رنو ۱۵ (Renault ۱۵)

رنو 15 (Renault 15) خودرویی در کلاس ماشین های اسپورت سایز متوسط بود که بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ میلادی توسط شرکت خوردوسازی رنو فرانسه تولید شد. در سال ۱۹۶۶ و پس از لغو پروژه ساخت خودروهای کوپه دو نفره با همکاری مشترک گوردینی و آلپاین، مسئولان رنو پروژه R117 که نام دیگر رنو ۱۲ بود را راه اندازی کردند.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

شرکت رنو پس از تولید خودروی دوست داشتنی رنو ۱۲ تصمیم گرفت محصولی جوان پسند تر و ورزشی تر را به بازار عرضه کند چرا که علاقه نداشتند تنها یک خوردوی سدان تولید کنند و نتیجه این تصمیم تولد خودروهای رنو ۱۵ و رنو ۱۷ بود. رنو در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۱۹۷۱ از هر دو مدل پرده برداری کرد.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

این دو خودرو از نظر مشخصات مکانیکی شباهت زیادی به یکدیگر داشتند و پایه ساخت هر دوی آنها نیز رنو ۱۲ بود؛ با این حال این دو محصول رنو در ظاهر تفاوت هایی با هم داشتند. تفاوت اصلی میان این دو محصول رنو شیشه جانبی عقب و استفاده از دو چراغ مستطیلی در رنو ۱۵ و چهار چراغ دایره ای شکل در رنو ۱۷ به عنوان چراغ های جلوی خودرو بود.

رنو ۱۵ به عنوان یک خودروی کوپه اسپورت ۴۲۵۵ میلیمتر طول، ۱۶۴۰ میلیمتر عرض و ۱۳۱۰ میلیمتر ارتفاع داشت و فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲۴۴۰ میلیمتر بود. شاسی و بیشتر قطعات مکانیکی رنو ۱۵ از دل رنو ۱۲ بیرون آمده بودند.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

در آن سالها رقابت میان خوردوسازان بزرگ دنیا در کلاس خودرهای کوپه به بالاترین میزان خود رسیده بود و شرکت های مختلف محصولات خود را به بازار عرضه می کردند.

رنو ۱۵ تی ال در ابتدا از موتور ۱۲۸۹ سی سی رنو ۱۲ که ۶۰ اسب بخار قدرت داشت بهره می برد و این در حالی بود که مدل های رنو ۱۵ تی اس، رنو ۱۷ تی ال و رنو ۱۷ تی اس همگی از موتور ۱۵۶۵ سی سی ۹۰ اسب بخاری رنو ۱۶ تی اس بهره می بردند. همچنین مهندسین رنو برای مدل های رنو ۱۵ تی اس و تی ال و رنو ۱۷ تی ال از جعبه دنده ۴ سرعته و برای رنو ۱۷ تی اس از جعبه دنده ۵ سرعته استفاده کرده بودند.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

مدیران رنو در سال ۱۹۷۴ و در پی حضور در نمایشگاه بین المللی خودروی پاریس رنو ۱۷ تی اس را با نام گذاری جدید و به اسم رنو ۱۷ گوردینی به علاقمندان معرفی کردند؛ اصلی ترین دلیل این اقدام پر کردن خلا ناشی از توقف تولید رنو ۱۲ گوردینی بود اما نتیجه چندانی برای این شرکت به همراه نداشت.

رنو ۱۵ به سبک خودروهای اسپورت بدنه ای کشیده داشت که سقف آن در انتها به صندوق عقب می رسید تا فرم کلی بدنه به سبک خودروهای اسپورت باشد. همچنین رنو ۱۵ فرم چراغ های رنو ۱۲ را به ارث برده بود.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

این شرکت خودروسازی در سال ۱۹۷۶ تغییراتی را در ظاهر رنو ۱۵ ایجاد کرد که این تغییرات بیشتر در قسمت جلو پنجره آن مشهود بود؛ در طی این تغییر نوار کرومی که اطراف جلو پنجره را احاطه کرده بود با فلز همرنگ بدنه جایگزین شد. همچنین چراغ های جلو بزرگتر شدند و جای آنها هم کمی تغییر کرد.

مهندسین رنو تغییر جلو پنجره را به رنو ۱۷ نیز بردند و در نتیجه نوار کرومی جای خود را به فلز همرنگ بدنه داد. همچنین مهندسین طراج این شرکت در سال ۱۹۷۳ سانروف را به رنو ۱۷ مدل تی ال و تی اس اضافه کردند تا این خودروی اسپورت از نظر ظاهری پیشرفت بیشتری داشته باشد. یک سال بعد نیز رنو ۱۷ تی اس با یک موتور ۱۶۰۵ سی سی به بازار عرضه شد تا بتواند توجه علاقمندان به موتورهای قدرتمند را به خود جلب کند.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

شرکت خودروسازی رنو در اوایل سال ۱۹۷۶ طیف جدیدی از خودروهای رنو ۱۵ و رنو ۱۷ را معرفی کرد که شامل مدل های رنو ۱۵ تی ال، رنو ۱۵ جی تی ال، رنو ۱۷ تی اس و رنو ۱۷ گوردینی می شد؛ نکته قابل ذکر این است که رنو ۱۷ گوردینی در واقع همان رنو ۱۷ تی اس و با همان مشخصات فنی بود. رنو ۱۵ تی ال و جی تی ال تازه معرفی شده از نظر مکانیکی و مشخصات فنی با نسخه ابتدایی رنو ۱۵ تی ال یکسان بودند.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

مجله مشهور اتوکار بریتانیا یک رنو ۱۵ تی ال مدل ۱۹۷۲ را که به موتور ۱۲۸۹ سی سی مجهز بود مورد آزمایش قرار داد. این خودرو توانست در آزمایش های این مجله به سرعت نهایی ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت دست یابد و همچنین برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون ۱۳.۶ ثانیه زمان احتیاج داشته باشد. این تست ها رنو ۱۵ را در جدول رقبا در جایگاه خوبی قرار نداد اما نکته جالب این بود که مصرف سوخت این خودرو نسبت به رقبای دیگر وضعیت بهتری داشت.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

مفسر این محله در پایان این تست نوشت که کسانی که به دنبال خودرویی قدرتمند تر هستند می توانند مدل های قوی تر رنو ۱۵ یا رنو ۱۷ را خریداری کنند و جدا از مولفه قدرت، رنو ۱۵ تی ال ترکیبی از طراحی جذاب، ساخت دقیق، راحتی فوق العاده و درجه ای بالا از تجهیزات و ایمنی است.

رنو ۱۵ و رنو ۱۷ کمی بعد به بازار خودروی استرالیا نیز راه یافتند و توانستند تا حد زیادی به موفقیت در بازار این کشور دست پیدا کنند. همچنین رنو ۱۷ تا زمان پایان تولید این خودرو در سال ۱۹۷۹ در بازار خودروی ایالات متحده نیز عرضه شد اما با این وجود در تعداد محدودی به فروش رسید. این خودرو تا مدتها تنها مدل ارائه شده رنو در بازار این کشور بود. بعدها رنو ۱۷ گوردینی با جعبه دنده دستی ۵ سرعته، سقف بازشو و موتور ۱۶۴۷ سی سی ۹۵ اسب بخاری جایگزین مدل قبلی شد.

رنو 15 و رنو 17 - Renault 15 & Renault 17

رنو برنامه های خود برای رقابت در مسابقات رالی جهانی را که در سال ۱۹۷۳ برده بود رها کرد و در عوض برای شرکت در برخی از مسابقات اروپایی مدلی قدرتمند از رنو ۱۷ را در کارخانه آلپاین ساخت که از بسیاری از قطعات آلپاین A110 بهره می برد.

رنو در نهایت در سال ۱۹۷۹ به تولید این دو محصول خود پایان داد.

کلید واژه ها: تاریخچه رنو