آموزش گام به گام روشن کردن، حرکت، توقف و خاموش کردن خودرو

ابتدا می‌بایست اصول نگهداری را بر روی خودرو پیاده نمود تا خودرو آسیب نبیند و سپس اگر به هر دلیلی خودرو آسیب دید، به‌ ناچار اقدام به انجام تعمیرات مبادرت کرد.
آموزش گام به گام روشن کردن، حرکت، توقف و خاموش کردن خودرو
۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۸ رنوکار

نویسنده: علیرضا کرامتیان، سرپرست پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش شرکت رنوپارس

شاید دو واژه تعمیر و نگهداری را شنیده و یا حتی آنها را به دفعات به کار برده باشید. به نظر می‌رسد که چنانچه بصورت عمیق این واژگان را بررسی نمائید، به این نتیجه برسید که باید جای دو کلمه تشکیل دهنده آن را تغییر دهید و نگهداری و تعمیر را جایگزین آن نمایید زیرا همواره نگهداری مقدم بر تعمیر است. به عبارت دیگر، ابتدا می‌بایست اصول نگهداری را بر روی خودرو پیاده نمود تا خودرو آسیب نبیند و سپس اگر به هر دلیلی خودرو آسیب دید، به ناچار اقدام به انجام تعمیرات مبادرت کرد. صاحبان خودرو که دارای دانش و تجربه بالائی در خصوص نگهداری و تعمیر هستند، به این مطلب واقف هستند که همواره نگهداری در اولویت است و می‌بایست در وهله اول نسبت به نگهداری خودرو جدیت بیشتری از خود نشان دهند و هزینه زیادی صرف کنند تا کار به تعمیرات نرسد چرا که انجام تعمیرات هم هزینه و هم عوارض بیشتری به دنبال خواهد داشت.

روش صحیح استارت زدن خودرو

معنی کلمه تعمیر تقریباً برای تمامی مالکان خودرو واضح و روشن است ولی ممکن است ایشان تعبیر درستی از کلمه نگهداری نداشته باشند. بعضی تصور می‌کنند که منظور از نگهداری، چگونگی محافظت از خودرو در زمان عدم استفاده و یا زمانی است که خودرو خاموش و در پارکینگ است و عده‌ای دیگر معنی این کلمه را محدود به تعویض به موقع روغن موتور، فیلتر روغن و فیلتر هوا، تعویض مایع خنک کننده موتور، روغن‌ کاری قطعات متحرک، باد گرفتن و پاکیزه نگه‌ داشتن موتور، پاک و تمیزکردن زیر خودرو از گل‌ و لای و در امان نگه داشتن خودرو از نور مستقیم آفتاب، باد و باران و مواردی از این دسته می‌دانند. این در حالی است که معنای صحیح کلمه نگهداری، بسیار فراتر از این تعاریف است و می‌تواند به سالم ماندن و افزایش عمر خودرو و قطعات آن کمک بسزایی نماید. در این مقاله قصد داریم تا بعضی از اصول اولیه نگهداری از خودرو را برای رانندگان تشریح نماییم تا ایشان نیاز کمتری به انجام تعمیرات پیدا کنند.

چگونه خودرو را روشن کنیم؟

یکی از اصول اولیه که کاملاً منطبق بر سازوکار و فرایند نگهداری خودرو است و می‌بایست توسط صاحب خودرو رعایت شود، نحوه استارت‌ زدن و روشن‌کردن خودرو است، استارت‌زدن خودرو شاید ساده به نظر برسد ولی در صورت عدم رعایت بعضی موارد، می‌تواند موجب آسیب رسیدن به بعضی قطعات خودرو شود و یا عمر مفید آنها را کاهش دهد.

اگر خودرو شما انژکتوری و دارای سوئیچ است، سوئیچ را داخل مغزی سوئیچ قرار داده و آن را تا جایی بچرخانید که صفحه نشانگرها روشن شود، اگر در جایی هستید که ساکت و آرام است، با روشن شدن صفحه نمایشگرها و نمایان‌شدن بعضی علائم، صدایی از زیر صندلی عقب خودرو به گوش خواهد رسید. این صدا نشان دهنده این است که پمپ بنزین شروع به کار کرده است.

وقتی سوئیچ باز می‌شود و یا کارت در داخل کارت خوان قرار می گیرد، سیستم مدیریت موتور، دستور فعال‌ شدن پمپ بنزین را صادر می‌کند. اگر راننده استارت بزند، پمپ بنزین همچنان روشن مانده و اقدام به پمپ‌کردن بنزین به سمت ریل سوخت می‌نماید ولی اگر راننده استارت نزند و اطلاعات گردش میل‌ لنگ به کامپیوتر موتور نرسد، کامپیوترِ موتور بعد از حدود پنج ثانیه اقدام به غیر فعال‌ کردن پمپ بنزین می‌ کند. این کار هم جنبه ایمنی دارد و هم برای این است که به قطعات سیستم سوخت‌ رسانی آسیبی وارد نشود. حال حدود پنج ثانیه صبر کنید تا فشار بنزین در ریل سوخت افزایش یابد. اگر برای مدتی نسبتا طولانی مثلاً سه تا پنج‌ روز از خودرو استفاده نکرده‌اید، ممکن است فشار داخل ریل سوخت افت کرده باشد و با توجه به اینکه باتری خودرو نیز ممکن است ضعیف شده باشد لذا روشن شدن خودرو ممکن است به‌ سختی انجام گیرد؛ در چنین مواقعی پیشنهاد می‌شود بدین روش عمل نمایید: ابتدا سوئیچ را باز کنید تا صفحه نمایشگرها فعال شود و پمپ بنزین برای حدود پنج ثانیه کار کند و فشار داخل لوله های سوخت از باک تا ریل سوخت و انژکتورها و تا پمپ بنزین فشار بالا(در خودروهائیکه سیستم پاشش سوخت آنها از نوع GDI است) افزایش یابد، سپس سوئیچ را بسته و مجددا آن را باز کنید تا دوباره پمپ بنزین روشن شده و مبادرت به افزایش فشار بنزین در داخل لوله های سوخت نماید. این کار را دو یا سه بار تکرار نمایید، با انجام این کار فشار داخل ریل سوخت به بیشترین مقدار رسیده و به محض استارت، انژکتورها شروع به پاشش خواهند نمود و خودرو سریع تر روشن می‌شود.

با عملکرد پمپ بنزین خودرو و علائم خرابی آن آشنا شوید

با سوزن انژکتور و علائم خرابی آن آشنا شوید

 

اگر خودرو شما مجهز به کارت و دکمه استارت است، برای اینکه فشار داخل مسیر سوخت‌رسانی افزایش یابد، می توانید به جای باز و بسته کردن سوئیچ برای افزایش فشار مسیر سوخت خودرو، کارت را داخل کارت خوان قرار داده و آن را بعد از پنج ثانیه از کارت خوان خارج نمایید و مجددا آن را داخل کارت خوان گذاشته و مجددا خارج کنید، این کار را دو یا سه بار تکرار کنید، همانطور که گفته شد این کار برای افزایش فشار سوخت در مسیر سوخت‌رسانی بسیار مفید است.

حال خودرو آماده استارت‌ زدن است، ولی لازم است یک کار دیگر انجام دهید. اگر خودرو شما مجهز به گیربکس دستی است، قبل از استارت‌ زدن، پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید. وقتی پدال کلاچ را فشار می‌دهید، ارتباط بین موتور و گیربکس قطع می‌شود، شاید سؤالی برای شما بدین صورت مطرح شود که وقتی دسته‌ دنده در وضعیت خلاص است نیز ارتباط موتور و گیربکس قطع است پس فشار دادن پدال کلاچ چه سودی می‌تواند داشته باشد. در پاسخ باید گفت که یک تفاوت اساسی بین حالتی که دنده‌ خلاص است و پدال کلاچ فشرده نشده است با حالتی که دنده‌ خلاص است ولی راننده پدال کلاچ را فشار داده است، وجود دارد.

وقتی موتور روشن باشد و پدال کلاچ فشرده نباشد، کلیه دنده‌های روی شفت ورودی و کلیه دنده‌های روی شفت خروجی در حال گردش هستند، این چرخش حتی در وضعیتی که دسته‌ دنده خلاص باشد و یا گیربکس در یکی از دنده‌های عقب، یک، دو، سه و... باشد و یا در حالتی که خودرو در حال حرکت باشد و یا ایستاده باشد، هم انجام می‌گیرد.

اگر اصطکاک بلبرینگ‌های شفت‌های خروجی و ورودی و همچنین مقاومتی که روغن داخل گیربکس در مقابل گردش دنده‌های غوطه‌ور در آن از خود نشان می‌دهد را به اینرسی دنده‌ها و شفت‌های گیربکس اضافه کنیم، مقدار گشتاور مقاوم در مقابل چرخش، قابل‌ توجه خواهد شد، چنانچه راننده در حالتی که پدال کلاچ رها می باشد، شروع به استارت‌زدن نماید، موتورِ استارت می‌بایست علاوه بر به گردش درآوردن کلیه قطعات موتور اعم از میل‌لنگ، میل‌سوپاپ‌ها، پیستون‌ها، شاتون‌ها و غیره، بر این نیرویی که در مقابل چرخش دنده های شفت ورودی از خود مقاومت نشان می‌دهند نیز غلبه کند ولی وقتی صاحب خودرو ابتدا پدال کلاچ را فشار دهد و سپس اقدام به استارت‌ زدن نماید، به دلیل اینکه ارتباط بین موتور و گیربکس از هم قطع شده است، توان کمتری را نیاز خواهد داشت لذا فشار کمتری به موتورِ استارت آمده و انرژی کمتری از باتری مصرف می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در خودروهایی که مجهز به گیربکس دستی هستند، قبل از استارت‌ زدن، پدال کلاچ را فشار دهید و سپس اقدام به روشن‌کردن موتور نمایید. به‌خاطر داشته باشید که در هنگام استارت‌زدن، کلیه مصرف‌کننده‌ها مانند چراغ‌ها، گرم‌کن شیشه عقب، سیستم مولتی مدیا و غیره می‌بایست خاموش باشند. اگر عادت دارید که وقتی سوار خودرو می شوید، شیشه ها را پائین آورید تا هوای داخل کابین عوض شود و یا در زمانی که می خواهید خودرو را روشن کنید، هوا خیلی تاریک است و لازم است تا چراغهای خودرو روشن شوند، این کارها را به بعد از روشن کردن موتور خودرو موکول نمائید تا انرژی باتری در قبل از استارت زدن موتور، مورد استفاده قرار نگیرد و توان باتری اُفت پیدا نکند و نهایتا موتور سریع تر روشن شود. در مواقعی که هوا سرد است و یا موتور برای چند روز روشن نشده است، پائین کشیدن شیشه ها و روشن کردن چراغها، قبل از روشن کردن موتور می تواند موجب افت توان باتری شود و روشن کردن خودرو را با مشکل مواجه نماید.

نکته دیگری که هنگام روشن‌کردن خودرو باید رعایت شود، این است که اگر خودرو شما از نوعی است که سوئیچ دارد و دارای کلید استارت نیست، وقتی سوئیچ را به‌ قصد استارت‌ زدن چرخاندید، به‌ محض روشن شدن موتور، سوئیچ را رها کنید. نگه داشتن سوئیچ در وضعیت استارت، هنگامی‌که موتور روشن شده است، آسیب بسیار زیادی به موتورِ استارت و دنده‌های روی فلایویل که مربوط به سیستم استارت است، وارد می نماید.

قسمت های اصلی موتورِ استارت به شرح زیر می باشند:


1-    سیم‌پیچ یا اتوماتیک استارت            
2-    دوشاخه
3-    پینیون (دنده‌استارت)
4-    موتور الکتریکی
5-    دنده فلایویل

وقتی راننده استارت می‌زند، ابتدا قطعه‌ای به نام اتوماتیک استارت، دنده‌ استارت را که قطر کوچکی دارد و تعداد دنده‌های آن کم است، حرکت داده و با دنده‌های متناظر آن با فلایویل درگیر می‌کند، از این زمان تا وقتی‌ که موتور روشن شود، موتورِ الکتریکیِ استارت، فلایویل و در نهایت موتور را می‌چرخاند، موتورِ استارت دارای توان بسیار بالائی است ولی نمی تواند با سرعت زیاد بچرخد، وقتی موتور روشن شد، سرعت چرخش فلایویل بسیار زیاد می شود و سرعت چرخش آن با سرعت چرخش موتور استارت قابل مقایسه نیست لذا به محض روشن شدن موتور، راننده باید سوئیچ را رها کن تا اتوماتیک استارت به‌ جای خود برگشته و دنده‌ استارت و دنده فلایویل از وضعیت درگیری خارج شوند. اگر راننده سوئیچ را رها نکند، فلایویل به دلیل سرعت بالائی که دارد، اقدام به چرخاندن موتور استارت می‌کند، به عبارت دیگر جهت چرخاندن برعکس می‌شود، این در حالی است که موتور استارت ظرفیت چرخش با سرعت بالا را ندارد لذا بالشتک‌ها و قطعات آن به‌ شدت آسیب خواهند دید. بر این‌ اساس توصیه می‌شود تا به‌ محض روشن شدن موتور، سوئیچ را رها کنید.

در خودروهایی که مجهز به دکمه استارت هستند، این مشکل برطرف شده است و وقتی راننده دکمه استارت را فشار می‌دهد، به‌ محض روشن شدن موتور، اتوماتیک استارت غیر فعال شده و موتور استارت از وضعیت درگیری خارج می‌گردد.

کِی شروع به حرکت نمائیم؟

نکته مهم دیگری که باید به جهت نگهداری خودرو رعایت شود این است که بعد از اینکه موتور روشن شد، راننده می‌بایست چند دقیقه صبر کند تا موتور گرم شود سپس شروع به حرکت نماید. بعضی از افرادی که دانش کافی در خصوص نحوه عملکرد موتور ندارند، تصور می‌کنند که اگر پدال گاز را فشار دهند و دور موتور خیلی بالا برود و تعداد احتراق‌ ها در واحد زمان افزایش یابد، موتور زودتر گرم می‌شود، فشار دادن پدال گاز و افزایش دور موتور در حالتی که موتور هنوز سرد است، شاید به سرعت گرم شدن موتور کمک کند ولی آسیب های دیگری به قطعات موتور وارد می کند. 

راننده باید بدون اینکه پدال گاز را فشار دهد، صبر کند تا موتور گرم شود. برای اینکه موتور سریع‌ تر گرم شود، پیشنهاد می‌شود که مصرف‌کننده‌هایی مانند چراغ، گرم‌کن شیشه عقب و یا یک مصرف‌کننده قوی را روشن کنید، این مصرف‌کننده‌ها موجب می‌شوند که موتور زیر بار برود و در نهایت موتور زودتر گرم شود. اگر قصد دارید تا با فشردن پدال گاز، به گرم شدن موتور سرعت ببخشید، باید دقت کنید که دور موتور از حدود 1500 دور در دقیقه بالاتر نرود.

گرم شدن موتور از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است، موتور باید گرم شود تا دمای روغن‌ موتور افزایش یابد و به دمای کاری برسد، وقتی روغن سرد است نمی‌تواند وظایف خود را به‌ درستی انجام دهد. مهم‌ترین وظیفه روغن، روانکاری است، اما روغنِ سرد نمی‌تواند عمل روانکاری را به‌ درستی انجام دهد، در این صورت قطعات در هنگام لغزش و گردش بر روی یکدیگر، دچار سایش و خوردگی شده و به‌شدت آسیب خواهند دید.

روغن سرد به دلیل اینکه فشار بالائی دارد، به لایه روی یاتاقان‌های موتور که بابیت نام دارد، آسیب می‌رساند.

از طرفی دیگر موتور باید گرم شود تا سرسیلندر و بلوک سیلندر به‌ اندازه کافی گرم شده و شرایط و بستر مناسب برای احتراق فراهم گردد، در غیر این صورت ممکن است احتراق ناقص ایجاد شود و قطعات داخل اتاقک احتراق، دچار کربن گرفتگی شوند. احتراق ناقص پیامدهای دیگری از جمله آسیب دیدن کاتالیست کانورتور را نیز به دنبال دارد.

خودروهایی که مجهز به سیستم توربوشارژر می باشند، نسبت به اینکه ابتدا روغن موتور گرم شود و سپس خودرو شروع به حرکت نماید، حساسیت خیلی بیشتری دارند و آسیب پذیرتر می باشند، در این خودروها وقتی که موتور سرد است به هیچ عنوان نباید پدال گاز را به طور ناگهانی فشار داد زیرا موجب می‌شود تا شفت مرکزی بین پره‌های توربین و پره‌های کمپرسور به‌ خوبی روانکاری نشده و به شدت آسیب ببیند.

به دلایلی که عنوان شد توصیه می‌شود که صاحبان خودرو بعد از روشن‌ کردن موتور، چند دقیقه صبر کنند تا موتور گرم شود و سپس شروع به حرکت کنند. بعضی از خودروها مانند کپچر دارای یک شاخص بر روی صفحه نمایشگرها می باشند که نشان دهنده سرد بودن مایع خنک کننده موتور می باشد، در این خودروها راننده می بایست آنقدر صبر کند تا موتور در حالت دور آرام(دور Idle) و بدون اینکه پدال گاز را فشار دهد، گرم شود و این چراغ خاموش شود و سپس شروع به حرکت نماید.

اگر مدتی است که موتور روشن نشده است و باتری خودرو ضعیف است و روشن شدن خودرو به دلیل ضعیف‌ بودن باتری، به‌ سختی انجام شده است و یا برای روشن‌کردن خودرو از باتری کمکی استفاده کرده‌اید، وقتی موتور روشن شد، از گاز دادن زیاد به خودرو جهت شارژ باتری به‌ شدت پرهیز نمایید. بعضی از افراد که دانش کافی در این‌ خصوص ندارند و یا به توصیه‌هایی که جنبه علمی ندارد، تکیه می‌کنند، تصور می‌کنند که با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور، باتری سریع تر شارژ می‌شود. این در حالی است که شاید با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور، باتری در زمان کوتاه‌ تری شارژ شود ولی این کار به‌ شدت به دینام و تسمه دینام آسیب می‌رساند. علت این است که وقتی باتری ضعیف است، انرژی الکتریکی زیادی را از دینام مطالبه می‌کند، این کار موجب می‌شود تا دینام در مقابل گردش از خود مقاومت بیشتری نشان دهد که در نهایت آسیب خواهد دید، این کار همچنین آسیب دیدن تسمه دینام را که واسط بین پولی دینام و پولی میل لنگ است، را نیز به دنبال خواهد داشت زیرا از طرفی موتور می‌خواهد دینام را بچرخاند و از طرفی دینام به علت وجود نیروی مقاوم در مقابل حرکت، تمایلی به چرخش ندارد، حال تسمه دینام که گشتاور را از میل‌لنگ به دینام منتقل می‌کند، سائیده شده و به‌ شدت آسیب خواهد دید.

تسمه تایم چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کرد

دینام در خودروی شما چه وظیفه ای دارد؟

چگونه رانندگی کنیم؟

وقتی موتور به دمای کاری رسید، می‌توانید شروع به حرکت نمائید. از رانندگی در وضعیت دنده مُرده و رانندگی با دور موتور بالا به‌ شدت پرهیز کنید تا خودرو شما دچار آسیب‌ دیدگی نشود. در مجله رنو ایران دو مقاله با عناوین زیر منتشر شده است، می‌توانید آنها را مطالعه کنید تا از آسیب‌هایی که به موتور خودرو شما در وضعیت دنده مُرده و دور موتور بالا وارد می‌شود، آگاه شوید.

چرا نباید با دور موتور بالا رانندگی کنیم؟

چرا نباید با دنده مُرده رانندگی کنیم؟

چگونه خودرو را خاموش کنیم؟

مطلب مهم دیگر که کلیه صاحبان خودرو باید به آن واقف باشند، نحوه خاموش کردن خودرو است. همواره باید اصولی را قبل از خاموش کردن خودرو رعایت کنیم تا اصول نگهداری خودرو رعایت شود. خاموش کردن خودرو در شرایط نامناسب نیز پیامدهایی را به دنبال دارد و موجب آسیب دیدن قطعات مختلف خودرو می‌شود ولی نوع آسیب‌هایی که به خودرو وارد می‌کند، متفاوت است.

وقتی قصد دارید که خودرو را خاموش کنید، باید کلیه مصرف‌کننده‌ها مانند کولر، چراغ‌ها، گرم‌کن شیشه عقب، سیستم مولتی مدیا و غیره را خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید تا باتری به طور کامل شارژ شود، این عمل موجب می‌شود تا روشن شدن موتور مثلاً در روز بعد، بهتر و سریعتر انجام گیرد، این کار همچنین عمر بلند مدت باتری نیز افزایش خواهد داد. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص مزایای شارژ شدن باتری قبل از خاموش کردن موتور، می‌توانید مقاله‌ای را با عنوان زیر در مجله رنو ایران مطالعه نمایید:

نکات کلیدی برای افزایش عمر باتری رنو تندر ۹۰

لازم به ذکر است نکاتی که در مقاله فوق عنوان شده است برای تمامی خودروها کاربرد دارد و صرفاً برای خودرو تندر ۹۰ نمی‌باشد.

نکته دیگری که باید در هنگام خاموش کردن خودرو مدنظر صاحبان خودرو باشد این است که وقتی راننده می‌خواهد خودرو را خاموش کند، موتور نباید خیلی گرم باشد.

اگر دمای مایع خنک کننده موتور زیاد باشد و موتور خاموش شود، قطعات موتور به دلیل اینکه دارای ضریب انبساط طولی، سطحی و حجمی متفاوت می باشند، طول، سطح و حجم آنها به طور یکسان کاهش نمی‌یابد لذا ممکن است این قطعات، یکدیگر را تحت‌ تأثیر قرار داده و به هم آسیب برسانند. حال سؤال این است که چگونه متوجه شویم که دمای مایع خنک کننده موتور بالا است و موتور بیش از اندازه داغ است. پاسخ این است که وقتی فن دور تند یک خودرو روشن است، نشانه این است که دمای موتور بالاتر از وضعیت نرمال است و نباید موتور را در این وضعیت خاموش کرد.

وقتی فن دور تند در حال کار است، نباید به‌ هیچ‌ وجه موتور را خاموش کرد، در این هنگام باید صبر کرد تا فن از وضعیت دور تند به‌ دور کند تغییر وضعیت دهد. در این حالت شرایط دمای موتور صرفاً از حالت بحران خارج شده است و در این هنگام نیز توصیه نمی‌شود که موتور را خاموش کنید بلکه باید صبر کرد تا فن دور کند نیز خاموش شده و سپس اقدام به خاموش کردن موتور نمائید، البته باید در نظر داشت که خاموش‌شدن فن دور کند ممکن است زمان بر باشد ولی بهتر است که راننده آن‌ قدر صبر کند تا فن دور کند خاموش شده، سپس اقدام به خاموش کردن موتور نماید.

گاهی اوقات وقتی راننده موتور را خاموش می‌کند، ممکن است بعد از مدتی فن دور تند برای چند دقیقه روشن شده و سپس خاموش شود، علت این است که موتور در وضعیتی خاموش شده است که دمای موتور خیلی بالا بوده است، در مجله رنو ایران مقاله‌ای در این‌ خصوص با عنوان زیر منتشر شده است که برای درک علت دقیق آن می‌توانید آن را مطالعه نمایید:

چرا گاهی اوقات بعد از خاموش کردن خودرو، فن رادیاتور برای چند دقیقه شروع به کار می‌کند و سپس خاموش می‌شود؟

بعضی از صاحبان خودرو بر حسب عادت و یا به استناد به توصیه‌های بعضی از افرادی که دانش کافی ندارند، در لحظه خاموش کردن خودرو، پدال گاز را به طور ناگهانی فشار داده تا دور موتور افزایش یابد، سپس سوئیچ را می‌بندند تا موتور خاموش شود. این کار در خودروهای کاربراتوری تا حدودی تأثیرگذار است و گاز دادن موتور در لحظه بستن سوئیچ، موجب می‌شود تا بعد از قطع جرقه شمع‌ها و عدم احتراق در سیلندرها، موتور چند دور دیگر بچرخد و علاوه بر اینکه مخزن(پیاله) کاربراتور و کلیه لوله های مسیر سوخت رسانی پُر شوند، مقداری مخلوط هوا و بنزین نیز توسط پیستون‌ها مکش شده و در منیفولد هوا و در اتاقک احتراق، ذخیره شود و روشن شدن موتور در استارت بعدی، سریع‌تر و بهتر انجام گیرد. این در حالی است که سیستم سوخت‌رسانی و ارسال بنزین به سیلندرها در خودروهای انژکتوری کاملاً متفاوت است و گاز دادن خودرو قبل از بستن سوئیچ و خاموش کردن موتور هیچ تأثیری در روند روشن شدن موتور در استارت بعدی ندارد. در خودروهای انژکتوری، جرقه در شمع‌ها و پاشش سوخت در انژکتورها، به‌ محض بستن سوئیچ به طور کامل قطع می‌شود.

فشردن پدال گاز قبل از خاموش کردن موتور، به‌ شدت به سیستم توربوشارژر در خودروهائی که مجهز به این سیستم هستند، آسیب می‌رساند. وقتی راننده به طور ناگهانی پدال گاز را فشار می‌دهد، سیستم توربوشارژر به کار می‌افتد و خاموش کردن موتور در این وضعیت موجب می‌شود که در لحظات آخر خاموش‌شدن موتور، شفت توربوشارژر به‌ درستی، روغن‌کاری نشود و موجب آسیب دیدن آن شود.

اگر مدتی است که خودرو شما روشن نشده و یا اگر بطور معمول از خودرو کم استفاده می کنید، برای اینکه باتری خودرو شارژ شود و آسیب نبیند هیچ وقت در حالت درجا، با روشن کردن خودرو اقدام به شارژ آن ننمائید زیرا این کار پیامدهائی به دنبال دارد. در این خصوص نیز مطلبی در مجله رنو ایران، تحت عنوان " چرا شارژ باتری در حالت درجای خودرو اشتباه است" وجود دارد، با مطالعه آن می توانید دلیل این امر را متوجه شوید.

نتیجه‌گیری:

همان‌طور که توضیح داده شد نگهداری از خودرو صرفا به زمانی که خودرو خاموش است و مورد استفاده قرار نمی گیرد، محدود نمی شود بلکه در هر زمان و در هر موقعیتی می‌بایست نسبت به رعایت اصول و فرایند نگهداری از خودرو اهتمام ورزید. هزینه‌ها، زمان و پیامدهای که ممکن است در فرایند نگهداری خودرو به صاحب خودرو تحمیل شود، نسبت به آنچه در هنگام تعمیرات صرف می‌شوند، قابل‌ مقایسه نیست لذا صاحبان خودرو می‌بایست اصول و راهکارهائی را که در این مقاله عنوان شده است، رعایت کنند و نسبت به آنها حساس باشند. 

با رعایت‌کردن موارد فوق، به‌ جای هزینه‌ کردن مبلغ زیادی جهت تعمیرات، مبلغ ناچیزی را جهت نگهداری خودرو صرف نمائید. 

Step-by-step Training on starting, moving, stopping and turning off the vehicle.

Writer: Alireza Keramatian/ Renault Pars Company


کلید واژه ها: موتور محصولات رنو