گنجینه های پنهان: اسرار اتاق های بدون اکوی رنو

گروه رنو دارای امکانات آزمایشی و مهندسی متعددی در فرانسه و سراسر جهان است.
گنجینه های پنهان: اسرار اتاق های بدون اکوی رنو
۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۱ تکنولوژی

گروه رنو دارای امکانات آزمایشی و مهندسی متعددی در فرانسه و سراسر جهان است. یکی از آنها، واقع در Aubevoye، گنجینه ای پنهان دارد: اتاق های  بدون پژواک. نمونه‌های اولیه وسایل نقلیه آینده به دور از امواج صوتی یا تداخل الکترومغناطیسی در این اتاق‌های مرموز تحت آزمایش‌های گسترده قرار می‌گیرند. همچنین در داخل این محفظه هاست که در آن تست های فوق محرمانه روی صداها و ویژگی های متصل که قرار است در مدل های آینده استفاده شود، انجام می شود. استفان، رئیس بخش آکوستیک و ارتعاشات در گروه رنو، به ما اجازه می دهد از درهای پوشیده شده به معابد سکوت وارد شویم.

استفان هر روز صبح در امتداد جاده‌های روستایی نرماندی رانندگی می‌کند، جایی که فقط ماشین او و چند پرنده سکوت صبحگاهی طبیعت را می‌شکنند که طبیعت از خواب غروبش بیدار می‌شود. آرامش به زودی جای خود را به مرکز فنی  Aubevoy، مرکز آزمایش و مهندسی رنو می دهد که در 100 کیلومتری شمال غربی پاریس قرار دارد. در پشت دروازه های اصلی، این سایت بیش از 600 هکتار از زمین های جدا شده از عموم را شامل می شود و شامل نزدیک به 60 کیلومتر مسیر آزمایش، 44 خط آزمایش، دو تونل باد، 18 محفظه خوردگی و موارد دیگر است. امکانات آزمایشی برای قرار دادن خودروهای گروه رنو در آینده در طیف وسیعی از موقعیت‌ها، که همگی مخفیانه در جنگل‌های Eure پنهان شده‌اند، به کار می‌روند.

استفان در حالی که وارد مرکز می شود، از مجموعه ای از ایست های بازرسی و دروازه های امنیتی زیر نگاه مراقب نگهبانان عبور می کند. مهندسان، تکنسین ها، رانندگان، کارشناسان از همه نوع: تقریباً 1000 متخصص در این سایت پیشرفته کار می کنند. استفان با قدم زدن در پیچ و خم راهروها، اطراف محل کارش را به ما نشان می دهد. به سرعت مشخص می شود که هیچ شباهتی به دفتر کار معمولی شما ندارد...

ADAS چیست؟

از زمان شروع تاریخ خودروسازی نیز به صورت مداوم نوآوری های جدیدی را به بازار خودروی دنیا معرفی کرده است.

1525874405-asas-renault-900web.jpgبیشتر بخوانید...

رنو زویی؛ کوچک کارآمد

زویی این کمپانی فرانسوی و پرفروش‌ترین وسیله نقلیه دوستدار محیط زیست اروپاست در سال گذشته بوده است.

1525875801-e5ad7c82fe56955a9aafa07dd9f074e6897f6494.jpgبیشتر بخوانید...

با تکنولوژی HSA آشنا شوید

دستیار حرکت در سربالایی وسیله نقلیه را از زمان که پا از روی پدال ترمز برداشته می شود تقریباً ۲ ثانیه ثابت نگه می دارد

1576490887-7f010493b20054ede827f5b82f3ef0f8f63fd0fd-5a570838eccf714355396e8f61ba3ff3291cc787-renault-koleos-hzg-ph1-esphsa-00104905-01.jpgبیشتر بخوانید...

موانع صوتی

دیوارها و سقف اتاق اول با پانل های فومی از منشورهای افقی و عمودی پوشیده شده است. فرم های بیرون زده امواج صوتی را به جای انعکاس آنها پراکنده می کنند و هر گونه پژواک را از اتاق حذف می کنند و به همین دلیل به آن "آنکوئیک" می گویند. استفان می‌گوید: «از آنجایی که کف پوشیده نیست، باید بگوییم محفظه نیمه ناخوایی."

در اینجا، کلمه "سکوت" معنای جدیدی پیدا می کند. آدم واقعاً چیزی نمی شنود. عدم وجود صدا خفه کننده می شود. در چنین فضایی، خالی از تمام صدای پس زمینه، در ثانیه ای که حرکت می کنید، کوچکترین صدای مچاله شدن پارچه یا حتی نفس به طرز شگفت انگیزی قابل درک می شود. برعکس، صدای کف زدن، خفه و حتی کسل کننده به نظر می رسد، زیرا دیوارها پژواک تولید نمی کنند. استفان لبخند می زند: "این یک تجربه بی نظیر است!"

در مرکز اتاق، احاطه شده توسط صد میکروفون با کیفیت بالا، یک مگان E-TECH Electric  کاملاً جدید تمام توجه آزمایش کنندگان را به خود جلب می کند. استفان توضیح می دهد: "ما عایق صوتی خودرو را در رابطه با صدای تولید شده توسط موتور، لاستیک ها یا هر چیز دیگری در مجاورت مستقیم اندازه گیری می کنیم."

اینجاست که ما عایق صوتی خودرو را به دقت تنظیم می‌کنیم و روی همه صداهایی که تجربه صوتی کاربر را تشکیل می‌دهند کار می‌کنیم: صدای درب خودرو، هشدارها و آلارم‌های صوتی، موسیقی و موارد دیگر.

کارشناسان آکوستیک کل معماری صدای خودرو را که از صداهای داخلی و خارجی ساخته شده است، ساخته و ارزیابی می کنند.

رنو  ZOE، پیشگام خودروهای الکتریکی ده سال پیش، تعدادی از مسائل کاملاً جدید را در مورد صدا مطرح کرد. با این همه سکوت چه کنیم؟ رنو از محفظه‌های anechoic برای توسعه VSP (صدای خودرو برای عابران پیاده) استفاده کرد تا عابران پیاده بتوانند نزدیک شدن خودروهای ZOE با سرعت پایین را بشنوند. استفان به شوخی می گوید: «ماشینی که تراویاتا یا واگنر را می نوازد سرگرم کننده خواهد بود، اما جعبه پاندورا را از مسائل آلودگی صوتی باز می کند.»

رنو Megane E-TECH Electric کاملاً جدید همچنان مجموعه ای از صداها را برای هشدار به عابران پیاده منتشر می کند.

رنو کپچر R.S. مدل ۲۰۲۱ معرفی شد

خودروهای آر.اس. همانطور که از نامشان پیداست دارای توان بیشتر، هندلینگ بالاتر و عموما طراحی های متفاوت جزئی با محصول اصلی هستند؛

1613594925-2021-renault-captur-rs-line-1.jpgبیشتر بخوانید...

داچیا با بیگستر به استقبال آینده می رود

شاسی بلند بودن بیگستر فاصله زیادی با داستر ندارد اما به نظر می رسد این خودرو از نظر طراحی مانند هیچ خودرویی در مجموعه داچیا نیست.

1612048337-2021-dacia-bigster-concept-1.jpgبیشتر بخوانید...

موبیلایز برندی برای خدمات حمل و نقل و انرژی

این محصول روش های نوینی را برای حمل و نقل انسان ها و کالاها را چه با ماشین و چه بدون ماشین ارائه می دهد.

1611351189-2021-mobilize-ez-1-prototype850.jpgبیشتر بخوانید...

در داخل، با عدم وجود صدای خرخر موتور احتراق، منظره صوتی اکنون نیاز به توجه ویژه ای به جزئیات دارد: «ما اکنون بیشتر روی نویز ایجاد شده توسط چراغ های راهنما، صدای کلیک دکمه ها، بوق های پخش شده توسط رابط های صفحه لمسی تمرکز می کنیم. رانندگان و مسافران در قلب یک تجربه صوتی و حسی هستند که همه بخشی از تجربه رانندگی است.»

ضربه زدن به طول موج مناسب

نه چندان دور، یک اتاق خاص دیگر علاقه فرد را برانگیخته است. اینجاست که خاویر به عنوان کارشناس سازگاری الکترومغناطیسی کار می کند. دیوارها با پانل های سفید پوشیده شده اند که بر روی یک لایه ضخیم عایق قرار گرفته اند. یکی دیگر از Megane E-TECH Electric کاملا جدید در حال آزمایش روی یک دینامومتر شاسی برای شبیه سازی رانندگی در جاده های باز است. دور تا دور آنتن ها ماشین را با امواج الکترومغناطیسی با شدت و فرکانس های مختلف بمباران می کنند.

وسایل نقلیه در دنیای واقعی به طور مداوم در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی قرار می‌گیرند، چه هنگام عبور از دکل‌های تلفن، فرستنده‌های تلویزیون یا رادارهای سرعت خودکار، بنابراین همه اقدامات احتیاطی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ مشکلی در عملکرد عادی خودرو ایجاد نمی‌کند.

ما در قفس فارادی هستیم. دیوارهای این اتاق امواج الکترومغناطیسی را مسدود کرده و ما را از دنیای بیرون جدا می کند. بنابراین ما می‌توانیم آزمایش کنیم که ماشین چگونه تمام  امواج رادیو، تلفن یا  GPSرا ارسال و دریافت می‌کند.

در حالی که امواج صوتی کمتری در اطراف وسایل نقلیه وجود دارد، نمی توان همین را برای امواج الکترومغناطیسی گفت. از آغاز قرن، تعداد دستگاه های الکترونیکی روی جاده ها چهار برابر شده است.

رنو مگانE-TECH Electric  دارای عملکردهای جدید متصل و ADAS است. این اتصال افزوده به این معنی است که امواج بیشتری هم در داخل و هم در خارج از ماشین جهش می کنند. بنابراین، اطمینان از عدم تداخل فرکانس‌ها با یکدیگر ضروری است تا از هرگونه نقص در تجهیزات داخل خودرو یا مسائل ایمنی در خارج از خودرو جلوگیری شود، در نتیجه خودروهای ایمن و قابل اعتماد برای همه مشتریان رنو تضمین می‌شود.

در روز بازدید، خودروی پرچمدار جدید رنو و تمام تجهیزات آن تحت آزمایشات متعددی قرار گرفتند؛ دو برابر آنچه طبق مقررات لازم است. هر پاسخ و رفتاری به طور مستقیم از اتاق کنترل بررسی می شود. همه چیز با کمک کامپیوترهای قدرتمند تجزیه و تحلیل می شود. در مورد تضمین عملکرد و قابلیت اطمینان سیستم های متصل خودرو جای هیچ شکی وجود ندارد.

از اتاق آزمایش تا جاده

استفان ما را به آخرین اتاق می برد. در حالی که در سنگین را فشار می دهد هشدار می دهد: "مراقب چشمات باش..." و به درستی، اتاق نزدیک به 300 متر مربع و 11 متر ارتفاع دارد. دیوارها، کف و سقف با مخروط های فوم بزرگ پوشیده شده است.
این تنها محفظه کاملاً بدون اکو در مرکز فنی Aubevoye است و آنجاست که کارشناسان نحوه عملکرد همه خودروهای رنو، از ZOE تا Master را در هنگام دریافت امواج آزمایش می‌کنند.

در مجموع، اتاق‌های آنکوئیک مختلف و آزمایشگاه‌های آنالیز پراکنده در مرکز فنی گسترده Aubevoye هر سال میزبان بیش از هزار جلسه آزمایش هستند. بسیاری از ماه‌ها قبل از رونمایی – یا حتی نامگذاری – خودروهای آینده رنو روزها را در این اتاق‌های محرومیت حسی، احاطه شده توسط فرکانس‌های نامرئی، می‌گذرانند. گواه این است که چیزهای زیادی در این اتاقک های بدون اکو، این گنجینه های کمتر شناخته شده فناوری امواج در خطر است.

برای راضی نگه داشتن استفان کافی است، زیرا نور در اطراف Aubevoye شروع به کم شدن می کند و او "دفتر" خود را ترک می کند تا به خانه برود. با پیچیدن در جنگل های نرماندی، پنجره اش را پایین می آورد و ماشینش را پر از صداهای طبیعت می کند.


کلید واژه ها: رنو گروه رنو محصولات رنو کانسپت رنو