نگاهی به لحظات مهم تاریخ رنو

تاریخ نوآوری در رنو در ۲۴ دسامبر ۱۸۹۸ زمانی که لویی رنو سوار بر خودروی رنو وویتورت خود در خیابان LEPIC پاریس تردد کرد آغاز شد. این خودروی کوچک به یک سیستم انتقال قدرت مستقیم انقلابی مجهز بود. او در همان شب توانست ۱۲ عدد از این وسیله نقلیه را به فروش برساند.
نگاهی به لحظات مهم تاریخ رنو
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۳ رنوپدیا

سال ۱۸۹۸

رنو وویتورت ( VOITURETTE ) در خیابان LEPIC

تاریخ نوآوری در رنو در ۲۴ دسامبر ۱۸۹۸ زمانی که لویی رنو سوار بر خودروی رنو وویتورت خود در خیابان LEPIC پاریس تردد کرد آغاز شد. این خودروی کوچک به یک سیستم انتقال قدرت مستقیم انقلابی مجهز بود. او در همان شب توانست ۱۲ عدد از این وسیله نقلیه را به فروش برساند.

سال ۱۸۹۸

تاسیس شرکت رنو فررس

مارسل و فرناند رنو، برادران لویی در سال ۱۸۹۸ شرکت رن. فررس را تأسیس کردند. لویی به عنوان کارمند در شرکت باقی ماند و بر روی طراحی محصولات کار کرد. خودرو وویتورت خیلی زود توانست برنده جایزه اولین مسابقه خودروهای ورزشی شود. این اتفاق باعث شد میزان سفارشات رنو در آن سال به ۷۱ دستگاه برسد.

سال ۱۹۰۲

اولین موتور دو سیلندر

رنو در سال ۱۹۰۲ اولین موتور دو سیلندر خود را تولید کرد. این موتور اساس طراحی موتور چهار سیلندر خودرویی شد که مارسل رنو با راندن آن در مسابقه پاریس تا وین به پیروزی دست یافت.

سال ۱۹۱۴

درخواست برای ۱۰۰۰ وسیله نقلیه رنو برای "تاکسی مارن"

وزارت جنگ فرانسه از رنو برای مشارکت در جنگ جهانی اول دعوت می‌کند و با این شرکت ۳۱ قرارداد همانند ساخت آمبولانس، موتور هواپیما و خمپاره منعقد می‌کند. تاکسی‌های رنو با انتقال حدود ۴ هزار سرباز به جبهه‌های جنگ جهانی اول تاریخ ساز شدند.

در آن سال به دلیل بسته بودن خطوط راه آهن و عدم وجود کامیون، فرستادن نیروهای تازه نفس کار پیچیده‌ای بود اما ژنرال گالینی، فرمانده ارتش تصمیم گرفت از رانندگان تاکسی شهر کمک بگیرد. بنابراین صدها تاکسی رنو در پادگان شهر جمع شدند و کار انتقال سربازان به رودخانه مان را آغازکردند.

خودروهای رنو در آن زمان تاکسی‌های رسمی پاریس بودند. این خودروها با موتور ۱.۲ لیتری از سال ۱۹۰۵ به بازار عرضه شدند و در عرض کمتر از دو سال هزار و پانصد دستگاه از آنها کار حمل و نقل مسافران را در خیابان‌های پایتخت برعهده گرفت غافل از اینکه روزی بقای شهر بر دوش این ماشین‌ها خواهد بود.

سال ۱۹۲۴

لوگوی رنو شکل لوزی به خود گرفت.

سال ۱۹۲۹

افتتاح کارخانه ایل سگوئین

رنو کارخه ایل سگوئین را در حومه پاریس افتتاح کرد. این کارخانه مدل به یاد ماندنی رنو Reinastella را تولید کرد. این برند در این سال در ۴۹ کشور جهان عرضه می‌شد.

سال ۱۹۴۵

ملی سازی

در سال ۱۹۴۵ شرکت رنو ملی شد و به این ترتیب به دولت فرانسه تعلق پیدا کرد.

سال ۱۹۴۶

عرضه رنو 4CV جدید

رنو 4CV در ماه اکتبر در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. این خودرو اولین خودروی موتور عقب رنو و اولین خودروی فرانسوی بود که بیش از یک میلیون دستگاه ا آن تولید شد. رنو این خودرو را در طول جنگ جهانی دوم به صورت مخفیانه توسعه داده بود. رنو 4CV تنها ۵۶۰ کیلوگرم وزن داشت وسوخت کمی مثرف می‌کرد و می‌توانست به راحتی ۴ سرنشین را جابجا کند. این خودرو در نسخه‌های زیادی تولید شد؛ از مدل اقتصادی گرفته تا نسخه حذاب کانورتیبل و مدل اسپورت ۱۰۶۳. این خودرو در ژاپن تولید و در آمریکا به فروش می‌رسید.

سال ۱۹۵۶

رکورد زنی رنو Etoile Filante

پنجم سپتامبر ۱۹۵۶ رنو چهار رکورد سرعت در بونویل ( Bonneville ) آمریکا را به نام خود ثبت کرد. این اتفاق که با موتور توربو ۲۷۰ اسب بخاری اتومبیل رقم خورد، شهرت روزافزونی را برای رنو را در سرتاسر جهان ایجاد کرد.

سال ۱۹۵۶

عرضه رنو دوفاین ( Dauphine )

دافین با موفقیت جایگزین رنو 4CV شد. ایده جانشینی با نام گذاری این خودرو که معادل فرانسه "وارث آشکار" برجسته شد. این مدل از تمام امکانات مدرن آن روز از جمله صندلی قابل تنظیم؛ سیستم گرمایش و جعبه دنده اتومات برخوردار بود. طراحی ظاهری منحنی شکل خودرو با طراحی‌های سال‌های دهه ۱۹۶۰ تطبیق داشت. رنو 4CV در دسامبر ۱۹۶۷ به دوران بازنشستگی خود رسید. رنو تا آن زمان توانسته بود ۲.۵۰.۷۳۸ دستگاه از این خودرو را تولید کند و به این ترتیب به رکوددار خودروی تولید شده فرانسه باشد.

سال ۱۹۵۹

عرضه رنو استفاته ( Estafette )

رنو در سال ۱۹۵۹ رنو استفاته اولین خودروی دیفرانسل جلوی خود را به بازار معرفی کرد. نیمی از خودروهای تولید شده به خارج از فرانسه و در درجه اول به ایالات متحده آمریکا صادر شدند.

سال ۱۹۶۱

رنو از خودروی رنو ۴ خود رونمایی کرد؛ یک پدیده فرهنگی واقعی

رنو 4L اولین "خودرویی برای زندگی" حاصل یک ایده درخشان بود. ایده ساخت یک خودروی همه کار که بتواند واقعاً همه جا برود و در همه شرایط ثابت کند که خودروی مفیدی است. مدل ۵ در معرفی شده در سال ۱۹۶۱ این قابلیت را داشت که خم شدن صندلی عقب خودرو به یک ون تبدیل شود. رنو بیش از ۸ میلیون دستگاه از این خودروی فوق العاده را تولید و به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر کردند. دوران حرفه‌ای این خودرو در ۲۱ دسامبر ۱۹۹۴ به پایان رسید.

سال ۱۹۶۵

رونمایی از رنو ۱۶ هاچبک

رنو ۱۶ در ژانویه ۱۹۶۵ به بازار معرفی شد. این خودروی کامپکت هاچبک با طراحی فوق العاده خود توانست به موفقیت بزرگی دست یابد.

سال ۱۹۷۲

تولد رنو ۵ معروف

رنو با هدف قرار دادن جوانان و بانوان خودروی شهری تازه ای را با طراحی متفاوت که عادات رانندگی را تغییر می‌داد به بازار خودروی جهان معرفی کرد. طراحی داخلی خودرو با رنگ‌های روشن و صفحه‌های مربع شکل عرضه شد. رنو ۵ در اولین سال عرضه در بازار خودروی فرانسه توانست ۵ درصد سهم بازار را از آن خود کند. سه سال بعد این محصول رنو توانست به پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا تبدیل شود. رنو ۵ برای بیش از ده سال در صدر جدول خودروهای کامپکت فرانسه قرار داشت. شرکت رنو توانست ۵.۳۲۵.۰۰۰ دستگاه از این محصولش را در سرتاسر دنیا به فروش برساند. امروزه رنو ۵ از جایگاه خاصی در میان خودروهای جریان ساز نیمه دوم قرن بیستم میلادی برخودار است.

سال ۱۹۷۷

یک موتور توربو برای فرمول یک

رنو در سال ۱۹۷۷ با ورود خودروی RS01 خود به مسابقات فرمول یک که از موتوری توربوشارژ برخوردار بود انقلابی را ایجاد کرد. از آن سال به بعد، رنو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در این ورزش بوده است.

سال ۱۹۸۴

معرفی رنو اسپس ( ESPACE ) اولین خودروی چند منظوره ( MPV ) دنیا

زمانی که رنو در سال ۱۹۸۴ خودروی اسپس را به رسانه‌ها معرفی کرد توجه بسیاری از علاقمندان خودرو از سرتاسر جهان را به سوی خود جلب کرد. اما ضمانتی وجود نداشت که این خودرو بتواند در آن زمان به موفقیتی دست یابد. تا زمان معرفی این خودرو هیچ کسی وسیله نقلیه ای ندیده بود که چنین جادار و همه کاره باشد. اسپس با دارا بودن صندلی‌های انعطاف پذیر می‌توانست با چرخش آنها به اطراف تبدیل به یک اتاق نشیمن شود. این ویژگی اسپس تعجب آور و جذاب بود.

سال ۱۹۹۲

رنو توئینگو حمل و نقل شهری را متحول کرد

رنو با رونمایی از خودروی جدید خود با نام توئینگو در نمایشگاه خودروی پاریس باز هم توجهات را به سوی خود جلب کرد. رنو توئینگو با طراحی ظاهری قورباغه‌ای شکل خود و ترکیب المان‌هایی از خودروهای چند منظوره ( MPV ) و خودروهای کامپکت بسیار پر سر و صدا ظاهر شد. نام Twingo از تلفیق سه کلمه Twist ، Swing و Tango ساخته شده بود و نشان می‌داد که رنو برای بازاریابی این خودرو بر جمعیت جوانی تمرکز کرده است که خیلی زود عاشق این محصول رنو شدند.

سال ۱۹۹۲

تعطیلی کارخانه ایل سگوئین

در ماه مارس سال ۱۹۹۲ میلادی مدیران رنو تصمیم گرفتند که عملیات تولید کلیه محصولات خود را در کارخانه تاریخی ایل سگوئین متوقف کنند.

سال ۱۹۹۲

ویلیامز-رنو عنوان قهرمانی مسابقات فرمول یک سازندگان را از آن خود کرد

رنو- ویلیامز در این سال با کسب ۱۵ جایگاه برتر از ۱۶ مسابقه در خط شروع و ۱۰ پیروزی که شش تای آنها در رده اول و دوم بودند توانست قهرمان مسابقات فرمول یک سازندگان شود. همنین نایجل مانسل عنوان راننده سال را به دست آورد. موتورهای رنو قهرمانی‌های شش سال آینده را نوید می‌دادند.

بد نیست بدانید که فصل قهرمانی فرمول یک جهان از مجموعه‌ای از مسابقات، که به جایزه بزرگ مشهور است تشکیل شده، که معمولاً در فهرست پیست‌های فرمول یک، و در موارد معدودی در جاده‌های بسته شهری برگزار می‌شود. نتایج تمامی مسابقات جمع بسته می‌شود تا دو فهرست قهرمانان فرمول یک جهان در هر سال، یکی در بخش فهرست رانندگان قهرمان فرمول یک جهان و دیگری در بخش فهرست سازندگان قهرمان فرمول یک جهان مشخص شود.

سال ۱۹۹۲

رونمایی از رنو سافران ( Safrane )

خودروی رنو سافران، اخرین مدل از محصولات این کمپانی فرانسوی بود که جایگزین رنو ۲۵ شد. تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۰ ادامه داشت.

سال ۱۹۹۶

خصوصی سازی

شرکت رنو در سال ۱۹۹۶ مشمول قانون خصوصی سازی شد.

سال ۱۹۹۸

افتتاح مرکز فناوری‌های رنو در گایانکورت فرانسه

مرکز فناوری‌های رنو در سالگرد صد سالگی این شرکت در گایانکورت فرانسه افتتاح شد. هدف از ایجاد این مرکز استقرار همه افرادی بود که روی قسمت‌های طراحی و مهندسی مدل‌های جدید این برند کار می‌کردند.

سال ۱۹۹۸

افتتاح مجموعه آیرتون سنا ( Ayrton Senna ) در برزیل

رنو مجموعه کارخانجات آیرتون سنا را در شهر کوریتیبای برزیل بنا نهاد. این مرکز که اولین سایت صنعتی در کشور برزیل بود خیلی زود توانست به یکی از کارخانجات اصلی گروه رنو در امریکای جنوبی تبدیل شود.

سال ۱۹۹۹

امضای تفاهنامه اتحاد رنو – نیسان

در خودرساز برتر جهان یعنی نیسان ژاپن و رنوی فرانسه در این سال تصمیم به امضای قراردادی برای همکاری‌های مشترک در عرصه صنعت خودرو کردند. رنو ۱۶.۸ درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان را از آن خود کرد و بدین ترتیب اتحاد رنو – نیسان متولد شد.

سال ۱۹۹۹

رنو، کنترل داچیا را از آن خود کرد

گروه خودروسازی رنو در این سال با خرید ۵۱ درصد از سهام برند رومانیایی داچیا تبدیل به اصلی ترین سهامدار آن شد. بهترین خودروی داچیا در آن زمان داچیا ۱۳۱۰ بود که به اختصار داچیا نامیده می‌شد.

سال ۲۰۰۰

تاسیس شرکت رنو – سامسونگ موتورز

رنو پس از خرید سهام داچیا به سراغ سامسونگ موتورز کره جنوبی رفت و ۷۰.۱ درصد سهام آن را خریداری کرد و در نتیجه رنو – سامسونگ موتورز متولد شد و از آن زمان وظیفه تولید و فروش محصولات رنو در کره جنوبی بر عهده این شرکت است.

سال ۲۰۰۸

رنو ۲۵ درصد از سهام شرکت آوتوواز ( AVTOVAZ ) را خریداری کرد

رنو در ۲۹ فوریه سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت تا ۲۵ درصد از سهام شرکت خودروسازی روسی اوتوواز را خریداری کند. این شرکت روسی صاحب برند لادا ( Lada ) بود.

سال ۲۰۱۰

رونمایی از خودروی مفومی رنو دزیر ( DEZIR )

خودروی مفهومی رنو دزیر که در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد نمایش دهنده رنسانس زبان طراحی استراتژیک گروه رنو تحت مدیریت لورن ون در آکر بود. این محصول تجسم اولین مرحله در چرخه زندگی یعنی عشق را در قلب استراتژی خود داشت.

سال ۲۰۱۰

سرمایه گذاری رنو در دره سیلیکون ( Silicon Valley )

درهٔ سیلیکون Silicon Valley) ) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در آن است. نام این منطقه ابتدا برگرفته از تعداد زیاد شرکت‌های تولید کنندهٔ تراشه‌های سیلیسیمی در این منطقه بود که بعدها به نمادی از وجود کمپانی‌های زیاد فعّال در زمینه فناوری‌های پیشرفته در این منطقه تبدیل شد. دره سیلیکون شهرهای بسیاری را در بر می‌گیرد که مهمترین آنها سان خوزه مشهور به پایتخت دره سیلیکون می‌باشد.

رنو در سال ۲۰۱۱ لابراتوار نوآوری خود را در دره سیلکون افتتاح کرد که اکنون تبدیل به مرکزی مهم برای این شرکت شده است. محل قراگیری این مرکز که تنها چند دقیقه با لابراتوارهای گوگل، فیس بوک، اپل و آمازون این امکان را می‌دهد تا اولین مرکزی باشد که با استفاده از آخرین فناوری‌های ابداع شده به سراع توسعه خودروهایی برای آینده برود.

سال ۲۰۱۲

انقلاب رنو ZOE در وسایل نقلیه برقی

رنو با عرضه ZOE در سال ۱۹۹۲ جهشی جسورانه و نوآورانه داشت. این خودرو اولین محصول کمپانی رنو بود در بخش بازار خودروهای کامپکت برقی بود که به بازار عرضه شد. این خودرو در حال حاضر پر فروش ترین خودرو در بخش خودروهای برقی در اروپاست.

سال ۲۰۱۲

رونمایی از کلیو ۴ در نمایشگاه خودروی پاریس

کلیو ۴ اولین خودروی رنو بود که با الهام از رنو دزیر از هویت طراحی جدید این کمپانی استفاده کرد.

سال ۲۰۱۳

راه اندازی کسب و کار رنو در چین

در این سال رنو با امضای قرارداد سرمایه گذاری مشترک با شرکت خودروسازی دانگ فنگ ( Dongfeng ) چین شرکت خودروسازی دانگ فنگ رنو را تأسیس کرد. این توافق راه را برای ساخت یک کارخانه در شهر ووهان چین تسهیل کرد.

سال ۲۰۱۴

رونمایی از توئینگوی جدید

رنو بیست سال پس از معرفی نسل اول خودروی رنو توئینگو از آخرین مدل آن در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. رنو این خودرو را با نگاهی به نسخه اصلی و رنو ۵ کاملاً بازطراحی کرده بود.

سال ۲۰۱۵

رونمایی از پیکاپ رنو آلاسکان ( Alaskan )

رنو پس از داستر اوروچ با معرفی خودروی رنو الاسکان خود به دنبال فتح بازارهای جهانی در کلاس پیکاپ بود.

سال ۲۰۱۶

رنو ترزور ( TREZOR ) نماد طلوع یک چرخه جدید

رنو با معرفی خودروی مفهومی ترزور در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۱۶ از جانشین بر حق رنو دزیر رونمایی کرد. این خودروی دو سرنشین برقی کوپه آغاز چرخه جدید طراحی رنو در خودرهای آینده GT را نشان می‌دهد.

سال ۲۰۱۷

گروه رنو از سیمبیوز ( SYMBIOZ ) رونمایی کرد

خودرو مفهومی سیمبیوز ( SYMBIOZ ) نشان دهنده دیدگاه گروه رنو در مورد خودرو و جایگاه آن در جامعه تا سال ۲۰۳۰ است.

سال ۲۰۱۸

رونمایی گروه رنو از خودروی مفهومی ایزی گو ( EZ-GO )

گروه رنو سال ۲۰۱۸ با رونمایی از خودروی مفهومی ایزی گو در نمایشگاه خودروی ژنو چشم انداز خود درباره خودروهای بدون راننده، برقی و متصل به شبکه حمل و نقل اشتراکی شهری در آینده را به منصه ظهور رساند.

سال ۲۰۱۸

رنو تولد ۱۲۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد

بیش از ۱۲۰ سال است که رنو راه حل های خودرویی را توسعه داده است که باعث حمل و نقل آسان و در دسترس مشتریان در سراسر جهان می‌شود.


کلید واژه ها: رنو کلیو تاریخچه رنو محصولات رنو رنو نیسان رنو زویی لوگوی رنو سالهاراحتی