همه چیز درباره آقای طراح

لارنس در سال ۲۰۰۹ دوباره به قاره اروپا بازگشت و مدیریت بخش طراحی گروه رنو در فرانسه را بر عهده گرفت. اولین هدف او ایجاد یک محدوده وسیعی از وسایل نقلیه جذاب، قدرتمند و منسجم برای تقویت نام تجاری رنو و عملکرد فروش آن بود.
همه چیز درباره آقای طراح
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۵۸ سبک رنو پر بازدیدها

لورنس ون دن اکر (Laurens van den Acker) در سپتامبر سال ۱۹۶۵ در شهر درنا هلند متولد شد. وی که علاقه زیادی به دنیای خودرو داشت تصمیم گرفت تا تحصیلات خود را نیز در این زمینه انجام دهد و در نتیجه مشغول تحصیل در دانشگاه صنعتی Delf کشورش شد و با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی طراحی صنعتی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

ون دن اکر پیش از اینکه در سال ۱۹۹۳ وارد طراحی خودرو شود دوران کاری خود را در سال ۱۹۹۰ به عنوان یک طراح در شرکت Design System SRL در شهر تورین ایتالیا آغاز کرد؛ این شرکت در آن زمان مشغول کار بر روی طراحی داخلی خودروی بوگاتی EB110 بود. وی در دوران کاری خود سابقه همکاری با شرکت‌هایی مانند آئودی، فورد و مزدا را دارد. این تجارب حرفه‌ای لارنس را به آلمان، ایالات متحده و سپس ژاپن برد و وی را در این زمینه به شهرت رساند.

ون دن اکر

لارنس در سال ۱۹۹۳ به عنوان طراح بدنه به آئودی ملحق شد و مشغول کار در مرکز طراحی اینگلشتاد در آلمان شد. او سپس در سال ۱۹۹۸ به شرکت فورد محلق شد و در طراحی خودروهای مفهومی فورد مانند 427، U و MA مشارکت داشت و در سال ۲۰۰۳ نهایتاً به عنوان طراحی ارشد فورد اسکیپ انتخاب شد. ون دن اکر در سال ۲۰۰۵ توانست به پیشرفت چشمگیری دست یافته و به عنوان طراح ارشد طراحی راهبردی فورد معرفی شود.

لارنس در سال ۲۰۰۹ دوباره به قاره اروپا بازگشت و مدیریت بخش طراحی گروه رنو در فرانسه را بر عهده گرفت. اولین هدف او ایجاد یک محدوده وسیعی از وسایل نقلیه جذاب، قدرتمند و منسجم برای تقویت نام تجاری رنو و عملکرد فروش آن بود. او این چشم انداز خود را از طریق طراحی شش خودروی مفهومی که نماد تنوع محصولات رنو بود را نشان داد. این خودروهای که بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ دچار تغییرات شده بودند به موفقیت قابل ملاحظه‌ای در صنعت خودرو و افکار عمومی دست یافتند. همزمان این محصولات پایه‌های تولید محصولات آینده رنو را نیز مهیا کردند. تیم‌های بخش طراحی رنو بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ طراحی مدل‌ها را به روزرسانی و این تغییرات را در مدل‌های جدید نیز اعمال کردند.

در سال ۲۰۱۶ و به لطف این تلاش‌های طراحی محصولات رنو به دلیل اصلی فروش خودروهای این شرکت تبدیل شد. رنو تالیسمان که در سال ۲۰۱۶ به عنوان خودروی سالن سگمنت D به بازار معرفی شده بود توانست عنوان زیبا‌ترین خودرو از نگاه افکار عمومی را در جشنواره بین المللی اتومبیل از آن خود کند. پس از آن نیز خودروی مفهومی رنو TreZor که در نمایشگاه خودرویاریس رونمایی شد توانست سه جایزه اروپایی را کسب کند. در پی موفقیت‌های این محصولات ون دن اکر از سوی FAI، مجله GQ فرانسه و اتوکار به عنوان "طراح سال ۲۰۱۶" برگزیده شد.

ون دن اکر

تیم طراحی گروه رنو اکنون تحت رهبری او شامل ۵۴۵ نفر از ۲۹ ملیت مختلف است. این گروه ۶ مرکز تولید در سرتاسر جهان دارد و از پیشرفته‌ترین طراحی و تکنیک‌های بصری دیجیتال استفاده می‌کند. لارنس ون دن اکر علاوه بر سکان طراحی برند رنو مسئولیت توسعه طراحی سه برند دیگر گروه رنو یعنی خودروسازی داچیا، خودروسازی رنو سامسونگ موتورز و آلپاین را نیز در دست دارد.

وی از اکتبر سال ۲۰۰۹ به عنوان نایب رئیس ارشد طراحی گروه رنو شناخته می‌شود. لارنس همچنین یکی از اعضای کمیته مدیریت رنو نیز هست. از دیگر خودروهایی که وی در طراحی آنها مشارکت داشته می‌توان به فورد برونکو، خودروی مفهومی فورد ۲۴/۷، خودروی مفهومی فورد GloCar، مرکوری Mariner، خودروی مفهومی مزدا Nagare، خودروی مفهومی مزدا Ryuga، مزدا ۳، خودروی مفهومی رنو DeZir، رنو کپچر، رنو Twizy ، رنو تالیسمان، رنو کلیو نسل چهارم و رنو اسپس اشاره کرد.

منبع: رنو


کلید واژه ها: گروه رنو لورنس ون دن آکر طراحی رنو