اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا

شرکت خودروسازی داچیا رومانی که یکی از شرکای تجاری رنو فرانسه و زیرمجموعه این گروه خودروسازی است از اولین کراس اوور کوچک تمام برقی خود به نام اسپرینگ (Spring) رونمایی کرد.
اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا
۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۰ اخبار رنو

شرکت خودروسازی داچیا رومانی که یکی از شرکای تجاری رنو فرانسه و زیرمجموعه این گروه خودروسازی است از اولین کراس اوور کوچک تمام برقی خود به نام اسپرینگ (Spring) رونمایی کرد.
شرکت داچیا در سال ۱۹۶۶ به کمک شرکت رنو تأسیس شد و در سال ۱۹۶۸ کارخانه اصلی آن بنیان گذاشته شد. این شرکت ابتدا طرح‌های پایه مدل رنو ۱۲ را خریداری کرد و همچنین تصمیم گرفت تا مدل رنو ۸ که بعدها به داچیا ۱۱۰۰ معروف شد را تحت لیسانس رنو تولید کند.

اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا

در تاریخ ۲ ژوئیه سال ۱۹۹۹ که رنو ۵۱ درصد از شرکت داچیا را به خود اختصاص داد و تاکنون که آن را به ۹۹٫۳٪ درصد رسانیده است، داچیا نقشی مهم و کلیدی را در استراتژی گروه رنو ایفا کرده‌است. مدل‌های اصلی این شرکت عادات مشتریانش را دستخوش تغییر کرده است.

داچیا در این سال ها به کمک گروه خودروسازی رنو خودروهای اقتصادی و خوبی را تولید کرده است که در این بین می توان به خانواده لوگان، ساندرو، ساندرو استپ وی و داستر اشاره کرد. اکنون داچیا تصمیم گرفته است که وارد بازار خودروهای برقی شود و برای شروع توانسته خودروی داچیا اسپرینگ برقی را تولید کند.

اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا

این خودرو برای اولین بار در مارس ۲۰۲۰ توسط داچیا به عنوان یک خودروی مفهومی معرفی و تنها چند ماه بعد مدل جدید تولیدی آن در رویداد Renault eWays توسط دنیس لو ووت، عضو کمیته اجرایی گروه رنو، به عنوان مقرون به صرفه ترین وسیله نقلیه برقی اروپا رونمایی شد. داچیا می گوید قیمت این خودرو "بی نظیر" خواهد بود.

نسخه مفهومی این اتومبیل کاملاً مشخص کرد که اولین خودروی برقی داچیا محصول کاملاً جدیدی نخواهد بود بلکه نسخه به روز شده ای از یک مدل موجود است یعنی City K-ZE است که روی پلتفرم رنو KWID و برای بازار کشور چین ساخته شده است. در نتیجه ، ما در مورد یک وسیله نقلیه کوچک با طول ۳،۷۳۴ میلی متر، ۱۷۷۰ میلی متر عرض (شامل آینه ها)، ۱،۵۱۶ میلی متر ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۴۲۳ میلیمتر صحبت می کنیم. این ابعاد داچیا اسپرینگ را بسیار بیشتر از ساندرو به توئینگو نزدیک می کند.

اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا

داچیا اسپرینگ هم مانند رنو سیتی K-ZE ، از یک باتری لیتیوم یونی ۲۶.۸ کیلووات ساعت نیرو می گیرد که برق یک موتور برقی با ۳۳ کیلووات معادل ۴۴ اسب بخار توان و ۱۲۵ نیوتن متر گشتاور را تأمین می کند. چنین موتوری می تواند حداکثر سرعت ۱۲۵ کیلومتر در ساعت را برای این خودرو به ارمغان بیاورداست. داچیا اسپرینگ برقی برد حرکتی ۲۲۵ کیلومتری را در چرخه ترکیبی WLTP و ۲۹۵ کیلومتر را در چرخه WLTP شهری ارائه می دهد.

گفته می شود با فشار دادن دکمه Eco تعبیه شده در کابین، ظرفیت پیمایش این خودرو حدود ۱۰ درصد افزایش می یابد زیرا سیستم خودرو قدرت موتور را به ۲۳ کیلووات معادل ۳۱ اسب بخار کاهش می دهد و حداکثر سرعت را در ۱۰۰ کیلومتر در ساعت محدود می کند. شارژ ۱۰۰ درصدی باتری با سوکت خانگی ۲۲۰ ولت با استفاده از کابل استاندارد زیر ۱۴ ساعت طول می کشد، در حالی که شارژ اسپرینگ با استفاده از وال باکس ۷.۴ کیلوواتی کمتر از ۵ ساعت طول می کشد. سریعترین راه برای شارژ کردن از طریق ترمینال ۳۰ کیلووات DC است؛ در این حالت کمتر از یک ساعت طول می کشد تا باتری به ۸۰ درصد شارژ برسد.

اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا

داچیا اسپرینگ برقی با توجه به ابعاد جمع و جورش به گونه ای طراحی شده است که چهار بزرگسال از جمله راننده را در خود جای دهد. این خودروساز قول می دهد فضای مناسب برای سر و زانو در عقب و همچنین ۲۳.۱ لیتر فضای ذخیره سازی در محفظه بزرگ دستکش، آستانه های درب و جعبه کنسول وسط وجود داشته باشد. صندوق عقب ظرفیت بارگیری ۳۰۰ لیتر را به استثنای فضای زیر چرخ اضافی یدکی دارد. اگر صندلی عقب تا شود، ظرفیت حجم قسمت بار به حدود ۶۰۰ لیتر می رسد.

داشبورد استفاده شده در داچیا اسپرینگ برقی مشابه رنو سیتی K-ZE به نظر می رسد با این تفاوت که فرمان و نشان مخصوص داچیا در این محصول مورد استفاده قرار گرفته است. تجهیزات استاندارد شامل فرمان برقی متغیر، قفل مرکزی از راه دور، چهار شیشه برقی و یک صفحه نمایش دیجیتال ۳.۵ اینچی از جمله امکانات موجود در این خودرو هستند.

اسپرینگ؛ اولین خودروی تمام برقی داچیا

تهویه مطبوع دستی ، سیستم چندرسانه ای Media Nav ، آینه های قابل تنظیم برقی، سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب و چرخ یدکی در اندازه کامل از دیگر امکانات این خودروی تمام برقی است. در قسمت سیستم سرگرمی و سرگرمی داچیا اسپرینگ برقی از یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، سیستم مسیریابی ماهواره ای، رادیو DAB، سازگاری با اپل کارپلی و اندروید اتو، بلوتوث و خروجیUSB برای سرنشینان خودرو فراهم شده است. همچنین تشخیص صدا (از طریق تلفن هوشمند) را می توان از طریق یک دکمه روی فرمان فعال کرد.

شرکت خودروسازی داچیا، اسپرینگ برقی را در اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد کرد. البته گفته می شود که داچیا قصد ندارد این محصول خود را به بازار انگلستان ببرد.


کلید واژه ها: محصولات رنو داچیا رنو خودروی برقی کراس اوور رنو