با علائم خرابی شمع آشنا شوید

قطعا تعجب نخواهید کرد که بدانیم مشکلات عمده ای که برای پیشرانه خودرو ایجاد می شود ناشی از کثیف یا معیوب بودن شمع است.
با علائم خرابی شمع آشنا شوید
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۰ رنوکار

شمع ها قطعات بسیار مهمی در موتورهای احتراق داخلی هستند و نقش حیاتی در عملکرد خودرو از زمان روشن شدن آن دارند. در صورتی که شمعی در خودرو وجود نداشته باشد قطعه ای هم برای آغاز احتراق سوخت در درون محفظه احتراق وجود نخواهد داشت. قطعا تعجب نخواهید کرد که بدانیم مشکلات عمده ای که برای پیشرانه خودرو ایجاد می شود ناشی از کثیف یا معیوب بودن شمع است.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

در این مقاله به نحوه عملکرد شمع و علائم عمده خرابی آنها در خودروها می پردازیم.

شمع در خودرو چه می کند؟

شمع ها در واقع قطعاتی از یک موتور احتراق داخلی هستند که با استفاده از جریان الکتریکی که از باتری به سمت کوئل می رود، جرقه هایی را برای احتراق ترکیب هوا و سوخت در هر سیلندر ایجاد می کنند.

جریان برق در درون شمع حرکت می کند و در انتهای شمع در فضایی که بین انتهای شمع و سر شمع وجود دارد با یک قوس الکتریکی با قدرت بالا را تشکیل می دهد. این قوس همان جرقه ای است که موجب احتراق مخلوط هوا و سوخت می شود.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

شمع ها می توانند به دلایلی مختلفی از کار بیفتند. به طور کلی هر چیزی همانند روغنی شدن شمع یا دوده زدن آن که جریان برق را مختل می کند باعث ایجاد نقص عملکردی در شمع می شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث عدم عملکرد صحیح شمع می شود فاصله نامناسب در سر شمع است. همچنین شمع ها به مرور زمان فرسوده می شوند که این اتفاق ممکن است موجب افزایش فاصله بین الکترودهای سر شمع شود.

علائم خرابی شمع خودرو

نکته مهم درباره شمع خودرو این است که از شمع های استاندارد مورد تایید خودروساز خود استفاده کنید. استفاده از شمع های تقلبی موجود در بازار می تواند باعث آسیب به موتور و قطعات الکتریکی مانند کوئل و قطعات الکترونیکی مانند یونیت(کامپیوتر) موتور شود.

1-احتراق ناقص موتور

هر زمانی که مشکلی در احتراق مخلوط سوخت و هوا در درون سیلندر رخ دهد، احتراق ناقص ایجاد می شود. این مشکل می تواند زمانی که مخلوط هوا و سوخت در زمان مناسب محترق نشود، روی دهد.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

در حالتی که احتراق سوخت در پیشرانه به خوبی صورت نگیرد، سوخت محترق نشده موجب انتشار آلودگی های بیشتر از اگزوز می شود که به محیط زیست به شدت آسیب می رساند. بنابراین عدم ایجاد جرقه صحیح توسط شمع ها می تواند یکی از دلایل احتراق ناقص پیشرانه باشد. در صورتی که این مشکل برطرف نشود پیشرانه می تواند دچار آسیب های جدی شود.

2-لرزش و ایجاد سر و صدا در حالت درجا

در صورتی که شمع خودرو عملکرد خود را به خوبی انجام ندهد می تواند منجر به ایجاد سر و صدای بلند و گاهی اوقات لرزش خودرو در زمان کار کردن درجای آن شود. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که سوخت سوزانده نشده ناشی از عدم احتراق صحیح شمع حسگر اکسیژن خودرو را به اشتباه می اندازد.

این امر باعث می شود که میزان سوخت داخل سیلندرها کم شده و در نتیجه نسبت ترکیب سوخت و هوا در داخل سیلندر به هم بخورد. عدم تناسب این عدد منجر به ایجاد سر و صدا در زمان کارکرد درجا و همچنین عدم احتراق صحیح شود.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

در زمانی که خودروی شما در حالت درجا سر و صدا و لرزش دارد ممکن است متوجه شوید که دور موتور نیز نوسان دارد. این نوسان از روی نمایشگر داشبورد و یا گوش دادن به صدای پیشرانه کامل قابل شاسایی است. این صدا در دور موتور بالاتر بیشتر و در دور موتورهای پایین تر کمتر می شود.

3-شتاب گیری سخت یا کند

عدم پاسخ صحیح از سوی پیشرانه در زمان فشردن پدال گاز مخصوصا در زمان شتاب گیری خودرو قابل توجه است. همچنین تاخیر پیشرانه در زمان شتاب گیری موضوعی است که به دلیل عدم احتراق درست در پیشرانه رخ می دهد.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

عدم عملکرد صحیح شمع خودرو در جرقه زنی می تواند عامل مهم و اثرگذاری در شتاب گیری خودرو باشد. کیفیت و قدرت جرقه های ایجاد شده توسط شمع در صورتی که فاقد استاندارد های لازم باشند منجر به پاسخ نامناسب پیشرانه در زمان شتاب گیری و گاز خوردن خودرو خواهد شد.

4-افزایش مصرف سوخت خودرو

ترکیب سوخت و هوا با میزان بالای سوخت و یا عدم احتراق صحیح هر کدام از سیلندرهای خودرو، باعث کاهش راندمان پیشرانه و اتلاف سوخت می شود. خودرو برای اینکه عملکردی در سطح خواسته راننده از خود نشان دهد مجبور است سوخت بیشتری مصرف کند و این در حالی است که به دلیل عدم عملکرد صحیح شمع خودرو بخشی از این سوخت بدون سوزانده شدن، از خودرو خارج می شود یا در قسمتی از خودرو دچار احتراق می شود که نیرویی تولید نمی کند.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

نظارت بر میزان مصرف سوخت خودرو همواره ایده خوبی است. مشکلات زیادی می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت خودرو شوند اما افزایش ناگهانی مصرف سوخت می تواند به دلیل کثیف شدن یا خرابی شمع رخ دهد.

5- خودرو به سختی روشن می شود

وجود ایراد و نقصان در شمع خودرو باعث می شود که پیشرانه خاموش شود یا به سختی روشن شود. غلبه بر اینرسی سکون در زمان توقف خودرو نیازمند انرژی زیادی است به همین دلیل است که در زمان روشن شدن به میزان بیشتری انرژی مصرف می کند.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

6- روشن شدن چراغ چک

خرابی شمع ها و وجود احتراق ناقص موجب می شود تا بنزینی که مشتعل نشده است در کاتالیزور انباشته شده و در زماینکه شرایط مساعد شود، در کاتالیزو مشتعل شده و نهایتا موجب شود تا سرامیک های ظریفی که در کاتالیزور وجود دارد، آسیب دیده و فرم خود را از دست دهند و دچار گرفتگی شوند، آسیب دیدن کاتالیزور موجب می شود تا کاتالیزور نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد و  میزان گازهای آلاینده که از اگزوز خودرو خارج می شوند، افزایش یابد و محیط زیست را آلوده کنند، گرفتگی کاتالیست پیامدهای دیگری را نیز به دنبال دارد که می توان به روشن شدن چراغ چک و کاهش توان و قدرت موتور اشاره نمود، یکی از بارزترین نشانه های خرابی کاتالیست، انتشار بوی نامطبوع از اگزوز خودرو می باشد، گرفتگی کاتالیست همچنین باعث می شود تا سرعت خودرو از حدی مثلا 110 کیلومتر بر ساعت بالاتر نرود.

عمر شمع خودرو چقدر است؟

شمع های استاندارد خودرو با عمر توصیه شده ای به بازار معرفی می شوند. این شمع ها برای اغلب خودروها بین 40 تا 80 هزار کیلومتر عمر مفید دارند. حتی برخی شرکت ها شمع هایی با طول عمر 150 هزار کیلومتر را تبلیغ می کنند اما در واقع این شمع ها فرسوده می شوند ولی در این حالت نیز کار خواهند کرد البته نه به خوبی روز اول.

با علائم خرابی شمع آشنا شوید

به هر حال هر عقل سلیمی حکم می کند که جلوگیری بهترین راه حل است. توصیه ما این است که به صورت دوره ای در هر 30 هزار کیلومتر شمع خودرو را مورد بازرسی قرار دهید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

شمع اصلی رنو از کجا بخریم؟

توصیه مجله رنو ایران به شما این است که در صورت نیاز به تعویض شمع به نمایندگی‌های مجاز این شرکت یا شرکای تجاری ایرانی آن در سراسر کشور مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی‌ها دسترسی ندارید حتماً تلاش کنید تا شمع مورد تایید رنو را خریداری کرده و در اتومبیل خود استفاده کنید.

استفاده از قطعات غیر اصل که مورد تایید شرکت سازنده خودرو نیست می تواند تاثیر زیادی روی عملکرد خودرو داشته باشد و به علاوه ریسک آسیب به خودروی رنو شما را افزایش دهد. همچنین یکی از مزایای دیگر استفاده از قطعات اصلی طول عمر بیشتر آنها نسبت به نمونه های غیر استاندارد است.

قطعات اصلی رنو دارای مشخصه‌هایی است که می‌توان آنها را از نمونه‌های تقلبی تشخیص داد. اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می‌بایست به نکات زیر توجه کنید:

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه‌ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه‌ها به چاپ رسیده است.

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه‌ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می‌شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.


کلید واژه ها: شمع شمع رنو قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو قطعه یدکی رنو شناسایی قطعات یدکی اصلی محصولات رنو