راه هایی برای مراقبت بهتر از خودرو

رعایت این موارد باعث می شود تا موتور خودروی شما بهتر کار کند، طول عمر بیشتری داشته باشد و شما را از پرداختن هزینه برای تعمیرات موتور معاف می کند.
راه هایی برای مراقبت بهتر از خودرو
۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸ رنوکار

اکثر اوقات ما زمان زیادی را صرف فکر کردن به موتور خودروی خود نمی کنیم. سوار ماشین می‌شویم، کلید را می‌چرخانیم و به سمت جایی که می خواهیم حرکت می‌کنیم. معمولاً وقتی متوجه موتور می‌شویم، زمانی است که صدایی از آن می‌شنویم که به شنیدن آن عادت نداریم یا زمانی که خودرو کمی متفاوت از قبل احساس می شود.

موتور خودروها نیاز به مراقبت دارند. آنها هر از چند گاهی نیاز به معاینه دارند و همچنین برای حفظ وضعیت خوبشان نیاز به سرویس منظم دارند. برای کمک به مراقبت مناسب از موتور و جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی، ما این لیست را برای محافظت از موتور خود گردآوری کرده ایم.

رعایت این موارد باعث می شود تا موتور خودروی شما بهتر کار کند، طول عمر بیشتری داشته باشد و شما را از پرداختن هزینه برای تعمیرات موتور معاف می کند.

10- روغن موتور را به طور منظم تعویض کنید

تعویض منظم روغن موتور یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای موتور خود انجام دهید. اگر هیچ یک از راه های دیگر برای محافظت از پیشرانه خودروی خود را انجام نمی دهید (اما واقعاً امیدواریم که این کار را انجام دهید) حتماً این یکی را انجام دهید. روغن قطعات حیاتی موتور را به خوبی روانکاری می کند تا بیش از حد گرم نشوند. موتور شما بدون روغن نمی تواند کار کند و اگر بین تعویض روغن زیاد زمان ایجاد شود، می تواند به مرور زمان به موتور خودروی شما آسیب دائمی وارد کند.

پیشنهادات برای زمان تعویض روغن متفاوت است و بستگی به نوع روغن مورد استفاده، محل زندگی شما و تنوع خودروی شما دارد؛ برای آگاهی از بهترین زمان تعویض روغن موتور خودروی خود حتما به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. از آنجایی که ما در مورد محافظت فعالانه از موتور صحبت می کنیم، مطمئن شوید که سازنده خودروی شما چه پیشنهادی برای فاصله زمانی تعویض روغن خودرو پیشنهاد می کند. اگر نمی توانید دفترچه راهنمای ماشین خود را پیدا کنید، یک جستجوی آنلاین سریع انجام دهید تا بدانید چه زمانی باید آن را تغییر دهید.

ما نمی توانیم به تعویض روغن اشاره کنیم بدون اینکه تاکید کنیم که فیلتر روغن باید همزمان با آن تعویض شود. فیلتر روغن تمام کثیفی‌های شناور در اطراف موتور شما را جمع‌آوری می‌کند و از برگشت آنها به داخل موتور جلوگیری می‌کند. با فیلتر و روغن جدید، موتور شما به آرامی کار می کند و مهمتر از همه، تمام قسمت های داخلی موتور خنک نگه داشته می شود و به خوبی روانکاری می شود.

9- به سیستم خنک کننده خودرو اهمیت دهید

علاوه بر تعویض روغن، سیستم دیگری وجود دارد که وظیفه آن خنک نگه داشتن موتور است و نمی توانید از آن چشم پوشی کنید، سیستم خنک کننده شامل رادیاتور، ترموستات، واترپمپ و مایع خنک کننده و ... است. ساده ترین راه برای محافظت از موتور در برابر گرمای بیش از حد، اطمینان از داشتن مقدار مناسب مایع خنک کننده (مایع رادیاتور) است.

هنگامی که دمای مایع خنک کننده موتور افزایش پیدا می کند و ترموستات شروع به بازشدن می کند، مایع خنک کننده ای که در اطراف بلوک موتور و سرسیلندر در حال گردش بوده است و دمای بالائی دارد، به سمت رادیاتور جریان پیدا می کند. عامل گردش مایع خنک کننده در موتور، واتر پمپ می باشد، مایع بعد از خنک شدن، مجددا به سما بلوک سیلندر حرکت می کند و این فرآیند ادامه پیدا می کند. برای بررسی سطح مایع خنک کننده، درب موتور را باز کرده و به مخزن مایع خنک کننده نگاه کنید. این یک مخزن با مایع سبز یا نارنجی رنگی پر شده است. اطمینان حاصل کنید که سطح مایع خنک کننده بالاتر از علامت حداقل و زیر علامت حداکثر باشد.

اگر متوجه شدید که ماشین شما بیش از حد گرم شده است و می دانید که مایع خنک کننده به اندازه کافی در آن وجود دارد، به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید و از کارشناس مربوطه بخواهید که سیستم خنک کننده را بررسی کند. هزینه پیدا کردن و جایگزینی مشکل در سیستم خنک کننده قبل از موعد بسیار کمتر از آسیب وارد شده به موتور شما در صورت داغ شدن بیش از حد آن خواهد بود.

8- به فیلتر هوای خودرو رسیدگی کنید

تمرینی برای یک مسابقه ماراتن را تصور کنید. شما ورزش می کنید، هر روز می دوید، درست غذا می خورید و به بدن خود استراحت می دهید. اما وقتی روز ماراتن فرا می رسد، یک کار را فراموش می کنید: نفس کشیدن. خودروها نیز مانند ما به جریان ثابت هوا نیاز دارند. جدا از سوخت، هوا جزء ضروری بعدی برای روشن نگه داشتن موتور اتومبیل است. هوا باید به طور مداوم، بدون محدودیت و بدون کثیفی وارد موتور شود.

فیلترهای هوا از ورود همه کثیفی های بیرونی مانند ریزگردها، برگ و خاک به داخل موتور اتومبیل جلوگیری می کند. با گذشت زمان، این فیلترها ممکن است به دلیل کثیفی مسدود شده و نیاز به تعویض داشته باشند. بسته به عادات رانندگی و شرایط جاده، فیلتر هوا معمولاً می تواند مدت زیادی دوام بیاورد. اما اگر اجازه داده شود که فیلتر بیش از حد کثیف شود و کار خود را به نحو احسن انجام ندهد، می‌تواند راه اکسیژن به موتور را از بین ببرد، یا کثیفی های بیش از حد وارد فضای موتور خودرو شود.

بنابر آنچه عنوان شد، فیلتر هوا لازم است مطابق جدول زمانی و در سرویس های دوره ای تعویض گردد، لازم به ذکر است که نمی توان با نگاه کردن به فیلتر و بررسی ظاهری، به میزان کثیف بودن فیلتر پی برد.

7- مراقب نشتی های خودرو باشید

برای تشخیص نشتی لازم نیست مکانیک باشید. در واقع، گاهی اوقات شما حتی نیازی به دیدن آن ندارید - فقط می توانید آن را بو کنید. روغن و ضد یخ دو مایع اصلی هستند که باید مطمئن شوید از موتورتان نشت نمی‌کند.

گرما و فشار شدید در نهایت باعث از کار افتادن شیلنگ های موتور می شود. شیلنگ های لاستیکی کهنه و ترک خورده موتور می توانند باعث نشتی ضد یخ یا مایعات دیگری که موتور خودرو شما نیاز دارد، شوند. مناطق دیگری که اغلب نشتی دارند، محل اتصال دو قسمتی است که آب بندی شده اند. با گذشت زمان، این مهر و موم ها می توانند شکسته شوند و اجازه دهند روغن یا مایعات دیگر از موتور نشت کنند یا باعث نشت مایع به قسمت های دیگری از موتور شوند.

بهتر است زیر درب موتور خود را هر چند وقت یک بار چک کنید و ببینید آیا چیزی از موتور نشت می کند یا بویی احساس می کنید. هنگامی که ماشین خود را پارک می کنید، گاهی اوقات زیر ماشین را بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی روی پیاده رو نشتی دارد یا خیر. اگر بتوانید از یک نشتی جزئی جلوتر بمانید و قبل از اینکه به یک مشکل بزرگ تبدیل شود از آن مراقبت کنید، می توانید بعداً خودتان را از یک سردرد بزرگ نجات دهید. اگر جهت سرویس های دوره ای به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمائید، این کار توسط کارشناسان و افراد دوره دیده انجام خواهد شد و از این بابت نگرانی نخواهید داشت.

6- قبل از اینکه خیلی دیر شود باک بنزین خود را پر کنید

بنزین مقدار مشخصی رسوب در خود دارد که در ته مخزن بنزین شما می نشیند. پس از سال‌ها رانندگی و بنزین زدن های زیاد، مقدار زیادی آشغال می‌تواند در پایین باک بنزین شما وجود داشته باشد. فیلتر بنزین شما مقدار زیادی از این رسوب را می گیرد و آن را از خطوط سوخت خودرو و موتور شما دور نگه می دارد. با این حال، اگر باک ماشین خود را به طور مداوم تا انتها پایین نگه دارید تا خالی شود، از ته باک و همه آشغال های اضافی که در آنجا انباشته شده است بنزین بیرون می کشید.

اگر رسوب از فیلتر بنزین عبور کند (بعضی از آن می تواند) وارد موتور شده و باعث آسیب داخلی به آن می شود. این کثیفی ها باعث می شود سیستم سوخت رسانی مانند پمپ بنزین، سوزن انژکتور و سایر قسمت های موتور شما سخت تر کار کنند. برخی توصیه می کنند همیشه نیم باک سوخت را نگه دارید. ممکن است نخواهید آنقدر زیاد آن را پر کنید، اما مطمئن شوید که باک را تا آخر خالی نکنید. موتور شما به خاطر این کار از شما تشکر خواهد کرد.

5- حواستان به تسمه های خودرو باشد

در مورد تسمه های لاستیکی مانند تسمه دینام و تسمه تایم موتور شما صحبت می کنیم که انواع اجزای حیاتی را به هم وصل می کنند. عملکرد تسمه می تواند در خودروهای مختلف متفاوت باشد، اما برخی از وظایف اصلی آن ها راه اندازی پمپ هیدرولیک فرمان، واترپمپ، دینام و سیستم تهویه مطبوع است. لازم نیست بدانید همه این چیزها چیست، اما باید بدانید که تسمه های موتور شما حداقل برخی از این کارها را انجام می دهند.

اگر موتور شما روشن است، تسمه های شما کار می کنند. به عبارت دیگر، استفاده زیادی از آنها می شود. آنها معمولاً برای مدت طولانی دوام می آورند، اما در نهایت شروع به نشان دادن علائم سایش کرده و شروع به ترک خوردن می کنند. اگر تسمه شما در حین رانندگی پاره شود، ممکن است باعث آسیب جدی به موتور شود. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید منتظر مشاهده علائمی بابت استهلاک و خرابی تسمه ها باشید و سپس اقدام به تعویض آنها نمائید بلکه باید کیت تسمه تایم و کیت تسمه دینام را مطابق میزان کیلومتری که خودرو حرکت کرده و یا جدول زمانی تعویض نمائید.

4- مراقب روشن شدن چراغ چک خودرو باشید

این کار ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر هنگام روشن شدن هر یک از چراغ‌های هشدار خودرو از چک کردن خودرو خود غفلت کنید، ممکن است از یک مشکل جدی غافل شوید. چراغ چک موتور و سایر چراغ های هشدار ممکن است به دلایل مختلفی روشن شوند. خبر خوب این است که همه آنها لزوماً یک مسئله مهم نیستند. اما تا زمانی که آن را بررسی نکنید، متوجه این موضوع نخواهید شد.

علاوه بر چراغ چک موتور ، بسیاری از خودروها دارای چندین چراغ دیگر هستند که برای نشان دادن مشکل روشن می شوند. آنها می توانند در مورد مشکلات دینام، باتری، دمای موتور یا سایر موارد هشدار دهند. برای محافظت از موتور خود، یا با روشن شدن چراغ یک بررسی عیب یابی انجام دهید و سپس خودتان مشکل را برطرف کنید، یا آن را نزد یکی از نمایندگی های مجاز رنو در سراسر کشور ببرید تا آزمایشات لازم را انجام دهند و مشکل را برطرف کنند. اگر بعد از روشن شدن چراغ خیلی صبر کنید، می توانید اجازه دهید یک مشکل کوچک به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

3- فیلتر بنزین را تعویض کنید

قبلاً در مورد اینکه چگونه فیلتر سوخت موتور شما را در برابر رسوبات مضر و ذرات موجود در بنزین محافظت می کند، اشاره کردیم. فیلتر بنزین هر ذره یا زباله ای را که برای موتور مضر است می گیرد و آن را در یک قوطی محبوس می کند، درست مانند فیلتر روغن.

اگر مدتی است فیلتر تعویض نشده است، بهتر است آن را تعویض کنید تا موتور به خوبی کار کند. اگر فیلتر شما به راحتی در دسترس است، این کار خیلی سخت نخواهد بود، اما دسترسی به برخی فیلترها ممکن است سخت باشد. اگر نمی توانید به فیلتر بنزین خودرو خود دسترسی پیدا کنید، آن را نزد نمایندگی ببرید تا تکارشناس مربوطه بررسی کند که آیا فیلتر بنزین نیاز به تعویض دارد و یا خیر و در صورت نیاز تعویض گردد.

2- خوب رانندگی کنید

موتور خودروی شما برای کارکردن ساخته شده است، اما زمانی که با سرعت مداوم کار می کند بسیار بهتر کار می کند و بیشتر عمر می کند. تصور کنید در مسابقه‌ای می‌دوید که در آن مدام هر چند دقیقه یکبار از یک سرعت کامل به یک توقف کامل می‌رفتید. فقط با افزایش سرعت خود را فرسوده می کنید تا مجبور شوید هر چند دقیقه یکبار سرعت خود را کاهش دهید. موتور شما به همین ترتیب فرسوده می شود. توقف ها و استارت های مداوم، مانند مواردی که می توانید در رانندگی شهری تجربه کنید، برای موتور خودروی شما مضر است.

اگر عادات رانندگی شما اجازه می دهد با سرعت نسبتاً ثابتی حرکت کنید؛ این کار باعث مصرف بهینه بنزین خواهد شد و موتور خودرو شما احتمالاً بیشتر دوام خواهد آورد. هر چه توقف ها و استارت های بیشتری را وارد این چرخه کنید، موتور شما باید بیشتر کار کند.

1- شمع ها و وایر شمع ها را عوض کنید

یک راه ساده برای محافظت پیشگیرانه از موتور، تعویض شمع ها و وایر ها(در خصوص خودروهائیکه دارای وایر می باشند) است. وایر جریان برق را به شمع‌ها می‌فرستند که جرقه‌ای ایجاد کنند تا مخلوط سوخت و هوا در سیلندرهای خودرو شما مشتعل شود. آنها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و در صورت فرسوده شدن می توانند باعث شوند موتور خودرو واقعاً خشن کار کند.

تعویض شمع ها و وایر ها(در صورت نیاز) معمولاً کار سختی نیست و با سرمایه گذاری اندک در زمان و هزینه انجام می شود. اکثر سازندگان توصیه می کنند که آنها را هر 20 هزار کیلومتر آن را تعویض کنید، اما برخی می توانند کمی طولانی تر شوند. هنگامی که شمع موتور خودرو خود را تعویض می کنید، بررسی کنید که وایرها نیز نیاز به تعویض دارند و یا خیر و در صورت نیاز، آنها را تعویض نمائید. اگر به طور مرتب شمع ها و وایر ها را کنترل و در صورت نیاز عوض کنید، موتور ، شما را به خاطر آن دوست خواهد داشت، کنترل شمع های خودرو و تعویض بموقع آنها موجب خواهد شد تا مصرف سوخت به حداقل برسد.


کلید واژه ها: موتور روغن موتور موتور خودروی تعویض روغن محصولات رنو قطعات یدکی اصلی