حالت Eco: با نحوه کار و زمان استفاده از آن آشنا شوید

احتمالا شما هم در اتومبیل های امروز به گزینه ای روی داشبورد یا فرمان خودرو برخورد کرده اید که در ابتدای امر برایتان مبهم بوده است. گزینه های حالت Eco!
حالت Eco: با نحوه کار و زمان استفاده از آن آشنا شوید
۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۳ تکنولوژی

با افزایش روزافزون اهمیت مسائل محیط زیست و همچنین افزایش قیمت سوخت، بسیاری از خودروسازان دنیا همواره به دنبال راهی برای کاهش یا مدیریت میزان سوخت مصرفی محصولاتشان می باشند. در یک خودرو قطعات فراوانی از شمع، باتری، وایر شمع، پمپ بنزین، کوئل تا توربو شارژر، طبق، سیبک و ... در کنار یکدیگر کار می کنند تا بتوانند عملکرد مناسبی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان بیاورند.

احتمالا شما هم در اتومبیل های امروز به گزینه ای روی داشبورد یا فرمان خودرو برخورد کرده اید که در ابتدای امر برایتان مبهم بوده است. گزینه های حالت Eco!

رانندگی در حالت Eco یکی از جدیدترین و رایج ترین نوآوری ها در صنعت خودروسازی است که همواره در حال بهبود و توسعه است؛ اما حالت اکو چیست و چگونه کار می کند؟ در ادامه با مجله رنو ایران همراه باشید.

حالت اکو (Eco Mode) چیست؟

حالت Eco: با نحوه کار و زمان استفاده از آن آشنا شوید

حالت اکو (Eco Mode ) فناوری بسیار جدیدی است که تولیدکنندگان بیشتری شروع به نصب آن بر روی وسایل نقلیه تولیدی خود کرده اند. با فعال کردن حالت Eco ، می توانید تصمیم بگیرید که مقداری از قدرت و پاسخگویی خودروی خود را فدا کنید و در عوض میزان مصرف سوخت بهتری خواهید داشت.

برخی از رانندگان به Eco Mode قسم می خورند، در حالی که برخی دیگر اصرار دارند که تفاوتی بین رانندگی به سبک خودشان و انتخاب حالت اکو وجود ندارد. اگرچه در مورد هر دو دیدگاه واقعیتی وجود دارد، حالت اکو صرف نظر از نحوه رانندگی، مصرف سوخت شما را بهبود می بخشد.

حالت اکو (Eco Mode)چگونه کار می کند؟

حالت اکو (Eco Mode) با محدود کردن عملکرد موتور و انتقال قدرت آن، به شما کمک می کند تا مصرف سوخت بهتری داشته باشید. این بدان معناست که وقتی پدال گاز را فشار می دهید، وسیله نقلیه شما تمام تلاش خود را برای رسیدن به سریعترین سرعت ممکن انجام نمی دهد، در این حالت مرکز پردازش خودرو به توجه به دستور العمل از پیش تعیین شده توسط سازنده خودرو تصمیماتی را به قطعات مورد نظر ارسال می کند تا با حفظ میزان مصرف سوخت عملکرد خود نیز دچار مشکل نشود.

حالت Eco: با نحوه کار و زمان استفاده از آن آشنا شوید

در این حالت رانندگی، خودرو علاوه بر محدود کردن عملکرد موتور و گیربکس، میزان سوخت، هوا و سایر تنظیمات قابل تنظیم را طوری انجام می دهد تا حداکثر صرفه جویی در میزان مصرف سوخت را بدون هیچ گونه عوارض جانبی برای خودرو به سرانجام برسد. تنها چیزی که در این حالت متوجه خواهید شد کاهش قدرت و پاسخگویی خودرو به درخواست های شما است.

در اصل Eco Mode چیزی نیست جز مجموعه ای از محدودیت هایی که سازنده روی خودرو شما قرار داده است و شما فعال کردن آن، این محدودیت ها را برای خود اعمال می کنید. اگرچه این محدودیت ها لزوما چیز بدی نیست اما ممکن است برخی با وجود آنها مشکل داشته باشند.

چه زمانی باید از حالت اکو (Eco Mode) استفاده کرد؟

هر زمان که می خواهید در میزان مصرف سوخت خودروی خود صرفه جویی کنید باید از حالت Eco استفاده کنید! اما از آنجا که این موضوع، عملکرد خودروی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، لذا در هر زمان که پیش بینی می کنید به عملکرد بیشتری نیاز دارید، نباید از حالت Eco استفاده کنید.

حالت Eco: با نحوه کار و زمان استفاده از آن آشنا شوید

این بدان معنی است که در بزرگراه ها و سایر جاده های باید از حالت Eco استفاده نکنید. البته در این حالت ممکن است نیاز شود که کمی زودتر به پمپ بنزین مراجعه کنید، اما ضرورت عملکرد کامل خودرو در چنین جاده هایی مهم تر به نظر می رسد.

در عین حال، در شهرها ، اشکال زیادی در رانندگی در حالت Eco وجود ندارد. نیازی نیست که به سرعت شتاب بگیرید و احتمالا در صورتی که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت زندگی می کنید، در زمان رانندگی به تعداد زیاد توقف کامل می کنید و زمان زیادی را در ترافیک می گذرانید. این فرصتی مناسب برای تلاش، بهبود و صرفه جویی در مصرف سوخت خود بدون هیچ گونه فعالیت و کار خاصی می باشد!

بنابراین، به طور خلاصه باید گفت هر زمان که خیالتان راحت است که وسیله نقلیه شما قدرت کمتری نیاز دارد باید از حالت Eco استفاده کنید.

آیا استفاده دائمی از حالت اکو (Eco Mode) درست است؟

کاملا! در حالی که ممکن است هنگام رانندگی در حالت Eco از عملکرد پایین تر خودرو ناراحت شوید، می توانید بدون نگرانی همیشه در حالت Eco Mode رانندگی کنید. رانندگی در حالت اکو باعث بروز هیچ آسیبی به موتور، افزایش تعمیر و نگهداری یا سایر مشکلات اضافی نخواهد شد.

حالت Eco: با نحوه کار و زمان استفاده از آن آشنا شوید

شرکت خودروسازی بطور خاص وسایل نقلیه خود را با حالت اکو طراحی کرده است تا با فعال بودن آن عملکرد کاملاً خوبی داشته باشد. در این حالت تمام وسایل الکترونیکی اتومبیل با توجه به قدرت جدید پیشرانه و خروجی گیربکس، تنظیم می شوند، بنابراین شما نگران هیچگونه اتفاقی مانند احتراق ناقص یا آسیب به آنها نباشید.

فقط در وضعیتی که نیاز به شتاب و قدرت بالائی دارید، استفاده از حالت Eco Mode پیشنهاد نمی شود، بطور مثال اگر در حال سبقت گرفتن هستید و یا قصد دارید که یک سربالائی را با سرعت بالا پشت سر بگذرانید، نباید از Eco Mode استفاده کنید زیرا در این حالت قطعا موتور انتظارات شما را برآورده نمی کند، ولی در حالات دیگر، رانندگی در حالت Eco Mode همیشه پیشنهاد می شود!

آیا حالت اکو (Eco Mode) واقعاً در مصرف سوخت صرفه جویی می کند؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که با تنظیم الگوی رانندگی خود می توانند نتایج مشابه حالت Eco را به دست آورند. مطمئناً حرکت با سرعت پایین تر و گاز ندادن های پیاپی باعث مصرف کمتر بنزین می شود، اما استفاده از حالت Eco قطعا نتایج بهتری به همراه خواهد داشت و به رکورد بهتری در استفاده کمتر به مصرف بنزین خواهید رسید.

حالت Eco: با نحوه کار و زمان استفاده از آن آشنا شوید

در حالی که میزان دقیق سوخت صرفه جویی شده با تغییر حالت Eco Mode از سازنده ای به سازنده دیگر ممکن است متفاوت باشد، اما بدون شک حالت Eco صرفه جویی در مصرف سوخت شما را بهبود می بخشد.

در حقیقت، حالت اکو فقط حدود پنج درصد صرفه جویی در مصرف سوخت شما را به همراه دارد بنابراین، اگر هر ماه 200 هزار تومان در پمپ بنزین هزینه می کنید، می توانید ماهیانه حدود 10 هزار تومان پس انداز نمائید.

اگر نحوه رانندگی شما طوری است که موجب می شود تا مصرف سوخت خیلی زیاد باشد، احتمالاً استفاده از حالت Eco Mode موجب تغییری اساسی در مصرف سوخت خواهد شد زیرا حالت Eco می تواند شما را از عادت های رانندگی نادرست و غیر معمول آگاه کند و رانندگی در این حالت می تواند مصرف سوخت خودرو شما را تا 24 درصد کاهش دهد! با این حال، به احتمال زیاد تفاوت عملکرد را خیلی بیشتر از سایر حالات رانندگی مشاهده خواهید کرد.

حالت اکو ممکن است جالب ترین ویژگی یک اتومبیل نباشد، اما راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه های سوخت و همینطور انتشار CO2  کمتر در جو است!


کلید واژه ها: محصولات رنو حالت Eco Eco Mode