضخامت دیسک های چرخ خودرو با هم فرق دارند. هرگاه در میزان ضخامت دیسک های چرخ تغییری ایجاد شود ، باعث می شود لنت ترمز سریعتر فرسوده شود و میزان فرسودگی نیز متفاوت باشد.

لنت های ترمز با قسمت های صاف دیسک ترمز در ارتباط هستند. در صورتی  سطح صفحه دیسک ترمز ناهموار باشد،  فرسودگی لنت های ترمز نیز بصورت غیر یکنواخت اتفاق خواهد افتاد.

چسبندگی پیستون های کالیپر

اگر اندکی آلودگی یا زنگ زدگی روی یک یا هر دو پیستون های خودرو وجود داشته باشد، می تواند باعث چسبنده کالیپر ترمز شود. این بدان معنی است که پیستون به درستی نمی لغزد و باعث می شود تا لنت ترمز با دیسک مربوط به خود تماس مداوم داشته باشد و نهایتا باعث می شود از مواد لنت ترمز خیلی سریعتر از سایر موارد استفاده شود.

عدم توازن محوری

گاهی اوقات ممکن است مکانیک لنت های ترمز جدید را در هنگام نصب بر روی خودرو، به طور صحیح و مساوی تراز نکند؛ این اتفاق ممکن است به دلیل یک براکت خم شده در قسمت پشت لنت ترمز رخ دهد. هر زمان لنت های ترمز به درستی در جای خود قرار نگیرند، باعث می شود که آنها در طول دوره فعالیت خود به طور ناموزون دچار سایش شوند.

باید توجه داشته باشید که این مشکل در طی چند روز از نصب لنت های ترمز جدید که به صورت اشتباه جا زده شده اند، رخ می دهد. وقتی استفاده از این لنت های جدید را آغاز کنید تعجب می کنید که چرا لنت های جدید عملکرد مناسبی ندارند.

 این امر ناشی از عدم هماهنگی نصب بین لنت های ترمز است که موجب می شود تا لنت ها به طور ناهماهنگ سائیده شوند.

دیسک های کثیف

دیسک های کثیف مطمئناً یکی از دلایل پوسیدگی و خرابی ناهموار لنت های ترمز شما هستند. حتما لازم نیست که این دیسک ها قدیمی هم باشند. بعضی اوقات وقتی دیسک های جدید در وسیله نقلیه نصب می شوند ، ممکن است از هر کجا خاک یا چربی بر روی آنها انباشته شود که می تواند عملکرد دیسک ترمز را دچار نقصان کنند.

 اگر دیسک ها در هنگام تعویض کثیف شوند، باید آنها را با به درستی و با ستفاده از مواد مخصوص تمیز کرد و اطمینان حاصل نمود که این کثیفی ها از روی آنها از بین رفته اند.

تاب برداشتن دیسک ها

دیسکی که تاب برداشته به این معنی است که سطح آن کاملاً صاف و یکنواخت نیست یعنی کمی تغییر شکل داده یا موج دار شده است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که خودرو در یک مسیر سرپائینی در حال حرکت باشد و راننده برای کاهش و کنترل سرعت خودرو از ترمز استفاده کرده باشد، اگر در این حالت که دیسک چرخ بسیار داغ است، خودرو از جائی عبور کند که بطور مثال گودال آبی وجود داشته باشد و حجم زیادی از آب به دیسک پاشیده شود، دیسک بطور ناگهانی تغییر دما داده و تاب بر میدارد، هنگامی که بر روی خودرو شما دیسکی تاب برداشته نصب است، بعضی قسمت های لنت ترمز فقط با نقاط برآمده دیسک ارتباط بیشتری برقرار می کنند و علاوه بر اینکه در هنگام ترمز گرفتن، پدال ترمز در زیر پا دچار لرزش می شود، سطح لنت ترمز نیز بطور غیر یکسان سائیده می شود.

به همین دلیل است که می بایست در هنگام عبور از محل هائیگه گودال آب در آنها وجود دارد، خیلی احتیاط نمود و هرگز نباید آب را به صورت ناگهانی روی چرخ های خودرو پاشید.

استفاده از انواع مختلف لنت ترمز

مهم است که از یک نوع لنت در سیستم ترمز خود استفاده کنید. از برندها یا جنس های مختلف لنت ترمز استفاده نکنید زیرا احتمالاً  آنها با سرعت های مختلف فرسوده می شوند و طول عمر کاملاً متفاوتی دارند.

اگر از همان لنت های ترمز همیشگی با همان مدل و ضخامت استفاده کنید، شانس بیشتری برای سایش یکنواخت آنها خواهید داشت.

استفاده از لنت های تقلبی ترمز

قطعات مصرفی مورد استفاده در محصولات گروه خودروسازی رنو دارای استانداردهای خاصی است که باید از سوی شرکت سازنده رعایت شود. در صورت عدم استفاده از لنت های استاندارد رنو ممکن است خودروی شما آسیب دیده و حتی خطرات جانی و مالی در کمین راننده و سرنشینان خودرو باشد.

لنت ترمز اصلی رنو

با توجه به نقش حیاتی و مهم لنت ترمز در عملکرد و ایمنی خودرو در صورتی که به یکی از علائم ذکر شده در بالا برخورد کردید در اسرع وقت به یکی از نمایندگی های رسمی رنو در سراسر کشور مراجعه کنید. اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید بهتر است که قطعه استاندارد و مورد تایید شرکت رنو را خریداری کنید تا ضمن بهره مندی از کیفیت مورد تایید رنو از وارد آمدن خسارت های احتمالی بیشتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کنید. فراموش نکنید که استفاده از قطعات غیراستاندارد شاید به صورت مقطعی هزینه های شما را کاهش دهد اما در درازمدت می تواند خسارات به مراتب بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

به جز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.


کلید واژه ها: لنت ترمز محصولات رنو قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو قطعه یدکی رنو شناسایی قطعات یدکی اصلی