دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در زمان انجام سرویس دوره ای خودروی خودتان، با روغنی شدن پایه های شمع خودرو مواجه شده باشید.
دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۰ رنوکار

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در زمان انجام سرویس دوره ای خودروی خودتان، با روغنی شدن پایه های شمع خودرو مواجه شده باشید یا حتی شاید شما در حال عیب یابی خودروی خود بودید که چرا روغن موتور کم می کند و متوجه شدید که شمع های خودرو روغن زده اند.

در هر صورت، اکنون که با این مشکل روبرو شده اید، مطمئناً سوالاتی درباره آن خواهید داشت. و اینکه آیا این یک مشکل بزرگ است و علت آن چیست؟

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

ما در مجله رنو ایران به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد و البته در نظر داشته باشید که این اتفاق طبیعی نیست و شما باید در اسرع وقت با مراجعه به یکی از نمایندگی های مجاز رنو در سرتاسر کشور نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

دلیل وجود روغن در شمع های خودرو

هنگامی که وجود روغن روی شمع های موتور را کشف کردید ، وقت آن است که به علت وجود آن بپردازید، به عبارت دیگر باید دید که چه اتفاقی می افتد؟ ما در زیر رایج ترین دلایل وجود روغن در شمع های خودرو را ذکر کرده ایم.

نشتی از بیرون موتور

ممکن است علت جمع شدن روغن در اطراف شمع ها، راه یافتن روغن از قسمت های روی سرسیلندر و یا از یکی از قطعات خارجی موتور باشد، به عنوان مثال ممکن است روغن از اطراف رزوه های پیچ های کاور سرسیلندر بالا آمده و در اطراف شمع جمع گردد و یا ممکن است یک واشر و یا اورینگ مشکل داشته باشد و موجب جمع شدن روغن در اطراف شمع گردد، در این وضعیت لازم است تا منشا نشتی روغن را بیابیم و مطابق مستندات تعمیراتی، مشکل را برطرف نمائیم.

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

خرابی واشر سر سیلندر

یکی از دلایلی دیگری که ممکن است روغن به داخل اتاقک احتراق راه یابد، آسیب دیدگی واشر سرسیلندر می باشد، در این وضعیت ممکن است قطعات دیگر مانند سرسیلندر نیز دچار آسیب دیدگی شده باشند لذا لازم است تا در اسرع وقت به تعمیرگاهی که دارای کارشناس فنی و پرسنل فنی دوره دیده می باشد، مراجعه نمود تا ایراد بررسی گردد.

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

خرابی یا فرسودگی گاید و لاستیک های ساق سوپاپ

گایدهای سوپاپ وظیفه دارند که سوپاپ های ورودی و خروجی همیشه در موقعیت مناسب قرار داشته باشند، لاستیک های ساق سوپاپ نیز اجازه ورود روغن به اتاقک احتراق را نمی دهند، اگر این لاستیک ها آسیب ببینند و یا معیوب باشند، روغن به اتاقک احتراق نفوذ خواهد کرد و به شمع های خودرو خواهد رسید.

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

لاستیک های ساق سوپاپ شاید قیمت زیادی نداشته باشند ولی تعویض آنها نیاز به کار و زمان زیادی دارد و در حین تعویض آنها شاید لازم باشد تا بعضی قطعات خودرو مانند بعضی واشرها نیز تعویض گردند.

رینگ های خراب پیستون

در اطراف هر پیستون در موتور خودروی شما، رینگ های موتور وجود دارد که مانع از نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق می شود. اما وقتی این رینگ ها آسیب ببینند، هیچ چیز مانع از نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق نمی شود.

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

این رینگ ها همه چیز را روان نگه می دارند و از مشکلات قابل توجهی جلوگیری می کنند. بنابراین، اگر به این رینگ ها آسیبی وارد شود لازم است تا جهت تعمیرات موتور در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه شود.

پیستون آسیب دیده

در حالی که پیستون های آسیب دیده یا ترک خورده اتفاق نادری هستند، اما ممکن است این اتفاق هم رخ دهد، آسیب دیدن پیستونها می تواند خیلی جدی گرفته شود، در غیر اینصورت ممکن است موجب خرابی  بلوک سیلندر و قطعات دیگر موتور شوند

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

با این حال در صورتی که به این مشکل رسیدگی نکنید می تواند موتور خودروی شما را از بین ببرد. پیستون های ترک خورده یا آسیب دیده مشکلی نیست که بتوانید از آن چشم پوشی کنید.

چگونه می توان روغن را از روی دیواره محفظه شمع پاک کرد

اگر در محل نصب شمع، روغن وجود داشته باشد ، ممکن است از خود بپرسید که برای بیرون آوردن آن چه کاری باید انجام دهید. حقیقت این است که یافتن منشا روغن مشکل و رفع آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

بنابراین، در حالی که روغن زدن شمع های خودرو شما یک معضل بزرگ است اما این چیزی نیست که برای تمیز کردن آن نیازمند باز کردن موتور باشید. پس از یافتن و تعمیر اجزای معیوب، این مشکل برطرف خواهد شد.

با این حال، اگر نگران روغن اضافی هستید، بهترین راه این است که روغن ها را بوسیله یک دستمال تمیز که دارای پرز نمی باشند، پاک کنیم.

آیا می توانید با شمع روغن زده رانندگی کنید؟

به طور خلاصه می توان گفت که رانندگی با خودروئی که مشکل فنی دارد و به هر دلیلی روغن به محفظه احتراق راه پیدا می کند، توصیه نمی شود و لازم است تا مشکل در اسرع وقت برطرف شود زیرا راه یافتن روغن به محفظه احتراق و سوختن آن، علاوه بر اینکه موجب آسیب دیدن به قطعات دیگر موتور می شود، موجب آلایندگی زیاد نیز می گردد.

دلیل روغن زدن شمع خودرو چیست؟

روغن زدن شمع ها علت اصلی و منشا ایراد نیست بلکه مشکل اصلی چگونگی رسیدن روغن به آنجاست که می تواند به موتور شما آسیب های زیادی برساند.

استفاده از قطعات اصلی رنو

یکی از دلایل رخ دادن چنین اتفاقی استفاده از قطعات غیراستاندارد و تقلبی است. این قطعات به دلیل اینکه با استانداردهای شرکت سازنده تفاوت دارند در زمان استفاده در خودروی شما عملکرد مناسبی که انتظار می رود را نخواهند داشت و بنابراین به زودی دچار مشکل خواهند شد.

برای جلوگیری از این اتفاق که علاوه بر خسارات مادی می تواند ایمنی راننده و سرنشینان خودرو را هم به خظر بیاندازد بهتر است که از قطعات اصلی و استاندارد مورد تایید شرکت سازنده خودرو استفاده کنید.

قطعه یدکی اصلی رنو را چگونه شناسایی کنیم؟

رنو برای اینکه مشتریان محصولات این شرکت بتوانند به راحتی قطعه اصلی، استاندارد و مورد تائید این شرکت را تهیه کنند مشخصه هایی را در زمان بسته بندی قطعات بدکی  اعمال می کند تا شناخت قطعه تقلبی را برای عموم مردم آسان کند.

ویژگی اصلی قطعات مورد تائید رنو بسته بندی آنهاست که به آن Renault Packaging گفته می‌شود و دارای استاندارد و الگوی خاصی تعریف شده است. کلمات Group Renault و Genuine Part روی بسته به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نوشته شده است و ترتیب قرار گرفتن این نوشته‌ها روی بسته نیز دارای الگوی خاصی است. در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ و در برخی موارد خاص داخل بسته های پلاستیکی با الگوی بسته بندی رنو عرضه می‌شوند .

دومین راه شناسایی قطعات یدکی اصلی رنو برچسب های امنیتی به کار رفته بر روی این بسته بندی هاست. از نظر شرکت خودروسازی رنو هر گونه بسته بندی فاقد این برچسب امنیتی مصداق تقلب است و مورد تایید این شرکت نیست. یعنی اصالت بسته بندی مورد تأیید رنو زمانی معنا پیدا می‌کند که این برچسب امنیتی روی آن وجود داشته باشد.

در برچسب هایی که از سال 2002 تا 2017 مورد استفاده قرار می گرفت ویژگی های خاصی همانند استفاده از جوهر حساس به نور که با تغییر زاویه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر رنگ می داد و همچنین کد پیگیری منحصر به فرد غیر تکراری لحاظ شده بود. در این برچسب شماره فنی قطعه یدکی رنو، تعداد اقلام موجود در داخل بسته بندی، کشور سازنده و بارکد شناسه قطعه یدکی چاپ شده بود .

گروه رنو از سال 2018 تغییراتی را بر روی این برچسب اطمینان اعمال کرد که مهمترین آنها عبارت است از: سه نوار سه رنگ حاوی جوهر حساس به نور، سه برش منحصر به فرد در حاشیه برچسب، سه برش منحصر به فرد در ناحیه بنفش رنگ برچسب اطمینان، دو برش نقطه چین در وسط برچسب به منظور مشاهده کد پشت برچسب کد پیگیری منحصر به فرد. همچنین اطلاعاتی شامل کد فنی قطعه یدکی رنو، تعداد اقلام موجود در داخل بسته بندی، کشور سازنده، بارکد شناسه قطعه، لوگوی رسمی رنو و نام محصول نیز بر روی این برچسب اضافه شد.

این تغییرات در سال 2020 نیز مجدد اتفاق افتاد تا امنیت آنها بیش از پیش تقویت شود. در برچسب های جدید برش مشاهده پشت برچسب اطمینان به حاشیه سمت راست آن منتقل شد. همچنین کد شناسایی منحصر به فرد بر روی کلیه برچسب های اضافه و تصویر لوگوی روی برچسب نیز به‌روزرسانی شد.


کلید واژه ها: محصولات رنو قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو شمع رنو واشر سر سیلندر