علائمی که نشان می دهد باید به ترمزها رسیدگی کنید

ترمزها ممکن است جذاب ترین قسمت یک خودرو نباشند، اما مطمئناً یکی از حیاتی ترین آنها هستند. توجه به علائم هشداردهنده مربوط به ترمز خودرو می تواند به معنای تفاوت مرگ و زندگی در جاده باشد.
علائمی که نشان می دهد باید به ترمزها رسیدگی کنید
۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۷ رنوکار

وقتی در یک روز آفتابی در بزرگراه رانندگی می‌کنید و شیشه‌های خودروی شما پایین است و صدای ضبط بالا است، به راحتی می‌توانید فراموش کنید که در یک وسیله عظیم فولاد و شیشه هستید که با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت در حرکت است. با این سرعت، اگر به طور ناگهانی نیاز به توقف داشته باشید، وسیله نقلیه شما باید مسافت نسبتا زیادی را بپیماید تا بطور کامل متوقف شود و این تنها در صورتی است که یکی از حیاتی ترین نکات ایمنی را رعایت کرده باشید.

ترمزهای خودرو.

ترمزها ممکن است جذاب ترین قسمت یک خودرو نباشند، اما مطمئناً یکی از حیاتی ترین آنها هستند. توجه به علائم هشداردهنده مربوط به ترمز خودرو می تواند به معنای تفاوت مرگ و زندگی در جاده باشد.

البته برخی نشانه‌های واضح وجود دارد که نشان می‌دهد ترمزهای خودرو شما نیاز به سرویس دارند، مانند ظاهر شدن چراغ اخطار ترمز روی صفحه نمایشگرهای خودرو. در هر یک از این موارد، باید در اسرع وقت برای بررسی ترمز به یکی از نمایندگان مجاز سراسر کشور مراجعه کنید. اما آیا می دانید علائم دیگری که می تواند نشان دهنده مشکل سیستم ترمز باشد چیست؟ در اینجا، ما چند مورد را ارائه می دهیم که ممکن است به شما کمک کند.

چرا کیلومتر شمار خودرو کار نمی کند؟

ما به ندرت حتی به فکر سرعت سنج وسیله نقلیه خود می افتیم تا اینکه نوعی سوء عملکرد، آن را از کار بیندازد.

1622978363-20210427024155-renault-kiger-steering-dials850.jpgبیشتر بخوانید...

داچیا با لوگو جدید به آینده فکر می کند

داچیا در سال 1966 در رومانی تاسیس و در سال 1999 توسط گروه خودروسازی رنو خریداری شد.

1624966600-2021-new-dacia-emblem850.jpg بیشتر بخوانید...

داستر ۲۰۲۲ با تغییرات جدید معرفی شد

داستر 2022 اولین خودروی تولیدی داچیا است که در جلو دارای چراغ راهنمای LED است.

1624963097-2022-dacia-duster-facelift3850.jpg بیشتر بخوانید...

فرسودگی لنت ترمز

ابتدا چند جمله در مورد نحوه عملکرد ترمزهای خودرو توضیح می دهیم، سیستم ترمز جلوی همگی خودروها دیسکی می باشند و سیستم ترمز عقب بعضی خودروها دیسکی و برخی دیگر کاسه ای می باشند. هنگامیکه راننده پدال ترمز را فشار می دهد، یک سیستم هیدرولیک، مجموعه ای بنام کلیپر که بر روی چرخهای خودرو(چرخ هائیکه ترمز آنها دیسکی هستند)نصب می باشند را تحریک می کند و باعث می شود تا دو عدد لنت ترمز از دو طرف بر روی دیسک چرخها فشرده شوند و ایجاد اصطکاک کند که در نهایت موجب کاهش سرعت و توقف خودرو می شود.

با گذشت زمان، همانطور که می‌توانید تصور کنید، لنت‌ها خورده شده و شروع به نازک شدن می‌کنند و اگر راننده به آن توجهی نداشته باشد و لنت ها به انتها برسد، قسمت آهنی به دیسک رسیده و علاوه بر اینکه کارآئی ترمز به شدت کاهش می یابد، دیسک و قسمت های دیگر نیز آسیب خواهند دید.

از نظر بیشتر مردم بررسی ضخامت لنت‌های ترمز ساده است، از نظر ایشان فقط کافی است که از بین پره های رینگ های خودرو، میزان ضخامت لنت های ترمز را مشاهده کنیم ولی باید به این نکته توجه داشت که ممکن است میزان خورده شدن لنت ها معمولا با یکدیگر یکسان نمی باشد لذا باید هر چهار لنت مربوط به چرخهای خودرو (جلو و عقب) که مجهز به سیستم ترمز دیسکی می باشند، کنترل شوند، از میان این لنت ها، فقط لنت هائی که در سمت بیرونی خودرو قرار دارند، به سادگی قابل بررسی هستند و لنت هائی که در سمت داخل چرخها هستند را نمی توان بسادگی مشاهده نمود، بطور مثال ممکن است لنت هائی که در سمت بیرون هستند و بسادگی می توان آنها را دید، دارای ضخامت قابل قبولی باشند ولی میزان ضخامت لنت هائی که در سمت داخل چرخها هستند، مناسب نباشند لذا بهترین و منطقی ترین کار این است که کنترل و بررسی لنت های ترمز در سرویس های دوره ای و در تعمیرگاه مجاز انجام گیرد، از طرفی دیگر میزان خوردگی کفشک های ترمزهای عقب خودرو که مجهز به سیستم کاسه ای هستند، کار مشکلی است و  حتما می بایست توسط تعمیرگاه مجاز انجام گیرد. 

نکته دیگری که باید به آن توجه نمود این است که نباید آنقدر صبر نمود تا میزان خوردگی لنت ها در آستانه تمام شدن برسند و سپس اقدام به تعویض آنها نمود زیرا همانطور که گفته شد معمولا میزان خوردگی لنت ها با هم برابر نمی باشند ثانیا وقتی میزان خوردگی لنت ها خیلی زیاد می شود، کارآئی ترمز کاهش می یابد.

صداهای عجیب از ترمز خودرو

یکی از علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه ترمزهای شما نیاز به تعمیر دارند می تواند از یک نشانگر کوچک در سیستم ترمز شما باشد که وقتی لنت های شما نیاز به تعویض دارند صدای جیغ بلندی را منتشر می کند. و در حالی که این صدا به اندازه‌ای بلند است که حتی وقتی پنجره‌ها بالا هستند شنیده شود، شنیدن آن با صدای بلند موسیقی ممکن است سخت باشد. پس گاهی اوقات صدای ضبط خودرو را کم کنید و به دقت به صدای خودرو گوش دهید.

در صورتی که این صدای سوت کشیدن را شنیدید بدان معنی است که شما به طور کامل از لنت ترمز خود عبور کرده اید و اکنون، هنگامی که ترمز را فشار می دهید، فلز کالیپرها روی فلز دیسک های ترمز خودرو شما اصطکاک پیدا می کند. این روش نه تنها برای متوقف کردن خودروی شما ناکارآمد است، بلکه این احتمال وجود دارد که به روتورهای خود نیز آسیب برسانید، بنابراین تعویض نسبتاً آسان و ارزان لنت را به یک مصیبت پرهزینه تر برای تعمیر یا تعویض روتور تبدیل نکنید.

چرا هنگام ترمز زدن فرمان خودرو شما می لرزد؟

این سوال مطرح می شود که "چه چیزی باعث لرزش فرمان، هنگام ترمزگیری می شود؟"

1619696293-steering-wheel-shaking.jpgبیشتر بخوانید...

رنو کجار ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟

رنو کجار 2022 از پلتفرم مشترک CMF-C / D توسعه داده شده توسط نیسان و رنو استفاده خواهد کرد.

1622976239-fahrbericht-renault-kadjar-front-stehend-1904-sncvpq.jpg بیشتر بخوانید...

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

در زمان انجام سرویس دوره ای خودروی خودتان، با روغنی شدن پایه های شمع خودرو مواجه شده باشید.

1621499074-spark-plugs-oil.jpg بیشتر بخوانید...

کشیده شدن فرمان در زمان ترمز

آیا تا به حال احساس کرده اید ماشین شما ذهن خودش را دارد؟ انگار که بخواهد در حین رانندگی یا ترمز گرفتن به راست یا چپ بپیچد؟

اگر چنین است، این می تواند نشان دهنده مشکل در سیستم ترمز باشد. علت این کشیده شدن فرمان ممکن است گیرکردن کالیپر باشد. از آنجایی که چنین سناریویی باعث اصطکاک روی یک چرخ و نه چرخ های دیگر می شود، ماشین شما می تواند به سمتی که کالیپر گیر کرده است بکشد.

دو سناریوی دیگر مرتبط با ترمز که می‌توانند باعث کشش خودرو شوند، خرابی شلنگ ترمز است که باعث می‌شود کالیپرها هنگام ترمزگیری به طور ناهموار حرکت کنند، یا خورده شدن ناهمسان لنت‌های ترمز، که ممکن است فشارهای متفاوتی را به چرخ‌های مختلف وارد می‌کند.

با این حال، کشیده شدن فرمان همیشه نشان دهنده مشکل ترمز نیست. علت همچنین می‌تواند ناشی از باد نامناسب یا فرسودگی لاستیک‌ها، بالانس نامناسب یا مشکل در سیستم تعلیق خودرو و یا مشکل در شاسی خودرو شما باشد. به همین دلیل است که اگر ماشین شما شروع به کشیدن فرمان کرد، باید آن را برای بررسی به یکی از نمایندگی های مجاز سرتاسر کشور یا یک مکانیک مورد اطمینان ببرید.

لرزش خودرو در زمان ترمز گرفتن

اگر تا به حال مجبور شده اید یک توقف اضطراری در خودرویی با ترمزهای ضد قفل (ABS) انجام دهید، پس با نوع ضربان سریع پدال ترمز که ناشی از گرفتن سریع سیستم روی روتور برای کاهش سرعت خودرو است، آشنا هستید. با این حال، اگر پدال ترمز شما در شرایط عادی ترمز به این شکل ضربه داشته باشد، ممکن است مشکلی در خودرو داشته باشید.

به طور کلی، لرزش پدال ترمز نشان دهنده وجود تاب داشتن دیسک های چرخ است. تاب داشتن دیسک و یا وجود آسیب دیدگی و ناهمواری در سطوح دیسک، موجب می شود تا لنت بصورت غیر یکنواخت بر روی دیسک ها فشره شود و شما بازخورد انرا از طریق پدال ترمز احساس خواهید کرد.

دیسک ها معمولاً فقط زمانی تاب برمیدارند که برای مدت طولانی تحت فشار شدید قرار داشته باشند و یا بطور ناگهانی دچار تنش دمائی شوند، بطور مثال اگر خودرو در یک مسیر کوهستانی بصورت مکرر پدال ترمز را فشار دهد و راننده از دنده سنگین جهت کاهش سرعت استفاده نکند، دمای دیسک های ترمز به شدت بالا رفته و ممکن است سبب تاب برداشتن آنها شود و دیسک ها زمانی آسیب بیشتری خواهند دید و میزان تاب دیدن آنها بیشتر خواهد شد که خودرو بطور ناگهانی از چاله آبی عبور کند و حجم زیادی از آب به چرخها و دیسک ها پاشیده شود، همچنین اگر خودرو در وضعیتی که از ترمز زیاد استفاده کرده است، به کارواش مراجعه کند و قبل از اینکه خودرو هنوز خنک نشده است، عملیات شستشوی شروع شود و حجم زیادی از آب به دیسک چرخها پاشیده شود، ممکن است دیسک های چرخ تاب برداشته و آسیب ببینند. برای تشخیص اینکه منشا ایراد کدام قطعه است، بهتر است به نمایندگی مجاز مراجعه شود.

چرا نباید با دنده مُرده رانندگی کنیم؟

رانندگی با دور موتور بالا و یا حرکت در دور موتور پائین که از آن به عنوان دنده مرده نام برده می شود، هر کدام دارای پیامدهای مخصوص به خود هستند.

1623400839-in-article-image-what-does-rpm-mean-in-a-car.jpgبیشتر بخوانید...

همه آنچه باید در مورد باتری خودروهای برقی باید بدانید

باتری قلب یک وسیله نقلیه برقی است و هنوز هم برای بسیاری از ما همچنان در هاله ای از ابهام است!

1618490230-recharge-zoe-jardin-1536x1025850.jpg بیشتر بخوانید...

پروژه جدید رنو برای تحول در حمل و نقل شهری

چهار بازیگر اصلی صنعت حمل و نقل به طور مشترک مانیفستی در مورد حمل و نقل شهری منتشر کردند

1619691099-656.jpg بیشتر بخوانید...

مشکلات دیگر پدال در زمان ترمزگیری

علاوه بر ضربه زدن، پدال ترمز می‌تواند نشانه‌های دیگری به شما بدهد مبنی بر اینکه سیستم ترمز خودروی شما ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

پائین بودن پدال ترمز، به طور مثال زمانی که قبل از گرفتن ترمز، پدال ترمز بیش از حد معمول پایین می رود، می تواند نشان دهنده ساییدگی لنت ها یا مشکل در سیستم هیدرولیک مانند وجود هوا در سیستم ترمز، نشت هوا در سیستم بوستر یا نشت مایع ترمز در مدار ترمز باشد. برای بررسی نشتی روغن ترمز، یک ورقه سفید یا تکه مقوا را یک شب زیر خودرو قرار دهید. صبح، هر مایعی را که جمع شده است بررسی کنید. روغن ترمز عملا شفاف و چسبندگی مانند روغن مایع دارد، لازم به ذکر است که بررسی دقیق و اصولی هرگونه نشتی در سیستم ترمز می بایست توسط نمایندگی مجاز و توسط کارشناس با تجربه انجام گیرد.

یکی از دیگر ایرادات، سفت بودن پدال ترمز است، معمولا سفت بودن پدال ترمز زمانی زمانی ایجاد می شود که سیستم بوستر ترمز دچار مشکل شده باشد که لازم است سیستم توسط کارشناس با تجربه در نمایندگی مجاز بررسی گردد، همچنین اگر روغن ترمز مطابق جدول زمانی که در دفترچه راهنمای تعمیرات خوردو اعلام شده است، تعویض نشود، موجب کاهش کارآئی سیستم ترمز می شود.

با توجه به آنچه عنوان شد، به این نتیجه می رسیم که انجام سرویس های دوره ای در نمایندگی های مجاز همواره موجب می شود تا از تحمیل هزینه های زیاد جلوگیری شده و راننده با اطمینان خاطر بتواند از خودرو خود استفاده نماید.


کلید واژه ها: ترمز لنت ترمز پدال ترمز سیستم ترمز روغن ترمز لنت روتور محصولات رنو