فناوری جدید رنو؛ آپدیت خودرو از راه دور

فناوری FOTA در بسیاری از خودروهای رنو مانند توئینگو، کلیو، زویی، کپچر و مگان از طریق سیستم چندرسانه‌ای رنو یا همان ایزی-لینک در دسترس است و بهبود سیستم عامل موجود و نصب بسته های آپدیت را آسان‌تر می‌کند.
فناوری جدید رنو؛ آپدیت خودرو از راه دور
۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۹ تکنولوژی

خودروها به طور فزاینده ای پیچیده، تعاملی و متصل می شوند و اکنون می توانند از راه دور به روز رسانی دریافت کنند. فناوری انقلابی که از آرزوی رنو برای تبدیل شدن به فناوری خاص در چشم انداز خودرو حمایت می کند. اکنون، تنها چیزی که شما نیاز دارید یک لمس ساده روی صفحه لمسی چند رسانه ای خودرو است و کار تمام است! این جادو نیست، فقط چهار حرف ساده است: FOTA.

ادوارد، مدیر پروژه FOTA و متخصص FOTA، زیر و بم فناوری را که در گوشی‌های هوشمند آغاز شد و اکنون به یک ویژگی ضروری در خودرو تبدیل شده است، را برای ما شرح می دهد.

همانطور که اتومبیل ها با سرعت بیشتری به هم متصل می شوند، با هر نسل جدید، چابک تر و شهودی تر می شوند. سیستم عاملی که صفحه نمایش مالتی مدیا و پنل ابزار خودر را اجرا می کند مانند گوشی های هوشمند برای دریافت به روز رسانی های منظم مجهز است.

این آپدیت ها شامل بسته ها و بهبودهایی برای سیستم سرگرمی داخل خودرو و حتی گاهی اوقات ویژگی های کاملاً جدید است. کارخانه نرم افزار، نهادی در گروه رنو که در زمینه مهندسی نرم افزار تخصص دارد، به طور جدی این موضوع را بررسی کرده است. در ابتدای سال 2020، پروژه FOTA رنو (Firmware-Over-The-Air) را اجرا کرد که به موجب آن خودروهای گروه رنو می توانند آپدیت های از راه دور را دریافت کنند.

اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا

داچیا که یکی از شرکای تجاری رنو فرانسه و زیرمجموعه این گروه خودروسازی است از اولین کراس اوور کوچک تمام برقی خود به نام اسپرینگ (Spring) رونمایی کرد.

1604132068-2021-dacia-spring-electric-1.jpgبیشتر بخوانید...

ترمز ضد قفل (ABS) چیست و چگونه کار می کند؟

ABS نامیده می شود یکی از مهمترین پیشرفتها در زمینه ایمنی خودروهای مدرن بوده است.

1606119511-8218220b483286e4-800x800ar.jpg بیشتر بخوانید...

چرا مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد؟

میزان مصرف سوخت خودرو همواره یکی از مهمترین فاکتورهای مشتریان در زمان خرید خودروی جدید است.

1577972512-ireland-1.jpg بیشتر بخوانید...

آرامش بیشتر با FOTA

فناوری FOTA در بسیاری از خودروهای رنو مانند توئینگو، کلیو، زویی، کپچر و مگان از طریق سیستم چندرسانه‌ای رنو یا همان ایزی-لینک در دسترس است و بهبود سیستم عامل موجود و نصب بسته های آپدیت را آسان‌تر می‌کند. این قابلبیت همچنین به حفظ ایمنی خودرو در بالاترین سطح ممکن کمک می کند. اما این همه ماجرا نیست! با انجام همه کارها از راه دور، صاحبان خودرو دیگر ملزم نیستند خودروی خود را به نمایندگی ببرند. این اتفاق باعث صرفه جویی در وقت همه می شود و به صاحبان خودرو آرامش بیشتری می دهد.

برای سازندگان خودرو نیز بدان معناست که وسایل نقلیه بیشتری نسبت به گذشته که خودروها باید توسط تکنسین دیده می‌شد، آپدیت ها را دریافت می‌کنند. به گفته ادوارد، "فناوری جدید به این معنی است که 85٪ تا 90٪ وسایل نقلیه، دارای نرم افزار به روز هستند، این در حالی است که در حالت حضوری در بهترین حالت 60٪ وسایل نقلیه این امکان را داشتند."

مزیت دیگرFOTA این است که این فناوری بسیار گسسته است. در واقع، در بیشتر موارد، کاملا نامرئی است! دلیل آن این است که FOTA به معنای واقعی کلمه از طریق شبکه تلفن "در هوا" است. به عبارت دقیق، خودروها به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را دانلود می‌کنند و آماده فعال‌سازی می‌شوند. ادوارد می گوید: «زمانی که راننده پیشرانه خودرو را خاموش می‌کند، پیامی روی صفحه خودرو نمایش داده می‌شود. او فقط باید بپذیرد و به روز رسانی را می توان در حالی که دیگر در وسیله نقلیه نیست انجام داد."

در اصل، راننده هیچ کاری به جز پذیرش به روز رسانی ندارد، که در برخی موارد، خودرو را برای چند دقیقه بی حرکت می کند.

دلیل خروج آب از اگزوز خودرو چیست؟

از آنجایی که این گازها باید از خودرو خارج شوند سیستمی طراحی شده است که ظاهراً ساده بنطر می رسد ولی کار بسیار مهمی انجام می دهد.

1598943892-2018-renault-megane-rs-and-vw-golf-r-compared-for-sound-and-performance-2.jpgبیشتر بخوانید...

رنو کیگر (Kiger) محصولی جدید برای بازار هند

این شرکت خودروساز اروپایی اخیرا از یک خودروی مفهومی کراس اوور به نام رنو کیگر (Renault Kiger) رونمایی کرده است.

1607259775-renault-kiger-show-car-india-1-850.jpg بیشتر بخوانید...

تسمه تایم و دینام خودرو چه زمانی باید تعویض شوند؟

این تسمه ها را به طور منظم و طبق برنامه زمان بندی که توسط سازنده خودرو توصیه شده است، تعویض کنید.

1576308209-timing-belt-850-415.jpg بیشتر بخوانید...

ایمنی

ادوارد اعتقاد دارد که «یکی از جنبه های اصلی آپدیت از راه دور ایمنی است. این یک کانال ارتباطی است که باید برای جلوگیری از هک کردن داده ها یا حتی در برابر تصرف خودرو محافظت شود." فناوری FOTA برای به روز رسانی سیستم عامل در خودروهای رنو اهمیت زیادی به حفظ حریم خصوصی مالک خودرو می دهد. این فناوری به طور کامل با مقررات حفاظت از داده های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) مطابقت دارد. این بدان معنی است که، هر اتفاقی بیفتد، داده های جمع آوری شده توسط خودرو همیشه ناشناس نگه داشته می شود. رانندگان نیز هرگز نیازی به ارائه احراز هویت ندارند.

فناوری FOTA  چگونه کار می کند؟

به روز رسانی های FOTA طیف وسیعی از کاربردها را در وسایل نقلیه پوشش می دهد. به عنوان مثال، از نظر مالتی مدیا، آنها می توانند محتوای جدید و برنامه های اضافی را ارائه دهند یا حتی رابط مسیریابی را با کاربرپسندتر کردن آن بهبود بخشند. در مورد ایمنی خودرو، آنها می توانند به بهینه سازی ADAS و سایر ویژگی های مرتبط با رانندگی مانند مدیریت فرمان و ترمز کمک کنند.

گاهی اوقات به روز رسانی ها نیز به بهبود سیستم عامل با ویژگی های جدید کمک می کنند. این مورد در مورد وضعیت شارژ از راه دور و سرویس زمانبندی است که در حال حاضر در چندین خودرو رنو در دسترس است.

رابط مورد استفاده برای دسترسی به این سرویس، که به مکان یابی پایانه های شارژ موجود در مجاورت خودرو کمک می کند، با اعلان های اختیاری در ابتدا و انتهای چرخه شارژ بهبود یافته است. به طور مشابه، فناوری FOTA همچنین می‌تواند برای ویژگی‌هایی مانند جستجوی خودکار پایانه‌های شارژ  خودروهای برقی در سفرهای طولانی، سفارشی‌سازی حالت MULTI-SENSE، تنظیم حالت‌های نور خودرو، تنظیمات میانبر تلفن، باز کردن قفل از راه دور فعال شده با گوشی هوشمند، و سایر قابلیت‌های جدید استفاده شود.

کمی بیش از یک سال از اولین عرضه آن بر روی خودروهای رنو می گذرد و فناوری FOTA با یک میلیون به روز رسانی در حال حاضر روی بیش از 700000 خودرو، یک موفقیت چشمگیر بوده است.

به سمت یک خودروی "فعال"؟

مقررات جدید اروپایی در سال 2024 به اجرا در خواهند آمد. آنها از تولیدکنندگان می خواهند که این آخرین فناوری را قابل اعتماد کنند. ادوارد می گوید: نقطه قوت رنو این است که ما از قبل برای مقررات جدید آماده شده ایم.

رنو مگان ای-تک تمام برقی جدید که در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شد، شاهد غلبه بر فناوری FOTA با قابلیت‌های اضافی جدید برای ارتقاهای درون‌برد خواهد بود. به عنوان مثال، سکانس خوشامدگویی با نورپردازی و جلوه های صوتی جدید، قابلیت تغییر در زمان مناسب را خواهد داشت. صفحه OpenR و سیستم چندرسانه‌ای OpenR Link نیز به‌روزرسانی‌های منظم را دریافت می‌کنند تا نحوه عملکردشان را بهینه کنند.

سیستم VVT چیست و چگونه کار می کند؟

بعضی شرکت های خودروساز از جمله شرکت رنو به آن سیستم Camshaft Dephaser می گویند.

1609160389-740-vvt-pictures-1.jpgبیشتر بخوانید...

آلپین به سوی تولید خودروهای برقی می رود؟

با شتاب گرفتن تولید خودروهای برقی به نظر می رسد که مدیران آلپین هم به فکر تولید چنین محصولی افتاده اند.

1609858098-untitled-1.jpg بیشتر بخوانید...

موبیلایز (Mobilize) برندی برای خدمات حمل و نقل و انرژی

این محصول روش های نوینی را برای حمل و نقل انسان ها و کالاها را چه با ماشین و چه بدون ماشین ارائه می دهد.

1611351189-2021-mobilize-ez-1-prototype850.jpg بیشتر بخوانید...

به‌روزرسانی‌ها همچنین اجزای سیستم را از  گوگل پوشش می‌دهند. به عنوان مثال دستیار گوگل به روز رسانی های FOTA از جمله افزودن زبان های جدید یا امکان اعمال فیلتر در نتایج جستجوی GPS را دریافت می کند. همچنین رانندگان هنگام جستجوی شارژ الکتریکی در مجاورت محل حضور خود می‌توانند از دستورات صوتی برای محدود کردن نتایج استفاده کنند تا فقط پایانه‌های شارژ سریع یا پایانه‌هایی را که روش‌های پرداخت خاصی را انتخاب می‌کنند نمایش دهند.

Megane E-TECH  برقی جدید در طول عمر خود، به‌روزرسانی‌هایی را نیز برای ویژگی‌های جدید دریافت می‌کند، چه برای سامانه های پیشرفته همیار راننده یا همان ADAS چه برای سیستم های دیگر. شاید روزی ، به روز رسانی FOTA حتی ممکن است به بهبود عمر باتری کمک کند. اگر مرحله نهایی توسعه فناوری FOTA ظهور خودروهای فعال باشد چه؟ خودروهای فعال یا پرواکتیو که همچنین به عنوان "خودروهای قابل ارتقا" شناخته می شود، می توانند ویژگی ها یا به روز رسانی های جدیدی را بر اساس ترجیحات رانندگان به آنها پیشنهاد دهند. این احتمال در حال حاضر در مهندسی رنو در حال بررسی است.


کلید واژه ها: fota فناوری fota فناوری رنو خودروهای رنو محصولات رنو کانسپت رنو